Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Is er nieuw leven voor de house- en technoclub buiten de Randstad? Als het ergens bewezen wordt, dan is het in (Belgisch) Limburg. In Hasselt (B) timmeren de buren Labyrinth Club en Versuz flink aan de weg, aan de Nederlandse kant is er ook hoop. Roermond zag onlangs de opening van De Club, maar vooral het succes van Complex Maastricht springt in het oog. Tegen de trend, in een indrukwekkende, flexibele locatie, bouwt een toegewijd team van liefhebbers nu al voor het tweede seizoen aan de toekomst. Met een mooie reeks goed gewaardeerde nachtconcepten, een fijn en jong publiek en de ene na de andere klinkende headliner in de booth. Zoals komend voorjaar onder meer Stephan Bodzin en Laurent Garnier. This Is Our House ging een nachtje dansen aan de Maas en sprak de drijvende krachten achter Complex.

 

Bijsluiter voor de meeste jonge lezers: een club, voorheen ook wel discotheek genoemd, is een vaste plek waar ieder weekend structureel geprogrammeerd wordt. Het fenomeen is afkomstig uit het disco-tijdperk maar kreeg in Nederland pas een echte boost met de opkomst van de housecultuur, begin jaren ’90. Er was meestal één zaal, 2 à 3 dj’s draaiden en een kaartje kocht je aan de deur.

Vanaf grofweg het nieuwe millennium was het echter gedaan met de pret binnen de vertrouwde muren in de Lage Landen. Festivals en incidentele locatiefeesten van nieuwe partycollectieven namen het stokje over, clubs kregen harde klappen en sloten de deuren. Met onlangs nog Club La Rocca als laatste der mohikanen.

Amelie Lens - Claydrum - Complex Maastricht

Laurent Garnier

De paradox in Maastricht en omgeving: bovenstaande bijsluiter is er overbodig. Dat komt vrijwel helemaal op het conto van de zaak die nu al voor het tweede seizoen aan het bouwen is aan een nieuwe toekomst van de clubcultuur in Limburg: Complex.

Een greep uit het portfolio so far: Paul en Fritz Kalkbrenner, Ben Klock, Fatboy Slim, Nina Kraviz, Jeff Mills, Joris Voorn, Dax J en Amelie Lens (foto hierboven).

Voor de komende tijd heeft Complex Maastricht onder meer Tommy Four Seven (26 januari), Stephan Bodzin (23 februari), Palms Trax (24 maart), Len Faki en Ellen Alien (Koningsnacht) op de rol. Als Franse kers op de taart werd woensdag Laurent Garnier bekendgemaakt. Samen met landgenoot Scan X staat de technopionier op EPM (31 maart). Voor het najaar staat Nicole Moudaber (28 september) reeds gepland.

Voor ons zat hier een dooie tent, van binnen zwaar verouderd. We hebben het helemaal opgeknapt

Complex Maastricht

Complexe verbouwing

Genoeg moois dus om nog naar uit te kijken. Maar vannacht zijn we eerst nog te gast bij Native Tone, een van de vaste concepten in Complex. Met als headliner niemand minder dan de Franse dj/producer Agoria.

Voorafgaand neemt Luc Boers, een van de twee eigenaars van Complex, uitgebreid de tijd om ons rond te leiden. Dat is – geloof het of niet – een hele reis. Complex huist in het pand waarin voorheen de Maastricht Music Hall zat. Een flink complex, inderdaad, met diverse zalen. Maar wat moest er veel aan gebeuren.

Luc: “Het was echt een dooie tent, en van binnen zwaar verouderd. Op de vloer lagen allemaal zwart/wit gekleurde tegels. We hebben alles zwart geverfd en de boel helemaal opgeknapt.”


Volg TIOH op Facebook:


Het resultaat: een strakke, multifunctionele club – een poppodium haast. Dat, ware het een Limburgse accordeon, kan indikken tot een intieme setting, of alle registers open kan gooien voor een volwaardig indoor festival. Ondanks werd nog een flinke impuls aan de club gegeven in de vorm van een L’Acoustics geluidsset en een fraai lichtplan – waarover straks meer.

De kleinste ruimte is het Café. Maar een met grote aantrekkingskracht. Doordeweeks is dit het domein van studentenconcept Los Pepes. De entree is dan gratis, maar de bieromzet hoog. “Het is hier donderdags echt volle bak.”

Complex Maastricht

Maar dat is niet waar het Luc op de eerste plaats om te doen was. Zijn voornaamste werkterrein ligt aan de andere kant van de lockers en de entree, voorbij de muntenbalie en de ballonnenbar: de enorme clubzaal. In z’n geheel te gebruiken voor maximaal 1600 man, zoals afgelopen oud en nieuw met Claydrum (met Amelie Lens en Dax J). Of via een doek te splitsen tot een compacte dansvloer voor zo’n 400 man, met aan de andere kant nog eens ruimte voor een ‘800-zaal’.

Native Tone

De compacte opstelling geldt deze nacht, tijdens Native Tone. Als we na een opfrisbeurt terugkeren in de club, is de zaal up and running. Terwijl hoofdzakelijk twintigers de vloer vullen – de meisjes met ballonnetjes als een sieraad aan de hand – warmt de Vlaamse dj annex top-kok Nick Bril (The Jane Antwerpen) op.

Het kraakheldere geluid doet recht aan zijn alternatieve kookkunsten: subtiele, tintelende luister-house. Een fraai aangeklede zaal met uitgebalanceerd licht maakt het sfeertje verder af. Straks zal Agoria (foto hieronder) de volle zaal in vuur en vlam zetten, waarna Sandeep het karwei fraai af gaat maken.

Maastricht had echt een club nodig

Agoria - Complex Maastricht

“Maastricht had echt een club nodig”, legt Luc uit. “Het merendeel van de scene speelde zich in 2010 hier af in cafés, met af en toe eens een feestje op locatie of in een podium. Verder was er niets.”

Claydrum

Zelf heeft Luc zijn wortels in Claydrum, de techno-avond die sinds 2010 loopt in Maastricht. “We begonnen in kleine, karakteristieke studentenkroegen en stoomden langzaam op. Een collectief als Linke Soto was destijds ook al heel goed bezig, maar ik wilde de zaken groter aanpakken, ik wilde groeien. Toen we in ons tweede jaar (2011) een feest hielden met Joseph Capriati en Alan Fitzpatrick, ging het opeens hard.”

Het is voor hem nog steeds de belangrijkste wet. “Je moet met grote namen komen. Dat werkt in de techno. Heb je paar goeie headliners gehad, dan gaat het balletje rollen. Toen ik afgelopen oktober voor het eerst op ADE was, merkte ik echt aan bookers dat we de aandacht hadden getrokken. En ondertussen hebben we hier in Maastricht een echte community opgebouwd.”

Je moet met grote namen komen. Dat werkt in de techno

Dat mag enerzijds een verrassing heten in de bourgondische kroegstad die het is, en met Zuid-Limburg dat slechts zo’n 500 duizend inwoners telt. Maar tegelijk is Maastricht wel ook een stad met een enorme studentenpopulatie.

HP

Luc mag dan voor velen het gezicht van Complex, zijn ‘onzichtbare’ zakenpartner Hans-Paul ‘HP’ Nieskens mag niet worden uitgevlakt. De twee ontmoetten elkaar toen Claydrum feestjes begon te geven in de Muziekgieterij, vanuit Complex precies aan de overkant van de Maas. Paul was ooit oprichter en gitarist van Volumia! en werkte destijds als interim manager bij het poppodium.

Luc: “Hij was nooit echt geïnteresseerd in de muziekstijl techno. Totdat wij en Linke Soto daar dingen gingen doen. Hij zag dat ik vooruit wilde, en niet op een hobbymatige manier. Zelf zag ik dat hij dingen commercieel goed aanpakte in Muziekgieterij. We zijn gaan praten, waarbij ik mijn plannen voor een club ontvouwde. Hij zag dat helemaal zitten.”

Complex w_ Fritz Kalkbrenner kopie

Terwijl Paul zich op de back office, acquisitie en de investeringen richt, regelt Luc alles wat met de ‘inhoud’ te maken heeft in Complex Maastricht. De programmering, de aankleding en inrichting, de marketing en de community.

Steun van de gemeente is er niet, anders dan Muziekgieterij krijgt Complex géén subsidie. “Maar er is zeker plaats voor twee evenementenlocaties, dat heeft het verleden al bewezen. We maken nu nog geen winst, maar dat proberen we in 2018 zeker te bewerkstelligen.

Onlangs hebben we een eerste werknemer op de loonlijst aangenomen. Dat is wel een mijlpaaltje

Complex Maastricht

Alle grote investeringen zijn nu immers wel gedaan. “Inclusief een spiksplinternieuwe nieuwe brandmeldnstallatie van 50 duizend euro voor de veiligheid van onze bezoekers. Onlangs hebben we zelfs een eerste werknemer op de loonlijst aangenomen. Dat is wel een mijlpaaltje voor ons.”

Deurbeleid: geen nektasjes

In zijn deurbeleid ziet Complex een derde kernwaarde, naast een goede programmering en een goed geluid. Een mix van streng- en vriendelijkheid is daar de sleutel. ‘Geen nektasjes en voetbalshirtjes’, staat op de deur vermeld. Belangrijk is daarnaast juist om vriendelijk naar iedereen te blijven. “Slechte portiers kunnen je tent kapot maken.”

Vooralsnog is daar geen enkele sprake van. Het hele team achter Complex Maastricht maakt juist een uiterst professionele indruk. Van ballonnen tot bar, tot stagemanagement; alles is tot de puntjes geregeld en ieder pakt zijn rol. Het publiek niet op de laatste plaats. En anders is Luc er wel, om met elrow-achtige attributen als grote, kunstige kwallen op stokken de zaal op te jutten.

Zo jong als het volk is, de vibe is fris goed in Complex Maastricht. En had de jeugd niet de toekomst?


Complex Maastricht

Complex Maastricht

Meer evenementen en andere info over Complex Maastricht vind je op de Facebookpagina en de website.

Complex MaastrichtThis Is Our House
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld