Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Geroemd om die herkenbare kick. Bewierookt vanwege legendarische tracks als The Fusion of Sound, Silver Bullet en Strike Again. Al 15 jaar lang is Donkey Rollers een begrip in de hardstyle-scene. Om dat jubileum te vieren, komt op maandag 29 mei het album Donkey Rollers – 15 Years of Hardstyle uit.

Eigenlijk had het album al uit moeten zijn. Tot het bericht naar buiten kwam dat CRAFT Festival, dat stond gepland op 6 mei, werd geannuleerd. Op dat evenement zou het album officieel gepresenteerd worden. Na het trieste bericht van de annulering werd de albumrelease uitgesteld en ging Donkey Rollers op zoek naar een alternatief. Dat werd Intents Festival, waar op 26 mei op de preparty alsnog een albumrelease op het programma staat. Een paar dagen later is het album voor iedereen verkrijgbaar.

Donkey Rollers bestaat uit Raoul van Grinsven (Zany), Johan van Korven (Jowan), Peter Aldenzee (MC DV8) en producer Michel Pollen. We spreken Raoul, Johan en Michel op het kantoor van Fusion Records in Eindhoven. Peter moet helaas verstek laten gaan vanwege een kwetsuur aan zijn enkel, opgelopen tijdens een optreden op Paaspop.

Donkey Rollers

Donkey Rollers bestaat 15 jaar. In die periode is hardstyle veranderd, maar hoe zit dat met jullie als act?

Johan: “We zijn weinig veranderd. We hebben nog steeds plezier in wat we doen. Zo zijn we begonnen en zo zullen we ooit ook eindigen.”
Michel: “Er is sowieso niet zo heel veel veranderd eigenlijk.”
Johan: “Nee, dat klopt. Sommige dingen zijn harder geworden, maar het bpm veranderen noem ik geen evolutie. Hardstyle is niet een baanbrekend ander genre geworden.”

Donkey Rollers was één van de eerste acts die de hardere sound maakte en draaide. Zijn jullie pioniers?

Raoul: “Ja, 100 procent. Dat is gewoon zo. Wij hebben die sound neergezet, daar is niks van gelogen.”
Johan: “Alleen wat toen hard was, is nu middelmatig of soft.”
Michel: “Maar alles went. Toen was het heel hard, maar nu valt het wel mee. Als je aan zo’n kick draait die kraakt en dat ben je gewend, dan vind je dat een mooie klank.”

Jullie waren ook een van de eerste live-acts. Altijd hebben jullie opgetreden in een vaste formatie, met Raoul, Johan en Peter zichtbaar op het podium en Michel als producer. Hebben jullie ooit overwogen in die afgelopen 15 jaar daarin te veranderen?

Raoul: “Ik heb ooit geopperd om ook als dj-act te functioneren. Dan zouden Johan en Peter bijvoorbeeld kunnen optreden, ook als ik een andere boeking zou hebben. Uiteindelijk vonden we het toch sterker om met z’n drieën op het podium staan.”

Is die wisselwerking op het podium ook een deel van de magie van Donkey Rollers?

Johan: “Toen wij voor het eerst in Amerika draaiden, vonden ze ons eigenlijk een soort band. We zijn een driemansformatie en dat komt toch anders over dan iemand die met zijn usb-stick plaatjes staat te draaien. Raoul en ik wilden een live-act doen en we vonden dat daar vocale ondersteuning bij moest. Daarom zat er vanaf het begin een MC bij in de persoon van Peter.”

Het was nooit bedoeld om hitjes te scoren

Donkey Rollers

Het aantal optredens van Donkey Rollers per jaar blijft beperkt. Is dat een bewuste keuze om de act exclusief te houden?

Raoul: “Ja, zeker. Als we ieder weekend ergens zouden optreden, is die exclusiviteit weg. We vinden het ook leuk om vooral de mooie feesten mee te pakken.”
Johan: “En in het buitenland moet je natuurlijk rekening houden dat we met z’n drieën zijn. Dat loopt in de kosten. En we moeten ook nog rekening houden met de agenda’s van Zany en DV8. Alles bij elkaar moet je flink puzzelen.”

Als jullie terugdenken aan 15 jaar Donkey Rollers, wat komt dan in jullie op?

Raoul: “Evolutie in hardstyle.”
Johan: “Drie vrienden die op pad zijn en over de wereld toeren en met een hoop lol en flauwekul de mensen vermaken.”
Michel: “Ik zie dat anders. Donkey Rollers is voor mij altijd heel interessant geweest als producer. Het is een stuk échte hardstyle en een stuk experimenteren. Proberen om net even iets nieuws te vinden of een grap uit te halen. Het was nooit bedoeld om hitjes te scoren. We wilden altijd iets maken dat nog nooit gemaakt was.”


Volg TIOH op Facebook


Het album dat op 29 mei uitkomt bestaat uit 2 cd’s. Op de eerste cd staan jullie oude tracks, een paar nieuwe tracks en twee nieuwe collabs. De tweede cd bestaat uit remixes. Hebben jullie die artiesten specifiek uitgezocht?

Johan: “Niet per plaat. We hebben een lijstje van artiesten gemaakt die er nu toe doen en waar we goed contact mee hebben. Vervolgens vroegen we welke plaat ze wilden remixen en zo is de koek verdeeld. De meeste artiesten hadden al een track in gedachten en omdat we veel materiaal hebben liggen, was dit eigenlijk geen probleem.”
Raoul: “Heel toevallig dat bijna iedereen een andere track uitkoos. Best grappig hoe snel het geregeld was.”
Johan: “We hebben wel een paar aanvragen gehad van tracks die op de gecrashte harddisk van Michel stonden. Daar hadden we de samples niet meer van.”
Michel: “Ja, dat was wel een probleem. Van een aantal tracks, The Fusion of Sound bijvoorbeeld, hadden we niets meer. Die sample knippen we nu iedere keer opnieuw uit de track.”

Er zit wel een gevaar achter door klassiekers te laten remixen. Straks is de remix beter dan het origineel of valt de remix juist heel erg tegen. Waren jullie daar niet bang voor?

Raoul: “Nee, eigenlijk niet. Je weet sowieso dat je commentaar krijgt.”
Michel: “Dat gaat altijd zo. En je kan gewoon een remix maken die beter is dan het origineel, maar die remix wint het nooit van de oorspronkelijke plaat. Je wint niet van nostalgie. Maar die kritiek kregen we vroeger ook toen we met een nieuwe track kwamen. De vorige plaat vonden ze altijd beter. We hadden vooraf gezegd dat we niet te veel commentaar zouden leveren. Wij hebben die tracks vroeger gemaakt zoals we dachten dat het moest. Het was nu aan die andere artiesten om hun draai er aan te geven.”

Op de eerste cd staan collabs met B-Front en Noisecontrollers. Waarom is de keuze op dit tweetal gevallen?

Johan: “Ze staan allebei dichtbij Fusion, zijn altijd fan geweest van Donkey Rollers en daar ook door beïnvloed in hun carrières. Ze wilden allebei ook liever een collab doen dan een remix. Daar zijn we allemaal heel blij mee. De tracks zijn heel vet geworden.”

Tot slot, wat is jullie het meest bijgebleven van de afgelopen 15 jaar Donkey Rollers?

Raoul: “Ons optreden op Defqon.1 Australië waar ik met een rubberboot over het publiek ben gegaan. Dat was een geniaal moment.”
Michel: “Ik kijk er natuurlijk als producer naar. De Donkey Rollers-kick is heel bekend en leidend geweest in hardstyle. Ik weet nog goed hoe we die kick maakten. We hadden een 909-kick distorted en er galm opgezet met Lexicon. Die kick klonk al best stoer, maar we haalden ‘m nog door een analoge soundtafel en toen was ineens dat juiste geluid er.”
Johan: “Dan kies ik voor Defqon.1 in 2005. We stonden in de tent achter een doek op te bouwen. Het was bloedheet en toen we een uur voor ons optreden binnenkwamen was het nog niet zo druk. Vijf minuten voor het optreden trekken ze dat doek weg en toen zagen we dat de hele tent volstond plus het strand ernaast. Dat was een bijzonder moment.”


Album Donkey Rollers

Het album is vanaf 29 mei hier verkrijgbaar.

CRAFT FestivalDonkey RollersIntents FestivalThis Is Our House
Bart Elzendoorn | @BartElzendoorn

Professioneel stuiterbal en huisspecialist der harde stijlen. Mijn motor draait op minimaal 150 beats per minuut. Schrijft sinds 2011 actief over zijn grootste passie, de hardere dancestijlen. Was nauw betrokken bij het schrijven over de hardere stijlen in het boek 'Dutch Dance' (2013). Struint van festival naar festival en van feest naar feest.

LEES HET LAATSTE NIEUWS VOORTAAN ALS EERSTE.
MELD JE NU AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!