https://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2018/03/TIOH_1100x150px.gif / 1100 / 150 /
Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Steeds minder jongeren gebruiken dagelijks Facebook, terwijl Instagram en Whatsapp steeds meer gebruikt worden. Steker nog: meer dan een half miljoen Nederlanders zijn het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren met het vriendenplatform van Zuckerberg, maar nu daalt het gebruik van Facebook over de hele linie.

Hoe presteren dancefestivals eigenlijk op social media? En is het als dancefestival al tijd om Facebook links te laten liggen?

Context

Het is belangrijk om de context van het Nederlandse social media landschap te kennen. Daar waar Facebook de meeste gebruikers verliest, is Instagram de grote winnaar. Het social media-platform groeide van vier naar bijna vijf miljoen gebruikers, een stijging van maar liefst twintig procent. Daarmee klimt Instagram een plekje op de ranglijst van meest gebruikte social media. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers. Zo zorgen ze er samen voor dat de positie van hun moederbedrijf, Facebook, stabiel blijft.

Nederland kent nu 2,5 miljoen ‘tweeps’. Dat is een daling van tien procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aantal Twitter-gebruikers nog licht groeide. YouTube presteerde het afgelopen jaar goed in Nederland. Het aantal gebruikers groeide van acht miljoen naar bijna negen miljoen. De 720.000 nieuwe gebruikers zijn goed voor een groei van negen procent. YouTube is daarmee na Instagram de grootste stijger en zit stevig in het zadel van de derde plek op de ranglijst van meest gebruikte social media-platforms in Nederland. Nu is de context bekend van de vier kanalen die het meest relevant zijn voor de dance festivals. Tijd om over te gaan naar de vraag: hoe presteren dance festivals op social media in 2018? Er is gekeken naar de Top 30 van elk kanaal.

Prestatiefactoren

Je kunt het ritme waarin content gepubliceerd wordt, beschouwen als de hartslag van social media-kanalen. Zoomen we in op de prestatiefactoren van social media-kanalen van dance festivals, dan vallen onregelmatigheid op in het ritme van het publiceren van content. Het is voor veel dance festivals nog steeds een grote opgave om een constant ritme te vinden en te houden als het aankomt op het publiceren van content. Het aantal tweets groeide, evenals die op Instagram en op YouTube. Het aantal berichten op Facebook en de regelmaat in de berichten nam af. Dit valt leiden uit de index in de afbeelding.

Vergelijk de social media kanalen eens met de prestaties van een sporter. Een goede bewegingseconomie draagt bij aan het verbeteren van het uithoudingsvermogen. De term zegt al veel over de betekenis. Een sporter met een goede bewegingseconomie verbruikt minder energie dan een sporter met een minder ontwikkelde bewegingseconomie. Die vlieger gaat ook op bij social media. Heb je een goed ritme, dan zul je zien dat je minder energie nodig hebt om het bereik te realiseren dat je beoogt.


Volg TIOH op Facebook:


Aandacht

De hele dag door word je omgeven door vele communicatieboodschappen in allerlei vormen. Denk aan radio, tv, posters en abri’s, social media, e-mail of aan (advertenties bij) zoekresultaten. Het gevecht om de aandacht van de festivalganger is continu aan de gang. Hoe verging het Nederlandse dance festivals om de aandacht van hun achterban via de vier hierboven genoemde kanalen te verkrijgen?

Op alle vier de kanalen groeit de achterban van de dance festivals nog steeds. Waar de groei op Twitter het kleinst is, verdubbelt de achterban het afgelopen jaar zelfs op Instagram. Toch neemt de betrokkenheid op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube af. De 30 populairste dance festivals lijken in 2018 de aandacht van hun fans op social media te verliezen, zo blijkt uit een analyse van het engagement op deze kanalen.

En nu?

Het staat vast dat dance festivals staan onder druk. De aandacht van fans lijkt te verslappen en festivals hebben moeite om hun ritme op peil te houden. Daarbij hebben festivals last van het negatieve sentiment rondom Facebook, waardoor het platform gebruikers verliest. Wat moet je nu doen als organisator van een dance festival?

Voor de trouwe lezer, laat mijn advies zich in principe niet raden. In de vorige post heb ik het al over anticyclisch wedden gehad. Wat mij betreft doen festivalorganisatoren dat nu ook. Zorg voor een gezonde digitale hartslag. Minimaal een post per dag op Facebook en Instagram, een tot twee berichten op Twitter en een video per week op YouTube. Neem de fans het hele jaar mee op reis. Ze vinden voorpret, toffe anekdotes en verhalen van het festival en de artiesten en napret altijd leuk en relevant. Vergeet niet om fans en klanten tijdens deze periode ook op hun wenken te bedienen, door snel hun ongemakken op te lossen en vragen te beantwoorden. Door het post-ritme te herstellen, zal de online aandacht van fans en klanten weer toenemen.


NB. Met dank aan Nina Meulenkamp en Rosa van den Hoven voor het verwerken van de data. De onderzochte kanalen zijn de specifieke kanalen van de festivalmerken. De kanalen van de organisatie zijn niet meegenomen in het onderzoek. In totaal staan er zo’n 60 festivalmerken in de verschillende Top 30’s van Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

DDMCADenis DoelandFacebookInstagramSocial MediaTwitterYouTube

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld