Banner Charly Lownoise Mental Theohttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/09/banner.gif / 4585 / 621 /

Om de week lees je op This Is Our House de column van Denis Doeland, voormalig dj en grondlegger van ID&T en tegenwoordig onderzoeker en data-expert. Dit keer schrijft hij – exclusief voor This Is Our House – over het eindspel van de dance-industrie.

door Denis Doeland

Meestal schrijf ik mijn columns op basis van actualiteit en data die op dat moment voorhanden is. Dit keer niet. Ik wil stilstaan bij een langetermijnbeeld dat vorig jaar is ontstaan. De afgelopen weken heb ik daar tijdens conferenties aandacht aan besteed. Het eindspel van de dance-industrie is in zicht. Volledig geautomatiseerde communicatie is de weg die ingeslagen moet worden. Alleen artiesten en festivalorganisatoren die hun relatie met hun fans digitaal optimaliseren, zullen op termijn kans hebben te overleven.

Relatie

In de digitale cultuur is de relatie met de fan of klant de belangrijkste waarde. Het personaliseren van de relatie met de fan is voor dj’s de heilige graal. Feitelijk geldt hetzelfde voor festivalorganisaties en hun klanten. De relatie met de klant is immers de enige levenslijn van het businessmodel van een organisatie.

Denis Doeland dance-industrie

Veel dj’s en organisatoren hanteren een waardepropositie die in essentie op het volgende neerkomt. “We leveren muziek, een evenement of festival en geven daar een beetje ondersteuning bij. In ruil voor een beetje betere marge.” Erg veel interesse in hun fans en klanten hebben ze vaak niet. Dit ging goed. Tot het internet en social media zich manifesteerden en de markt zijn verzadigingspunt heeft bereikt.

Andere type fans en klanten zijn ontstaan. Ze zijn always connected en willen goed geïnformeerd zijn. Ze zijn beter in staat zelf bewuste keuzes te maken. Fans en klanten zijn nu assertiever. Ze nemen minder snel iets voor waar aan en eisen connectie en transparantie. Voor hen staat de relatie met de artiest of het festival voorop. Het ‘content = relatie = informatie’-principe is de basis van de waardepropositie van het businessmodel van de muziek- en entertainmentindustrie.

Intelligentie

Met het voldoen aan de juiste waardepropositie ben je er als artiest of festivalorganisatie nog niet. Op een fiets kun je niet naar de maan. Daar moet je eerst een raket voor bouwen. Hoe ziet die raket er dan uit?

Dance-industrie

We hebben te maken met een complexere wereld. Meerdere applicaties en koppelingen spelen mee. Maar ook partners in de keten, social media, samenwerkingsverbanden met ticketproviders, e-commerce partijen en shared service centra. Het realiseren van de juiste context speelt hierbij de belangrijkste rol. Zonder context in data doet een organisatie maar wat.

Is in het huidige digitale tijdperk nog plek voor traditionele analytics-tools? Het antwoord is nee. Voor degene die data hoog op de prioriteitenlijst hebben staan, is het vasthouden aan traditionele silo’s met data geen optie meer. Een infrastructuur begint voor steeds meer organisaties de standaard te worden. Een voorbeeld is het Business Acceleration Framework, waarbij eenduidige definities worden gehanteerd en waarin de complete customer journey zichtbaar is. Dit is de intelligentie van een organisatie. De raket binnen de digitale wereld die je naar de digitale maan lanceert.

Automatisering

Als de intelligentie van een organisatie op orde is, moet je aan de slag met het automatiseren van de communicatie. Een artiest of festivalorganisatie die honderden of duizenden fans heeft kan simpelweg niet de relatie handmatig onderhouden.

Het realiseren en onderhouden van connecties vormen de hoofdmoot. De fan of klant van een dj en de onderlinge relatie in het ecosysteem staat in het beleid centraal. De inzet van bots via Messenger-apps op basis van dit beleid is een logisch gevolg.


Volg TIOH op Facebook


Kunstmatige intelligentie is het automatisch aanbrengen van context in data. Bots en intelligentie zijn onlosmakelijk verbonden. Het gebruik van een bot met het oog op marketing, communicatie en/of verkoopdoeleinden kent bijna oneindige mogelijkheden. In de opmaat naar de intelligentie van een bot heb je echter bergen data nodig. Die data komt uit het ecosysteem van de organisatie en daarbuiten.

Uitdagingen dance-industrie

Een nieuw tijdperk van communicatie en marketing is aangebroken. De scheidslijnen tussen analyses, coderen en marketing zijn verdwenen. Grote marketingcampagnes hebben plaatsgemaakt voor kleine experimenten en het continu testen van lopende campagnes. Artiesten en hun teams hebben veel meer technische en analytische vaardigheden nodig om hun carrière te laten groeien. Zo ook festivalorganisatoren.

Door gebruik van de juiste context neemt de kans tot bereik, interactie, relevantie en transactie significant toe. Het gaat om contextuele inzichten. Alleen zo kan je de intelligentie van een organisatie vergroten en tot betere relaties en samenwerkingen komen met fans en klanten.

Heeft een organisatie nog niet geïnvesteerd in data-vergaring en het aanbrengen van context? Dan is de kans groot dat je data nooit optimaal kan inzetten. Overigens kan geen enkele vorm van communicatie met fans plaatsvinden zonder dat je gebruik maakt van data. In 2017 kan geen enkele organisatie meer zonder context. Zonder de juiste context in data maakt automatische communicatie geen schijn van kans.

Denis Doeland dance-industrie

In het digitale spel moeten organisaties in de dance-industrie de volgende koers inzetten. De inzet van bots, blockchain-technologie, voice assistant-applicaties en augmented/virtual reality zijn het logische vervolg in de steeds verdergaande digitalisering. De huidige zelfhulpboeken over de dance-industrie voorzien hier niet in. Verdere hervorming van de dance-industrie en opleidingen binnen de dance-industrie is noodzakelijk en een onvermijdelijk gevolg. Het eindspel is inmiddels ingezet. Dat staat vast.

columnDance-industrieDenis DoelandThis Is Our House

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld