Banner Dutch Infinity 3DLEDhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/02/Banner-Dutch-Infinity-3DLED.gif / 1100 / 150 /

Om de week lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj, grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Dit keer geeft hij ons een primeurtje uit zijn aanstaande boek ‘Digitaal vermogen’. Zo lees je hoe onder meer Hardwell en Sam Feldt door digitale innovaties successen bereikten in de relatie tot hun fans. 

 

door Denis Doeland

Veelal schrijf ik in mijn columns over mijn visie over de dance-industrie. Of haal ik aan de hand van data voorbeelden naar boven van wat er binnen de branche aan de hand is. Dit keer wat anders. Mijn column komt tot stand aan de hand van passages uit interviews en een case uit mijn nog te verschijnen nieuwe boek ‘Digitaal vermogen’. Deze column gaat over personen en een organisatie die digitale stappen namen in de dance-industrie en verder kwamen in de digitale wereld door de relatie met hun fans te waarderen.

Sebastien Lintz, voormalig producer, is een van ‘de technische mannen’ van Hardwell. Hij draagt de officiële titel ‘Digital director’ bij Sorted Management, het managementkantoor van de Bredase artiest. Hij legt uit hoe de Nederlandse top-dj meer uit zijn marketing haalt door slim gebruik te maken van technologische innovaties en hoe hij destijds de nummer 1 dj van de wereld kon worden:

“Het gratis weggeven van content, het centraal stellen van je fans en het durven experimenten met technologische innovaties. Nu zijn al die zaken iets normaler, maar Hardwell is daar echt mee begonnen.”

Hardwell innoveert echt als een growth hacker

“Zo’n vijf jaar geleden kon je bijvoorbeeld dvd’s kopen van je favoriete dj. Maar Robbert innoveert bijvoorbeeld echt als een (onbewuste) growth hacker door een liveshow op YouTube te uploaden. Al vanaf het begin was Hardwell bezig met websites, digitale marketing en innovaties. Die lijn heb ik mogen doorzetten”, vertelt Lintz.

Hardwell Rauw Lauw

Als er een ding opvalt in de keuzes die Hardwell maakt, dan is het wel dat er altijd gekozen wordt voor het belang van de fans. Het toont aan dat de dj dankbaar is dat ze zijn muziek waarderen en zich in hen kan verplaatsen. Dat leidde tot verschillende producties, waarbij de Nederlandse top-dj telkens innoveert. Er werd niet alleen een documentaire gemaakt en op YouTube gezet, maar ook een heuse 360-graden video. Terwijl dat destijds nog ongebruikelijk op het video-platform was.

Betalen voor gesprekken

Een andere Brabantse dj die een goede weg insloeg door slim in de digitale wereld te zijn is Sam Feldt. Hij investeerde, net als veel andere dj’s, in marketing om nieuwe releases en concerten bekend te maken. Toen duidelijk werd dat het bereik per euro terugliep op zijn social media-kanalen, en het steeds vaker de vraag was of de boodschap wel bij elke volger of fan terecht kwam, besloot Feldt het roer om te gooien.

“Ik besefte dat ik Facebook, YouTube en Instagram aan het betalen was om een gesprek te voeren met mensen die toch wel voor mijn boodschap openstonden. Dat is natuurlijk bizar.”


Volg TIOH op Facebook:


Daarom bedacht Feldt een platform waar geen enkele fan buitengesloten zou worden: Heartfeldt.me. Zodat elk van zijn fans weet dat hij bijvoorbeeld een nieuwe plaat uitbrengt of in een club of op een festival in de buurt gaat optreden.

“Het was me vrij snel duidelijk dat mensen niet graag data met anderen delen. Daar moet je iets voor teruggeven. Daarom staat er content, zoals radioshows of meet en greets, tegenover het delen van je contactgegevens. Hierdoor kan ik mijn fans mailen of sms’en zonder tussenkomst van een andere partij en is elke fan op de hoogte van mijn nieuwste releases en komende optredens.”

Met Heartfeldt.me heeft Feldt het contentplatform voor en met zijn fans gemaakt. Dankzij Fangage kunnen ook andere artiesten profiteren van deze techniek. Het achterliggende Business Acceleration Framework helpt hen om optimaal rendement uit de fandata te halen.

>> Zie ook: Thuis bij Sam Feldt (interview + video)

Sam Feldt Ultra Music Festival

Fans vullen stadions

Hoe persoonlijke contact leidt tot succes weten ze bij ALDA Events maar al te goed. ALDA is o.a. de promoter van Armin van Buurens Armin Only-shows. De viervoudige nummer 1 dj van de wereld, die de Amsterdam Arena twee keer uitverkocht door eerst zijn digitale fanbase in beweging te brengen.

Het digitale- en marketingteam achter de producent van het evenement deed een grondige data-analyse. Het werkte intern en extern samen met communicatie en pr en pastte een digitale manier van werken toe. Door de eigen (owned) en verdiende (earned) kanalen slim te gebruiken, wist het zo’n 75.000 bezoekers te realiseren voor de Leidense dj.

Retentie (zorgen dat fans terugkwamen die eerder ooit bij optredens waren geweest) werd als eerste ingezet. Om daarna via acquisitie fans te activeren die nog nooit waren geweest. Deze aanpak werkt in je voordeel, als je deze goed weet in te zetten – en de organisatie kan bewegen om eerst de fanbase in beweging te brengen.

Chatbot in plaats van e-mail

Wat kunnen andere artiesten, organisaties of merken hiervan leren? “We ontwikkelden ons systeem van crm (customer relationship management, red.) naar prm (personal rm, red.)”, vertelt Lintz. “Het draait dus om persoonlijk contact. Je leert dat je moet zijn waar je fans zijn: maak geen eigen app, maar ga naar waar de massa is.”

Denis Doeland muziekindustrie

Voorbeeld: “Berichten die via onze bot verspreid worden, hebben een open rate van meer dan 90 procent. Dat is echt ongekend hoog, want bij e-mails is dat bijvoorbeeld maar tien procent. Het is een heel erg effectieve manier van marketing. Met een druk op de knop bereiken we honderdduizenden mensen.”

Het is, stelt Lintz, niet alleen nodig om een chatbot te hebben die persoonlijke communicatie mogelijk maakt. Ook de communicatie op andere kanalen moet aangepast worden op de eigenschappen van de gebruiker.

“Iemand uit Los Angeles die de website van Hardwell bezoekt, zal straks een aankondiging voor een show in Los Angeles zien. Dat gepersonaliseerde is nu vrij normaal, maar dat was zo’n drie tot vier jaar nog helemaal niet het geval.”

Op dit moment is de chatbot niet alleen een communicatiemiddel, maar ook de toegang tot Hardwell’s foto-database. De volgende stap is alweer gemaakt om fans zo optimaal mogelijk van dienst te zijn.

Het belang van de fan-relatie is de rode draad in alle drie de bovenstaande voorbeelden. De relatie met de fans op waarde schatten en ook waarderen. En vervolgens fans ook belonen dat zij de relatie aangaan met jou als artiest. Voor mij staat het vast. Dit is de levenslijn van het businessmodel van iedere artiest. Kijken naar de voorbeeld zijn dit de digitale stappen die iedere artiest of promotor zou moeten gaan zetten om verder te komen in de digitale wereld.

 


Meer columns van Denis Doeland

Scroll naar beneden voor de vorige bijdrage of kijk hier voor alle columns van Denis Doeland op This Is Our House.

 

 

Denis DoelandHardwellSam FeldtThis Is Our House

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld