Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

In een paar jaar tijd is Eventix uitgegroeid tot de derde ticketprovider van Nederland. De Eindhovense start-up timmert zelfs hard aan de weg om de twee marktleiders in te halen. Bijvoorbeeld via hun recent gelanceerde custom-shop met een all-in-one-polsbandje, waarover we laatst al schreven. This Is Our House sprak mede-oprichter Joost Aanen over de toekomst van ticketing, de technologie achter Eventix en hoe het bedrijf de komende jaren verder gaat groeien. “Wij denken dat we nog meer verschil kunnen maken in het buitenland.”

 

door Michelle Klaassen

De eerste klap was meteen een daalder waard voor Eventix. Joost Aanen en Chris de Jong, toen nog studerend, wonnen de Student Startup Award Brabant, in 2016. Als Eindhovense studenten waren ze net met Eventix begonnen. Doel: de hoge servicekosten die ticketproviders aan festivalorganisatoren rekenen tegengaan.

Inmiddels is Eventix volgens de Dance Festival monitor 2017 de derde ticketprovider van Nederland, na Ticketscript en Paylogic. Een flinke prestatie voor een bedrijf dat pas sinds 2015 bestaat. Joost: “Het gaat inderdaad de goede kant op, en het is ook echt iets om trots op te zijn.”

Overnames zorgen voor een nieuwe dynamiek in de ticketingmarkt

Eventix

Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Met man en macht zijn we bezig geweest om het bedrijf te laten groeien. Het belangrijkste voor ons is klantenbinding. Klanten die al gebruik maken van onze service willen we het liefst bij ons houden, daarom vragen we vaak wat zij van onze dienst vinden. We hebben het bedrijf duurzaam laten groeien, en ik denk dat iedereen daar happy van wordt. Het is helemaal niet erg om langzaam nieuwe klanten te werven, zolang de bestaande klanten maar tevreden zijn.”

Hoe gaan jullie het gat tussen Eventix en Paylogic en Ticketscript dichten?

“Als je het gat wil dichten, zou je zeggen dat je vooral de klanten van Paylogic en Ticketscript moet overhalen om bij ons te komen. Ticketscript is in 2017 overgenomen door het Amerikaanse Eventbrite, wat niet voor iedereen een positieve ontwikkeling is. Veel klanten waren niet blij met de verandering, dus die gaan om zich heen kijken welke ticketproviders er nog meer zijn. Paylogic is overgenomen door een Franse partij, dus die gebruikers gaan misschien ook te maken krijgen met een verandering van systeem.”

Dance Festival Monitor 2017 Ticketing

“Die overnames zorgen wel voor een nieuwe dynamiek in de markt. Op die manier stappen organisatoren van evenementen sneller over. Wij zijn een straight forward partij die zich focust op muziek-evenementen. We hebben stabiele techniek voor een eerlijke prijs, en die prijs komt vaak onder die van Eventbrite en Paylogic uit. Het tempo waarin we aan het groeien zijn neemt nog niet af.”

“De entertainment-industrie is wereldwijd natuurlijk hartstikke groot, en Nederland is daarin een ontzettend belangrijke speler. Nederland heeft een mooi exportproduct voor alles wat met dance te maken heeft, dus wij zien enorme kansen in het buitenland. Met ons ticketingsysteem kunnen we de stagebouwers en dj’s achterna. De kwaliteit van ticketproviders valt in het buitenland nog vaak erg tegen. Bijvoorbeeld een land als Colombia heeft weinig ticketaanbieders. Wij denken dat we nog meer verschil kunnen maken in het buitenland.”


Volg TIOH op Facebook:


Wat maakt Eventix anders dan andere kaartverkoopsystemen?

“De opzet van Eventix is dat wij onszelf als open systeem in de markt hebben gezet. Eventix hebben we op een ticketing-API gebouwd waarbij je andere systemen aan het ticketingsysteem kan koppelen. Een API zorgt ervoor dat verschillende computersystemen met elkaar kunnen communiceren. De API geeft dan aan hoe een computer ‘aangesproken’ wil worden, daardoor kun je systemen koppelen. Op die manier kunnen organisatoren andere tools koppelen, bijvoorbeeld Mailchimp voor hun e-mailmarketing.”

In een ecosysteem van verschillende partijen lijmt Eventix de boel aan elkaar

“Je krijgt dan een ecosysteem van verschillende partijen die met elkaar samenwerken, en Eventix lijmt daarin de boel aan elkaar. We bieden ook delen aan van ons ticketsysteem aan andere ticketproviders. Stel, iemand vindt alleen de scanner van Eventix fijn, dan kan het scansysteem bij hun geïntegreerd worden. We zijn dus niet alleen ticketprovider, maar ook software leverancier.”

Eventix

“De focus ligt echt op techniek bij ons. Wat oudere partijen als Paylogic en Ticketmaster hebben vanuit de opzet een wat meer gesloten systeem. Ik denk dat het open systeem echt de toekomst is, en dat computers met elkaar moeten kunnen communiceren. Organisatoren moeten er geen omkijken naar hebben dat alles goed werkt.”

Jullie hebben een nieuwe manier van event-producten kopen gelanceerd. Kun je ons hier iets meer over vertellen?

“De nieuwe lancering is in samenwerking met Playpass, maar in principe kunnen we elke cashless provider koppelen. Eigenlijk is het een synchronisatie van systemen. Een organisator die met Playpass werkt kan mensen in de ticketshop al geld op het bandje laten zetten, klanten kunnen dan een bedrag kiezen en dat wordt aan je ticket gekoppeld. Op het event zelf krijg je je bandje, en daar staat van tevoren het geld al op. Wat er dus eigenlijk gebeurt: wij koppelen meerdere producten aan één ticket, zodat je nog maar een kaartje hoeft mee te nemen naar het festival.”

“Een ander voorbeeld is een klant die kaartjes verkoopt voor een hardloopevenement. Er wordt in de shop al gevraagd of bezoekers een T-shirt willen, die kunnen ze ook laten bedrukken. Dat wordt allemaal aan 1 kaartje gekoppeld, en het scansysteem is zo slim dat hij weet wat hij scant. Voor de organisator is dit interessant omdat ze meer omzet kunnen genereren door tokens, merchandise en andere producten aan te bieden voor dat het evenement is begonnen.”

eventix

Wie zijn jullie klanten?

“Dat wisselt heel erg. We hebben bijvoorbeeld festivals, sporttoernooien en congressen als klanten, maar onze focus ligt echt op de festival markt. De meeste klanten komen dan ook uit die hoek. We zijn ook erg aan het groeien in de sportsector en theaterbranche.”

Jullie hebben in 2016 dus een prijs gewonnen voor Brabantse start-ups. Wat hebben jullie verder gedaan sinds het winnen van die prijs?

“Dat was een prijs voor Student Startups van Brabant. Na het winnen van die prijs hebben we vooral heel hard gewerkt aan het realiseren van onze ambities. Ik was toen zelf nog student, je mocht ook alleen deelnemen aan die wedstrijden als je nog studeerde.”

“Sinds die tijd hebben we het team gigantisch uitgebreid, we zijn bijvoorbeeld een tweede office gestart in Amsterdam. Daarnaast zijn we ook bezig geweest met het door ontwikkelen van het product. De komende twee jaar blijft dat nog wel even doorgaan, altijd in overleg met onze gebruikers. Het blijft de creatieve industrie, dus er zijn ideeën genoeg vanuit organisatoren. We bepalen samen met hen wat er ontwikkeld gaat worden.”

Wat is de toekomst van ticketing?

“De ticketingmarkt zoals we hem nu kennen blijft nog wel even bestaan. Ik lees al veel dingen als gezichtsherkenning en dergelijke. Zodra dat realistisch wordt zijn wij natuurlijk de eerste die ermee aan de slag gaan. De ontwikkelingen zullen voorlopig vooral plaatsvinden op het gebied van betalen. In veel landen is online betalen nog helemaal niet vanzelfsprekend. In Nederland kunnen we van geluk spreken dat we iDeal hebben, waardoor de organisator goed beschermd is tegen fraude.”

Eventix Team

“Er is nu natuurlijk een grote ontwikkeling gaande met betrekking tot data privacy. Bedrijven worden nu veel strenger aan de privacy regels gehouden, en in de afgelopen maanden hebben we dat overal in verwerkt. Daarnaast hebben wij zelf onze hele service al mobile first gemaakt, anders dan een hoop andere aanbieders. De tickets worden al volledig mobiel aangeboden met een QR-code. 70% koopt tickets met hun telefoon, dat is heel veel. De website moet dus ontworpen zijn om goed te werken op mobiel, het zou zelfs logischer zijn om de website helemaal mobiel te bouwen en dan te schalen naar desktop.”

“Gebruikersgemak wordt ook steeds belangrijker, bijvoorbeeld door het bundelen van verschillende producten op één ticket. Het wordt allemaal veel gebruiksvriendelijker. En dat is op korte termijn waar de markt heen gaat. Op langer termijn is het wat meer gissen. Zodra de wereld zo ver is dat we op gezichtsherkenning door een poortje heen lopen, zijn wij er als eerste bij.”


Meer Eventix

Voor meer informatie check de website van Eventix.

 

(Je las een gesponsord verhaal)

Denis DoelandeventixTicketing

LEES HET LAATSTE NIEUWS VOORTAAN ALS EERSTE.
MELD JE NU AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!