Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Doemverhalen over poppodia die de strijd verloren hebben in het nachtleven? Nog niet zo lang geleden waren ze aan de orde van de dag. Bij sommige zalen is het lek nog niet boven, maar er is een kentering gaande. Artiesten, labels, hostingpartijen en niet in de laatste plaats het partypubliek – ze weten de weg naar de popzalen weer goed te vinden. Als dat ergens geldt, dan is het wel in Poppodium 013 in Tilburg. Aan het eind van een geslaagd clubseizoen en aan de vooravond van het uit de kluiten gewassen ‘toetje’ WOO HAH! streek This Is Our House neer in de Main met danceprogrammeur Bas Veekens en 00:13-marketeer Mijndert Rodolf.

 

Zeker, het net aangebroken festivalseizoen is nog steeds een moment om een pas op de plaats te maken. Het gebeurt nu buiten.

Maar voor Bas en Mijndert – samen het kloppend hart van 013’s nachtprogramma – is het daarmee ook een moment om even uit te blazen.

En dus ook om een succesvol clubseizoen te koesteren, waarin wederom 20 procent meer bezoekers werden getrokken. Sinds de verbouwing en, daarna, de lancering van nachtlabel 00:13, is dat nog ieder jaar gelukt.

0013

Al teveel kunnen ze er inhoudelijk nog niet over zeggen. Maar voor komend najaar staan al veel mooie nachten in de steigers.

Nou ja, toch wat tipjes van de sluier dan. Techno-baron Dave Clarke komt in december met een eigen avond naar 013. De al aangekondigde editie van drum ’n bass-avond SubQuake wordt er een die in het teken staat van het Britse RAM Records van Andy C.

Bas: “En er komt een grote deep house-avond. Live elektronisch zul je ook vaker zien terugkomen. Veel avonden met klinkende namen ook.”

Joris Voorn 013

Impuls

Op 31 december verwacht 013 op ruim 60.000 dancebezoekers over 2018 uit te komen. Het nieuwe gebouw heeft daarbij absoluut voor een impuls gezorgd, aldus het duo. Productioneel kwamen er meer mogelijkheden. “Artiesten en externe hostingpartijen zijn daar gevoelig voor”, aldus Bas.

Neem het al genoemde drum ’n bass-genre. Typisch zo’n stijl (elders nog niet echt een plek, rauw randje, showfactor) dat kan promoveren in een poppodium. En dat deed het in 013.

Bas: “We hebben hiermee de stap naar de grote zaal gemaakt. De uitverkochte avond met Netsky (foto onder), met 3.000 man, was daarbij een klapper. En ook voor het najaar staan al weer twee grote drum ’n bass-shows gepland.” Mijndert: “Het is ook echt een genre waarbij je als poppodium kunt shinen, met dikke producties.”

Natuurlijk komt de stijging in het bezoek ook voort uit meer avonden, aldus Mijndert. “Waar we in het eerste jaar alleen op zaterdag in de kleine zaal programmeerden, doen we dat nu steeds vaker in beide zalen. En waar mogelijk pakken we ook de vrijdag erbij met een zaal.”

>> Zie ook: De Tilburgse scene: Reconstructie van een opbloei

netsky

Plan de Champagne

In het voorbije clubseizoen viel vooral het aantal grote shows op, avonden in (of met) de Main dus. Sunnery James & Ryan Marciano, Joris Voorn met zijn Spectrum-concept, voorbeeld. Een ander lichtend voorbeeld is Plan de Champagne, het nieuwjaarsfeest met 3500 bezoekers in beide zalen. Dat voor het tweede jaar op rij ruim een maand van tevoren uitverkocht.

Mijndert: “Voorheen deden we nieuwjaar onder de naam NYE. Samen met Bas en onze marketingmanager Emiel Haring ben ik gaan kijken hoe we dat door konden ontwikkelen, zonder dat het om ons draaide. Dus zijn we meer samenwerking gaan opzoeken. Eerst met een lokale partij als Waterjump, afgelopen jaar met Daisy in de Main en Nachtcollege in de Jupiler Zaal. Iedereen was na afloop echt tevreden.”

Jupiler

013 benadert zijn kleine (nou ja, middelgrote) zaal ook als een soort eerste divisie. Waar gescout wordt, geëxperimenteerd én waar promotie lonkt. Met electro bijvoorbeeld.


Volg TIOH op Facebook:


Bas: “We hebben daarin dit jaar al een paar mooie avonden neergezet. Met Boys Noize, Dr. Lektroluv, Goose & Digitalism bijvoorbeeld.” Mijndert: “Ook hier drie keer een volle zaal en volop positieve feedback van publiek en artiesten. Dus een kans om door te groeien. Maar het is niet een doel op zich om danceconcepten van de kleine naar de grote zaal te brengen.”

Met hardcore – terug van weggeweest in 013 – nu idem. Het eveneens rauwe genre zit al weer een paar jaar goed in de lift. 013 bedient de dedicated scene nu met Legends. Op 15 september pakt 013 door met ‘25 Years of Ruffneck‘. Dit nadat de eerste, met collega-hardcorelegendes Paul Elstak (foto onder), Neophyte en Panic, stijf uitverkocht was.

Mijndert: “Ik had nog niet eerder om 23:00 uur een rij voor onze deur gezien bij een dance-avond. Maar de hardcorebezoekers vormen nu eenmaal een erg dankbare groep.” Bas: “Het is een mooie mix van ouder en jonger publiek. En voor hen is het leuk, een keer een wat kleinere setting dan een massa-event als Masters Of Hardcore in de Brabanthallen.”

Niet eerder stond om 23:00 uur al een rij tijdens een dance-avond

Legends Paul Elstak 013

Dagelijks investeren

Tot dusver betalen de nachtelijke investeringen in 00:13 zich dus uit. Bas: “Het is een kwestie van lange adem. We houden ons vast aan de visie van het management: dance prominenter naar voren brengen, door er dagelijkse in te investeren.”

In de praktijk betekent dat: continu in contact staan met managers, labels en hostingpartijen. Bas: “Het kost minder moeite om ze te overtuigen dan een paar jaar geleden, het vertrouwen is gegroeid.” Mijndert: “De avond met Joris Voorn is een goed voorbeeld. Dat doe je echt in samenwerking met zo’n partij.”

Maar er wordt ook in de juiste productiemensen en in sfeerbeheer geïnvesteerd. Bas: “Binnen het hele podiumwezen is wat dat betreft wel een beweging gaande. Je wil niet alleen een goed programma neerzetten op een avond, maar ook beleving en aankleding. Komend clubseizoen gaan we wat dat betreft de puntjes op de i zetten.”

Iedereen is hier super-trots op WOO HAH!

WOO HAH

WOO HAH!

Het uitblazen in de zomermaanden is overigens maar relatief. Bij 013 is het nog even alle hens aan dek voor hun enige buitenfestival en tevens dé parel van de laatste jaren: WOO HAH! Het samen met Mojo georganiseerde hiphopfestival barstte de laatste jaren al uit zijn voegen op de Spoorzone en promoveert nu naar het terrein van de Beekse Bergen. Met ruim 30.000 bezoekers is het een van de grootste in zijn soort in Europa.

WOO HAH! won afgelopen Noorderslag vanuit branchevereniging VNPF twee IJzeren Podiumdieren. Een voor beste festival en beste programmeur.

Mijndert: “Je merkt het in het hele bedrijf; iedereen is super-trots op WOO HAH!” Bas: “Achteraf gezien was de timing perfect. Het festival startte vlak voor de internationale herleving van de hiphop. Daar pluk je nu de vruchten van.”

Of het denkbaar is dat 013, al dan niet met een andere partij, ook zoiets in de dance opzet, en het helemaal gedaan is met de zomerse rust? “Wie weet…”


Meer 013 en 00:13

Zie de website en de Facebookpagina van 00:13 voor meer info en tickets.

013TilburgWOO HAH!
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over zijn grote liefhebberijen: elektronische dansmuziek en de partyscene. Zat ooit bij Armin op zolder en interviewde nog veel meer groten - en kleinen - der aarde. Doceert nu zelfs over de dance-industrie op Fontys ACI en draait, als er tijd over is, nog steeds wel eens plaatjes. Daar waar het 25 jaar geleden allemaal mee begon. O ja, speaking of: schreef over een kwarteeuw dance in Nederland zijn (eerste) boek 'Dutch Dance' (2013), bekroond met de Pop Media Prijs.

LEES HET LAATSTE NIEUWS VOORTAAN ALS EERSTE.
MELD JE NU AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!