Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Vrijdag 7 juli, daags voor de allerlaatste Sensation in de Arena, verschijnt ‘Celebrate Life’. In boek 2 over ID&T reis je via ruim 750 pagina’s in woord en beeld door de verbluffende geschiedenis van Nederlands grootste dance-organisatie. Die verrees, neerging én uiteindelijk weer gered werd door de meest onderscheidende van alle Nederlandse genres, zo lezen we: de harde stijlen. Maar wat ging het er achter de schermen ook hard aan toe, soms…

 

Durven dromen en durven doen. Het loopt als een rode draad door ‘Release – Het verhaal van ID&T, deel I’, verschenen in 2004.

Dat ‘deel I’ zei genoeg. Het was enerzijds bluffend bedoeld, net als die uitvouwkaart met een eigen party-eiland op het eind (zie onder). Maar: er was absoluut more to come.

Wat heet. Het verhaal van ID&T werd almaar krankzinniger en groter.

Uitvouwkaart Release ID&T

Celebrate Life

Dus is er nu deel 2, ‘Celebrate Life’. 750 pagina’s vol prachtige beelden en teksten. ‘Release’ is erin verwerkt. Maar allesbehalve geknipt en geplakt. De vroegere historie is opgenomen in nieuwe verhaallijnen die andere inzichten geven.

Zo jubelend als ID&T aan het eind van ‘Release’ de radiofrequentie van SLAM!FM viert, zo somber is het vervolg, wisten we al uit de media. De enorme winsten die in het gabbertijdperk zijn opgebouwd, verdampen letterlijk in de ether als blijkt dat het station bakken met geld kost.

Toch weer die harde stijlen

Maar nu krijgen we pas een echt goed beeld van hoe ze uit deze dip zijn gekomen. Door de nieuwe ‘harde’ tak die in de slipstream van de Landsmeerse vriendengroep is opgeklommen: Q-dance. En, vooruit, zeker ook door een aandeel van b2s (Pussy Lounge, Decibel), dat ook aansluit in het consortium, dat bedrijfsmatig eigenlijk ID&Q heet.

Toch weer die harde stijlen dus. Ze maakten ID&T groot, maar ook weer kleiner. En bleken toch weer een reddingsboei, in de vorm van hardstyle. Q-dance en b2s knallen en groeien maar door.

Hard is vaak ook de stijl die gehanteerd wordt door de hoofdrolspelers. We lezen over vurige twisten, bijvoorbeeld tussen Duncan Stutterheim (een van de oprichters en de eerste CEO) en Sander Groet. Die laatste ‘knakt’ vlak voor Mysteryland 2004, het festival dat hij 10 jaar eerder nota bene bij ID&T had binnengebracht, wanneer Duncan hem uitkaffert omdat hij te laat begonnen was met opbouwen.

Shit, dit zou ik in Amsterdam moeten doen: een toren met uitzicht bouwen

Celebrate Life boek ID&T

A’DAM Toren

Maar uit de as verrijzen weer nieuwe dromen. Als Sander eenmaal uitgekocht is en op reis is om zichzelf te bezinnen, komt hij in Australië tot een wonderlijk inzicht. “Ik stond in Melbourne op een toren met uizicht over de hele stad en dacht op dat moment in een flits: ‘Shit, dit zou ik in Amsterdam moeten doen: een toren met uitzicht bouwen’.”

Zes jaar later krijgt zijn luchtkasteel vaste vormen. In het project A’DAM Toren vinden Sander, Duncan en ID&T elkaar weer. Nu is het, aan de overkant van het IJ in Amsterdam, een nieuw baken voor de hoofdstedelijke dance.

Ander voorbeeld, (toevallig?) ook vanuit Australië: Duncan die een sabbatical neemt en in Sidney gaat wonen met vrouw Lisca en 2 dochters. ID&T is inmiddels gefuseerd met Q-dance en Duncan ziet dat ‘Q’-voorman Wouter Tavecchio het roer stevig in handen heeft. Maar na driekwart jaar vakantie begint het toch weer te kriebelen. Duncan ziet dat de harde stijlen enorm leven down under, dus: waarom hier geen feest geven?

ID&T, SFX en de EDM

Q-dance Australia Tour wordt Sensation (Duncan: ‘Een van mijn meest memorabele ervaringen’), en dan zitten we al middenin het globale verhaal. Dat zo kenmerkend is voor dit tweede deel. Mede dankzij Samsung, waarmee ID&T een gigantische sponsordeal sluit voor Sensation, voor een kleine 20 landen. Ook EndeMol (Joop van den Ende) en later natuurlijk SFX haken aan.

Voor het eerst lees je tot in detail hoe in 2002 Tomorrowland ontstond vanuit ID&T België. Dat eigenlijk bedoeld was als Vlaamse editie van Mysteryland maar te kort op de Nederlandse festival zat, dus een andere naam kreeg. De eerste jaren groeit Tomorrowland gestaag, maar vanaf ongeveer 2008, als het meerdaags gaat, is het ‘boem’ in Boom.


Volg TIOH op Facebook:


Duncan, openlijk tegenstander van exorbitante dj-fees, wil echter niet mee in een opzet waarin Tomorrowland gedragen werd door mega-headliners. Tijdens een etentje met de ‘rustige’ Vlamingen ontploft hij.

“Een van de weinige keren in mijn leven dat ik het echt mis heb gehad”, zegt hij in het boek. De gebroeders Beers willen wel flink dokken voor artiesten als David Guetta, die langzaamaan (eindelijk!) de Amerikaanse markt aan het veroveren is met ‘EDM’.

Achteraf heeft Duncan alleen maar respect voor de Belgische broers. “Het populairste festival van de wereld gebouwd, by far. Ze overtroffen alles en iedereen. Het is echt tien keer zo groot als wat wij ooit gedaan hebben.”

Tomorrowland is een van de weinige keren in mijn leven dat ik het echt mis heb gehad

Sensation New York

Sensation in New York, 2012. Foto ID&T

 

Groot, groter en grootst werd het ook in de VS dus. Begin jaren ’10 ontstaat er een heftige paringsdans om via dance de grootste te worden in ’s werelds leidende muziekmarkt. In de ring: SFX, Live Nation, AEG en Pasquaele Rotella (van EDC, en een soort ‘Amerikaanse Duncan’).

Plus ID&T en Q-dance dus. Gevoelsmatig willen ze met Rotella door, maar het lukt beide partijen, mede door de druk vanuit de andere spelers, niet om ‘over hun ego’s heen te stappen’. Duncan: “We hadden het grootste dancebedrijf van de wereld kunnen worden.”

Platinum Bookings

Het succes van ‘Q’ hangt nauw samen met de komst van boekingskantoor Platinum, voor de harde stijlen. Niet zonder slag of stoot omdat daar naast het eigen deel van Q-dance ook 3 andere agency’s in op moesten gaan. Waaronder die van hardcore-act Neophyte, Make You Dance. Maar: “Die gasten wilden gewoon schoppen en slaan”, aldus kartrekker Daphne Joedo.

Toeren met die dj’s was vaak een kwestie van ‘puinruimen en zorgen dat die organisator niet dacht: wat heb ik nou weer in huis gehaald?’ Erix Santman, die er ook al vroeg bij betrokken was, ging eens mee naar Italië. “Daar brak Jarno van Neophyte zijn arm tijdens het stagediven. Eerder die avond hadden ze al het hele hotel gesloopt.”

Dan is de huidige generatie dj’s maar braaf, tekent Van Veen op bij Joedo en Santman. “Het is allemaal een stuk serieuzer geworden. Niemand gebruikt ook nog drugs, lijkt het wel. En ook promotors zijn rustiger geworden.”

Ineens ging de wereld open voor hardstyle

B-Front

Toch wordt hardstyle steeds duidelijker de kurk waarop ID&Q drijft, blijkt. In 2010, anderhalf jaar na het oprichten van Platinum, waren diverse artiesten al vertegenwoordigd in de DJ Mag Top 100. Santman: “Ineens ging de wereld open.” De artiesten worden zorgvuldig geselecteerd (hoogwaardig zelf produceren is een must), gevormd en geboost.

Ondertussen wordt ook ‘de nek uitgestoken’ met een divisie voor urbanstijlen, 4N (‘foreign’). Met Chuckie die uitgroeit tot het grote boegbeeld van de ‘Dirty Dutch’, zoals het bedrijf gaat heten. Ook hij staat mede aan de basis van de verovering van de VS met dance.

Wall Street

Een stevig lesje economie en onderhandelingskunst komt voorbij in de totstandkoming van de deal met SFX, dat dance mondiaal wil gaan boosten. Miljoenen geeft het ID&T-consortium alleen al uit aan juridisch advies. Q-dance wil eerst niet verkopen, gaat zelfs weer naar een aparte divisie en locatie in Amsterdam.

Maar in 2013 komt de deal toch. SFX, zinnend op een beursgang op Wall Street, koopt eerst 75% en kort daarna zelfs 100% van de aandelen. Het waardeert de ID&T-groep daarmee op niet minder dan 130 miljoen dollar. Een jaar later koopt SFX onder andere ook Awakenings, Beatport en b2s.

Mysteryland Woodstock USA

Eerst lijkt er nog een soort van zegetocht te ontstaan in de VS: Q krijgt een gigantische stage op EDC in Las Vegas, Sensation imponeert in New York, Tommorowland krijgt een Amerikaanse zus TomorrowWorld (‘-Land’ mocht niet van Disney). En Mysteryland strijkt zelfs neer op de heilige grond van het Woodstock-festival.

Duncan is geen hippie, maar wel iemand die, net als veel andere ID&T’ers, spiritueel op zoek gaat naar zichzelf. Tijdens een Ayahuasca-ceremonie komt hij plotseling tot die ene confronterende vraag: Waarom niet stoppen, en gewoon family man worden?

Hij geloofde gaandeweg de nieuwe koers ook niet meer echt in SFX, lezen we. En kreeg na zijn vertrek gelijk. De synergie komt onder de Amerikanen niet van de grond, sponsoren blijven weg, de aandelenkoers stort in. Het faillissement wordt aangevraagd.

De Nieuwe Amsterdamse School

Mooi om te lezen is dat, nog voor dit hele EDM-verhaal, in eigen land ook volle bak wordt geïnvesteerd in de underground. Nota bene via persoonlijk geld van Duncan, een ware liefhebber zo komen we nog beter te weten.

In de vorm van Studio 80, bijvoorbeeld. De club die mede door de minimal-rage aan de basis kwam te staan van de nieuwe Amsterdamse house en technorevolutie. Dekmantel, Welcome to the Future, Voidd ontsproten er; collectieven die bepalend werden voor de ‘Nieuwe Amsterdamse School’.

Het levert overigens wel vreemde gewaarwordingen op tussen de regels door. Wetende dat Van Veen – alltime pionier die hij is – zelf tot zijn nek in de hoofdrol zit zo nu en dan (Studio 80, Welcome to the Future, Release Magazine).

LiveStyle

Het is te vergeven. ‘Celebrate Life’ is, ook zonder de fantastische design-technische toeters en bellen die ‘Release’ had, een juweel van een boek. Waar letterlijk geen einde aan komt. En dat door alle voortslepende onderhandelingen almaar werd uitgesteld.

In het laatste hoofdstuk lezen we dat SFX doorgaat als LiveStyle onder Randy Philips. De Nederlandse bedrijven hebben daarvan minderheidsaandelen teruggekocht, om zelfstandig verder te kunnen bouwen.

Hoe het (onderling) verdergaat met die losse units? Dikke kans dat je het ooit leest in deel 3. Over een gigant van een dancebedrijf waar sowieso nog lang over nagepraat moet worden in de canon van de populaire Nederlandse cultuur.

 


Win Celebrate Life

‘Celebrate Life’ verschijnt 7 juli, daags voor de allerlaatste Sensation, via Mary Go Wild. Klik hier om het boek te bestellen. En houd onze socials in de gaten om een exemplaar te winnen, vanwege ons 2-jarig bestaan.

Daarmee is de boekenkoek van ID&T nog niet op. Dit jaar verschijnt ook nog het boek over 25 jaar Thunderdome.

Winactie Celebrate Life boek ID&T

Celebrate LifeID&TSensation
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld