Banner Dutch Infinity 3DLEDhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/02/Banner-Dutch-Infinity-3DLED.gif / 1100 / 150 /

Vijfhonderd man die op een doordeweekse avond rond 22:00 al lekker staan te gaan, tijdens een benefietfeest waarvan de inkt op de posters nog maar krap opgedroogd is. Antwerpen liep donderdag, vooruitlopend op de officiële opening van zaterdag, al flink uit voor IKON. Tegen de trend een nieuw juweel in clubland.

Ida Engberg

Ida Engberg tijdens haar set in IKON Antwerpen. © Mark van Bergen

Een emotionele oproep op Facebook van dj Ida Engberg mondde donderdag uit in een sneak preview voor het goede doel: Techno For Humanity.

IKON – geen klassieke club maar een ‘pact’ van diverse organisaties in een multifunctionele evenementenlocatie – maakte in een mum van tijd mee mogelijk wat de Zweedse techno-diva voor ogen stond. Samen met collega’s draaien ten bate van de vele vluchtelingen die Europa momenteel overstromen.

Goed, Engberg & co. (o.a. Guti, Davide Squillace en haar man Adam Beyer) trokken niet direct 3.000 man. Dat is de maximale capaciteit van het nieuwe partybolwerk (zijn er überhaupt wel grotere clubs in de Benelux?, vragen wij ons af). Dat aantal zal maar af en toe gehaald worden, als alle 4 de zalen op zijn.

Inkom

Vier? Ja, naast de grote en kleine zaal (samen de oude NOXX) is er nog een derde zaal bij getrokken (in Oosterse sferen), plus een verbinding naar de Sky Bar.

Nieuw is dat alles met elkaar in verbinding staat, maar tegelijk wel zijn eigen ‘inkom’ houdt. Zo mag het allerjongste publiek nu alleen nog in Sky binnen, waar elders 21+ geldt. De ervaring in NOXX was dat er teveel bleue tieners met mobieltjes mixten met het meer volwassen clubpubliek.

IKON

 

Voormalig manager van NOXX Tom Swerts, nu actief voor IKON, legde eerder al uit dat de nieuwe formule verband houdt met de veranderde positie van de clubscene. “Dat is geen publiek geheim. Pop-up clubs, massa-events en festivals zijn de nieuwe publiekstrekkers. Het publiek wil wekelijks wat anders. Mensen worden zo verwend door het enorme aanbod vandaag dat het niet langer mogelijk is om wekelijks een club van dit kaliber met louter een resident line-up vol te trekken.”

Afhankelijk van het evenement of de toeloop wordt nu onder de IKON-vlag bepaald welke zaal – of combinatie – ingezet wordt. Vanavond zijn de grote en kleine zaal open, maar wij krijgen vast de complete tour.

Veel grote ingrepen zijn er verder niet gedaan, enkele fraaie nieuwe (licht)objecten uitgezonderd. En er zijn vele liters zwarte verf ingezet om de boel te versoberen en gelijk te trekken. Te beginnen buiten, waar enkel nog een neon op een effen zwarte voorgevel prijkt. Mooi statement, in het geweld van overdaagse buitenfestivals: hier treed je letterlijk de nacht binnen.

Het is fijn dolen in IKON, door de vele hoekjes, nisjes en balkons. Clubgevoel pur sang dit. Met zeker in het enorme vip-gedeelte – de dj-booth er als ‘altaar’ fraai ingebouwd – veel hangmogelijkheden, tussen oplichtende, in tafels ingebouwde champagnekoelers.

Champagne van 5.800,-

U houdt wel van een Moëtje, of een ander AA-merk? De champagne-sectie van de enorme menu-kaart telt wel 30 verschillende fllessen, de duurste 5.800 euro. Etiketten lezen bij neons en strobo’s lukt ons niet echt, maar er gaan vanavond al genoeg multi-literflessen in en uit de zilveren emmertjes. Geen wonder dat er ook plannen zijn om culinair voor de dag te komen in IKON.

IKON Antwerpen

De kleine zaal.

IKON is dus in potentie een mega-club, maar met allure, stijl en voldoende intimiteit. Het geheel doet sterk denken aan Ibiza-clubs als Pacha of Privilige. Het geluid is state of the art, visueel kunnen vele registers open, tot aan het met led-puntjes ‘gestucte’ plafond.

Vaker Techno For Humanity

Zwervend in het gangenstelsel tussen de grote en kleine zaal lopen we Ida Engberg tegen het lijf.  Zelf is ze de weg ook even kwijt in IKON: ‘Hoe kom ik bij de dj-booth?’. Wel, nu sowieso niet gemakkelijk. De schone Zweedse was al een geliefd object voor het (camera-)oog en oogst nu nog eens extra veel respect voor haar initiatief.

Na een waar selfie-spervuur met de blondine gecentreerd, en voordat we haar richting vip-deck geleiden, vertelt ze dat ze hoopt dat er nog meer edities van Techno For Humanity gaan komen. “Het is even afhankelijk van het resultaat, maar we hebben al plannen voor Londen, Barcelona en Stockholm.”

‘Hopelijk kunnen we als dj’s wat invloed uitoefenen op deze ellendige situatie’

Samen met haar man Adam, die met zijn zwaardere geschut vannacht het voorlaatste kleine uur mag draaien, vertrouwt ze als nooit tevoren op de verbroederende kracht van hun muziek. “Hopelijk kunnen we als dj’s wat invloed uitoefenen op deze ellendige situatie.”

IKON

Foto: Turboslow

Het is niet iets waar het – veelal Vlaamse, jonge en hipster-achtige – publiek vanavond verder echt mee bezig is. Het bij de entree opgespelde blauwe hartje – het logo van Techno For Humanity – ten spijt. Toch zal er zeker een mooie oogst worden opgehaald.

Als dit een voorbode is voor wat nog gaat komen (we hebben het nog niet over de fijne line-ups die nu al gepland staan), dan gaan we nog wel eens vaker afzakken.

AntwerpenIKON
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld