Support This Is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2020/05/Support-This-Is-Our-House.png / 1100 / 150 /

Woensdag is column-dag op Our House. Twee gastschrijvers uit de dancewereld vertalen – ieder in een eigen bpm – de hartslag van de scene. In de oneven weken lees je Denis Doeland, onderzoeker en data-expert. Dit keer legt hij uit welke ontwikkelingen de dance-industrie veranderen. 

door Denis Doeland

Veelal in deze column kijk ik naar ontwikkelingen die zich recentelijk hebben voorgedaan. Ik toets de bevindingen op basis van data die voor handen is en trek daar een conclusie voor dat moment uit. Dat is interessant, maar het is een momentopname. De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Hoe bepaal je nu de koers van een digitale strategie? Welke data heb je nodig?

Afgelopen maanden hebben we veel varianten over de toekomst van Facebook voor de komende jaren gehoord. Facebook is niet langer cool. Mensen verlaten Facebook. Tieners zijn meer actief op Facebook. Toch blijft ’s werelds grootste sociale netwerk groeien. Volgens haar laatste persbericht heeft het momenteel 1,8 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dat is bijna een kwart van de wereldbevolking en ongeveer 50 procent van alle internetgebruikers over de hele wereld.

Facebook is niet dood

Zelfs het argument dat mensen Facebook minder vaak gebruiken dan vroeger, lijkt geen steek te houden. In feite is het aandeel van de gebruikers van Facebook die elke dag inloggen, gestegen van 55 procent in 2011 tot 66 procent in het laatste kwartaal van dit jaar.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de overgang van Facebook naar een mobile-first platform. Een smartphone maakt het een stuk handiger om Facebook elke dag een paar keer te bekijken tijdens een verloren moment.

Facebook

3 lagen

Bovenstaande afbeelding is een goed voorbeeld dat past bij festivalorganisatoren of managers van dj’s die zomaar wat roepen. “Facebook is dood.” Kijk je naar het grotere geheel, ontstaat een ander beeld. Strategie en koers bepalen in beginsel het volgen van de macro-bewegingen (de ‘bigger picture’) van het internet.

Een korte uitleg over de verschillende lagen van het digitale ecosysteem.

>> De macro-laag laat de werking van het digitale ecosysteem als geheel zien, waarbij naar trends van buiten wordt gekeken.

>> De meso-laag laat de activiteiten van jouw organisatie zien in het digitale ecosysteem in relatie tot de macro-laag en de micro-laag.

>> De micro-laag laat het gedrag van individuele fans en klanten in het digitale ecosysteem en ten aanzien van jouw organisatie zien.

Het is tijd om jouw strategie over drie lagen te bepalen. De strategie dient te worden afgestemd op het vergaren van data uit alle mogelijke bronnen die hierbij kunnen helpen. Maak keuzes welke groepen je wilt bedienen. Hoe en met wie je wil samenwerken en selecteer de ecosystemen waar je in aanwezig wil zijn. Ontwikkel nieuwe passende producten, diensten en verleidingstactieken die bij die systemen horen.

Businessmodel aanpassing

Pas jouw businessmodel aan waarmee je niet alleen de leiding neemt ten opzichte van concurrenten of andere marktpartijen. Maar waarmee je ook de organisatie stimuleert tot innovatie en (nieuwe) fans of klanten weet te bereiken en te behouden. Ga daadwerkelijk relaties met fans en klanten aan, is het devies.

Je dient je verder als organisatie te beseffen dat je bestaat door content, dat je functionaliteit aanbiedt en dat je data bent. Bij het opzetten van een gedegen strategie moet je dan ook rekening houden met het ‘ALICI’-principe:

>> Apparaten
>> Landschap
>> Inhoud
>> Connectie
>> Informatie

Ontwikkelingen

Er zijn twee grote veranderingen die de dance-industrie voor goed doen veranderen. Blockchain en bots zijn de nieuwe toverwoorden die zorgen voor een optimale verbinding met de fan. Kijkend naar Gartner’s Hype Cycle 2016 (zie afbeelding hieronder) dan zie je dat deze ontwikkelingen inmiddels bovenaan de ‘golf’ zijn gekomen.

Hype Cycle Facebook

Een goed voorbeeld van een dj die goed meesurft op deze golf is Hardwell. Hij heeft inmiddels een bot die meer dan 450.000 fans elke minuut van de dag bedient en experimenteert inmiddels ook volop met blockchain.

De partijen die een goede strategie ontwikkelen op basis van de inzichten van de Hype Cycle zullen een groot strategisch voordeel hebben. In ieder geval moet de strategie gebaseerd zijn op de juiste gebruikerservaring op het juiste moment.

Op het verkrijgen van een significante plek binnen het digitale ecosysteem (lees: het business ecosysteem), moet je die processen naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten en data onttrekken uit verschillende bronnen. De partijen die zorgen dat de fan of klant de optimale beleving heeft die bij elk afzonderlijk kanaal of apparaat hoort en data gaan verbinden, uitlezen en gebruiken, zullen daarvan optimaal profiteren.

Tot slot

In diverse hoofdstukken in vanAnaloognaarDigitaal.nu en EDM en de Digitale Wereld word je aan de hand van praktische inzichten op weg geholpen hoe je het netwerk van jouw organisatie semantisch inricht en transformeert naar een micro-ecosysteem binnen het macro-internetecosysteem.

Het klinkt misschien gek, maar internet is voor organisaties binnen de dance-industrie de enige toekomst. Context in data is hetgeen waar het over gaat. Bots en blockchain zijn de middelen van het moment die het contact met de fan kunnen optimaliseren.

Heb je als festivalorganisator of manager van een dj nog steeds geen digitale strategie die is gebaseerd op het optimaliseren van de connectie met de fan? Begin als de wiedeweerga met de ontwikkeling daarvan. Met meer dan 400 dancefestivals alleen al in 2016 zullen de komende tijd alleen de festivals overleven die in staat zijn connectie te maken en te behouden met fans. Ditzelfde geldt artiesten en dj’s.

columnDenis DoelandFacebookOntwikkelingen

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld