We Are Electrichttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/05/Banner-TIOH.png / 1100 / 150 /

De Dutch Design Week strijkt van 21 tot en met 29 oktober neer in Eindhoven. Een week waarin (ontwerp)kunst én muziek samenkomen om je netvlies en trommelvliezen te verbazen. Design en muziek hebben tenslotte als gedeelde noemer dat ze universeel zijn en wars van referentiekaders en voorkeuren. In aanloop naar de DDW Music leggen we 4 muzikale designers 5 vragen voor over het hand in hand gaan van muziek en design. Zowel Hytes, Lapalux, Luke Howard en Mairo Nawaz zien we terug in de line-up van DDW Music.

 

Image may contain: one or more people, people on stage and outdoor

Hytes

Het collectief Hytes – bestaande uit een muzikant en twee visueel designers – is het toonbeeld voor het huwelijk tussen Mr. Music en Mrs. Design. Door hun live-act – gebrandmerkt met een flinke portie bass en beats – samen te smelten met beeld bewijzen ze dat de scheidingspapieren de open haard in kunnen. Wij spreken Ramon, de beatvirtuoos van het gezelschap.

Wat is de invloed van design op je werk/muziek?
“Voor ons is dat ontzettend belangrijk natuurlijk. Ik als beatmaker kan met het geluid aan de slag als de twee anderen een visualisatie hebben gemaakt en vice versa. Het is essentieel voor ons project.”

In hoeverre voel je je een ‘ontwerper’ van geluid?
“Als ik een hele avond aan een enkele synth zit te knutselen, voel ik me 100 procent een ontwerper van geluid. Je creëert een nieuwe sound en daardoor ben je designer van een geluid. Dat voel ik ook zo.”

Hytes:

De combinatie tussen beeld en geluid is het belangrijkst

Hoe belangrijk is artwork voor jullie werk?
“Heel erg belangrijk. Tijdens onze live-acts zitten we achter drie schermen waar af en toe een stroboscoop onze silhouetten zichtbaar maakt. De mens staat niet centraal, de combinatie tussen beeld en geluid is het belangrijkst.”

Haal je inspiratie uit designers?
“Ik haal veel inspiratie uit datgene wat het dichtst bij mij ligt: muziek. Maar ik ben er door dit project achter gekomen dat je veel inspiratie kunt halen uit beeld en kunst. Als de boys een nieuwe visual naar mij sturen, maak ik een associatie die ik een muzikale vertaling geef.”

‘Design’ je geluid voor het publiek of voor jezelf?
“Ik ben van mening dat je als muzikant muziek voor jezelf moet maken. Dat het een expressieve uiting van jou is. Natuurlijk testen we nieuwe producties in onze live-acts om te kijken hoe het publiek erop reageert, maar we gaan geen muziek maken vanuit commercieel oogpunt. Dat het per se aan moet slaan bij ‘het publiek’, komt later pas.”

Tijdens DDW Music zijn de mannen van Hytes op 24 oktober te zien in De Bron. Samen met Voyage Direct-protegé Elias Mazian en het Deense producersduo Code Walk overvloeien ze je met muzikaal water.

>> Eventpage


Volg TIOH op Facebook:


Lapalux

De naam Lapalux – samenvoeging van Lap of Luxury –  zal niet bij iedereen het welbekende belletje doen rinkelen. Toch is niks minder waar. Met een ton aan volgers op Soundcloud is de experimentele producer van het Brainfeeder (label van Flying Lotus red.)-karavaan een flink uit de kluiten gewassen muzikant geworden. De Brit is een fervent aanhanger van IDM en knuffelt tijdens zijn producties met offbeat pop, melodische ruggengraten en vocalen die voor kippenvel zorgen.

Wat is de invloed van design op je werk/muziek?
“Het hangt er vanaf in welke vorm van ontwerp je praat. Visuele kunst en design spelen een zeer belangrijke rol in mijn schrijfproces en helpt me om mijn muziek meer tastbaar te maken.”

In hoeverre voel je je een ‘ontwerper’ van geluid?
“Elke track die ik produceer begint bij een basis. Ruinism en alles waar ik de afgelopen drie jaar aan gewerkt hebt begint bij een nulpunt. Ik werk niet met presets, ik heb me beperkt tot het opnemen van hardware-instrumenten en die heb ik vervolgens bewerkt op mijn computer. Als ik geluid niet zou ontwerpen, ben ik geen artiest. Maar dat geldt voor alle kunstvormen.”

Lapalux:

Ik voel me meer geïnspireerd door het kijken naar kunst dan door het luisteren naar andere muziek

Hoe belangrijk is artwork voor je werk?
“Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de visuele esthetiek overeenkomt met het geluid van de muziek. Voor mij is kunst een essentieel onderdeel om het gevoel van mijn muziek over te brengen.”

Haal je inspiratie uit designers?
“Ik voel me meer geïnspireerd door het kijken naar kunst dan door het luisteren naar andere muziek. Regelmatig gebruik ik beeldende kunst en schilderijen als inspiratie. Ik hou ervan om soundtracks voor schilderijen te schrijven en mijn gevoel bij die kunst uit te drukken op een muzikale manier.”

‘Design’ je geluid voor het publiek of  voor jezelf?
“Ik design muziek in eerste instantie voor mezelf. Er zijn wel overwegingen waarmee ik rekening hou, maar dat heeft meer te maken of een plaat in een live-set zou passen en hoe het publiek daarop kan reageren.”

Wil je tijdens DDW Music betoverd worden door de experimentele magie van Lapalux? Vervoer je lichaam dan op 25 oktober naar de Effenaar waar hij samen met Chagall en Torus een muzikale roman zal schrijven.

>> Eventpage


Luke Howard

Vertederend, lief, haast aandoenlijk. Het zijn de associaties die je zult leggen als je een plaat van de Australische pianist Luke Howard luistert. Een masterclass in ambient, een kinderlijke vreugde, een zegen vanuit het Britse label Mercury KX: dat is waar Luke Howard voor staat.

Wat is de invloed van design op je werk/muziek?
Ik weet niet of er een directe invloed is, maar ik ben sinds kind al geïnteresseerd in design. Mijn vader was meubelmaker, er lagen continu designbladen in de woonkamer. Ik krijg een bepaald soort tevredenheid van design die lastiger in muziek te vinden is.

In hoeverre voel je je een ‘ontwerper’ van geluid?
Ik weet niet hoe ik me moet voelen bij de term ‘sound designer’, ik denk dat iedere muzikant een designer is. Ik maak zelf ook geen onderscheid daarin. Of het vanuit improvisatie of bladmuziek is maakt me niet zoveel uit. Sterker nog, soms gebruik ik beide. Als je het gaat hebben over design als reactie op wat het publiek wil, dat past niet echt bij de muziek die ik maak. Ik moet wel zeggen dat kaders soms wenselijk zijn.

 

Luke Howard:

Ik krijg een bepaald soort tevredenheid van design die lastiger in muziek te vinden is

Hoe belangrijk is artwork voor je werk?
Het is ontzettend belangrijk en ik haal veel plezier uit het werken met grafische vormgevers.
Luci EverettMark Gowing and Jack Vanzet zijn drie van die vormgevers waar ik mee gewerkt heb en bewonder. Ik werk het liefst samen met designers die niet dezelfde esthetiek als ik hebben, ik laat me graag verrassen.  

Haal je inspiratie uit designers?
Ik ben een groot fan van Zwitserse designers zoals Josef Müller-Brockmann en Max Bill. Die vindingrijkheid en eenvoud zijn elementen die ik in muziek zoek en uitprobeer.

‘Design’ je geluid voor jezelf of voor het publiek?
Ik probeer mijn eigen geluid te ‘designen’. Het is niet productief om het publiek te volgen en wie ben ik om te bepalen wat het publiek wil? De muziek spreekt voor zich!


Luke Howard zal op 26 oktober in de Piet Hein Eek zijn gevoelige vingers over het ivoor laten glijden. 

>> Eventpage


Mairo Nawaz

De extravagante Amsterdammer is al even divers als zijn uiterlijk. Of het standje ‘barkruk-gooi-trap’ of pulveriserende house is, het komt allemaal voor in de collectie van Nawaz. Met draai-arrangementen in Paradiso en onderwijsinstelling De School heeft hij de nodige uren gemaakt achter de draaitafels.

Wat is de invloed van design op je muziek?
Het heeft vooral invloed op mijn emoties. Ik ben een emotionele jongen en doe veel aan de hand van die emoties. Dingen die ik mooi vind kunnen mij heel erg raken en maken een speciaal gevoel los.

In hoeverre voel je je ‘ontwerper’ van geluid?
Ik wil niet zeggen dat ik een mega-ontwerper ben, maar wel een ontwerper. Aangezien muziek een vorm van kunst is en ik heel erg draai in het verlengde van hoe ik me voel. Ik ben een dj en draai muziek van andere artiesten. Máár ik probeer juist door mijn mixes en platenkeuze een speciale sfeer neer te zetten. Ik ontwerp als het ware een nieuw geluid van bestaande geluiden.

 

Mairo Nawaz:

Als het artwork tof is zet je al een sfeer neer voor het publiek

Hoe belangrijk is artwork voor je werk?
Best belangrijk! Als ik bijvoorbeeld een nieuwe mix drop met toffe fotoshoot wordt er toch meer naar gekeken. Hetzelfde geldt voor het artwork. Als dat tof is zet je al een sfeer neer voor het publiek, maar ook voor de plaatsjesdraaiers van die avond. Zo werkt het bij mij wel in ieder geval, als het allemaal klopt zit ik meer op één lijn met de organisatie en heb ik er meer zin in.

Haal je inspiratie uit designers?
Zeker! Producers, ontwerpers, dj’s. Niet zozeer om wat ze maken, maar meer om de sfeer die ze neerzetten met hun ‘ontwerp’. Het is vaak een wisselwerking tussen creatie en de persoon die het maakt.

‘Design’ je geluid voor jezelf of voor het publiek?
Ik doe wat ik zelf tof vind. Meer omdat ik daar zelf gelukkiger van word en niet wat het publiek zou willen horen. Ik zeg altijd: ‘Stel je voor dat je uitgaat en kan bepalen welke nummers en in welke volgorde dat afgespeeld wordt. Hoe sick zou dat zijn!? Nou, dat is dus mijn baan!’

Mairo Nawaz is op 23 oktober in het Stroomhuis te zien en zal met onder andere hiphopper Pietju Bell je trommelvliezen laten trillen!

>> Eventpage


Line-up DDW Music

De volledige line-up van DDW Music – waar je je eigen programma kunt samenstellen – vind je hier. De Dutch Design Week vindt plaats tussen 21 en 29 oktober en tijdens die dagen is het onvermijdelijk dat je de innovatieve ‘touch’ van de Dutch Design Week door je aderen laat stromen.

DDWDDW MusicDesignDutch Design WeekHytesLapaluxLuke HowardMairo NawazThis Is Our House
Tjeerd Leendertse

Verhaaltjesverteller, verliefd op mooie geluiden. Was zelf, als telg uit een muzikaal gezin, jarenlang percussionist. Schreef ooit een boekje over zijn avonturen op de middelbare school. Nu student Digital Business Concepts, schrijver en ‘huisfeestplaatjesdraaier’

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld