Dj contest Dimitri Oranjekade 2020https://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/12/banner-oranjekade2020.gif / 1100 / 150 /

FeestDJRuud is bijna toe aan de grote apotheose van zijn afscheidstour: Feest To Black, op 9 en 10 december in de HMH. Daarna zullen zijn confettikanonnen definitief zwijgen. Op de dag dat het carnavalsseizoen wordt ingeluid brengen we samen met hem exclusief het Grote FeestDJRuud Uitzwaaiverhaal. In 2 delen blikt de Venlose sit-down- annex opblaasbeest- annex feestmeester chronologisch terug op de 11 belangrijkste haltes uit zijn knotsgekke carrière. Hier de eerste 5 stations.

 

1. Breda 2005-2010: Club meets kroeg

“Thuis in Belfeld, bij Venlo, begon ik vroeger al met draaien met mijn broer. We hadden samen een drive-in-show en vandaar uit ging ook steeds meer in Venlo zelf draaien.”

“Voor mijn studie Vrijetijdsmanagement ben ik naar Breda verhuisd en via de introductiefeesten kwam ik in contact met andere dj’s die in de binnenstad draaiden. Die NHTV-intro heb ik volgens mij dit jaar voor de 11e of 12e keer gedaan. Ik kon elk jaar terugkomen.”

“Ik ben daar begonnen met draaien in Cafe Walkabout, op donderdag. Toen heette ik nog Nudy Rudy. Hadden ze me als bijnaam gegeven, bekte wel lekker. Daarna kwam Café Dikke, van dezelfde eigenaar, en stond ik 3 keer per week voor studenten op te treden. Kapot veel gedraaid daar doordeweeks en dan weer in Venlo tijdens het weekend.”

Kapot veel gedraaid, doordeweeks in Breda

“Frank en Jacco van het tegenwoordige XXL Events waren studiegenoten en we zijn voor de lol feestjes gaan geven onder de naam Rauw & Lauw. Dat heeft mij echt geholpen om naam op te bouwen; ik stond plots in een poppodium, Mezz, en op de line-up met bekende artiesten als Hardwell en Billy the Klit. Gewoon op een dinsdagavond, en dan doorknallen tot 4 uur.”

“Vanaf het begin was het heel eclectisch. Op Rauw & Lauw draaide ik voornamelijk hiphop, dubstep en electro. Toen al draaide ik er soms een happyhardcore track tussendoor, als guilty pleasure. Werkte heel goed.”

“Breda is als gezellige, historische stad vol studenten gewoon een goede voedingsbodem. Het is club meets kroeg. Tiësto en Hardwell zijn er in de cafés begonnen, en ook Yellow Claw is aan het knallen geslagen door een vaste stek in Breda.”

>> Zie ook: Verrassingact Hardwell sluit Rauw & Lauw na 8 jaar af <<

2. Solar 2011: ‘Alles kwam samen’

“Vanuit de NHTV liep ik onderzoeksstage bij Extrema in Eindhoven. Maar daar was ik al snel meer aan het meewerken dan onderzoek aan het doen.”

“De vraag kwam of ik assistent wilde worden in de creatieve leiding van Solar Weekend. Heel belangrijk geweest. Solar was het eerste festival dat de crossover echt groot wegzette in Nederland. Dat netwerk daar, je zit gewoon met meer dan 100 creatieve partijen aan tafel.”

“FeestDJRuud liep toen al. Dat alias was in 2008 ontstaan, op Kreta. Daar begon ik echt die feestvaria te draaien, Nederlandstalig in de mix met feesthouse, dat soort dingen. In Nederland zijn ze me toen ook zo op de flyer gaan zetten.”

Die beruchte Solar-afterparty, in een gammele barak. De drank liep uit de cd-spelers

Biki90 en VAgE gASTEN bijvoorbeeld, een van de leukste collectieven op Solar, met een heel grote achterban. Zij wilden me in 2010 al hebben. Toen stond ik wel op de beruchte afterparty voor crew en vrienden, in een gammele barak. Staat in het boek over Extrema, de drank liep letterlijk uit de cd-spelers.”

“In 2011 stond ik vervolgens in de eigen area van VAgE gASTEN. Op zondag, zodat mijn reguliere werk op Solar er zo weinig mogelijk onder leed. Dat optreden liep ook helemaal uit de hand. Het was packed, er kwam een paar honderd man meer op af dan de 400 waar plek voor was. Alles wat ik 4 jaar ervoor had gedaan kwam samen.”

Video

“Daarbij doel ik ook vooral op de video, want daar was ik ook veel mee bezig. Het beeldmateriaal hebben we met VAgE gASTEN de volgende ochtend meteen online gezet, in een ruwe edit. Die ging helemaal viraal. Geen slicke aftermovie, ik wilde mensen laten zien dat ’t echt rauw los gaat. Die stijl heb ik altijd een beetje vast proberen houden.”

Confetti heb ik als Limburger bijna met de paplepel ingegoten gekregen

“Op Solar kwamen ook de attributen. Confetti lag natuurlijk voor de hand. Ik heb dat als Limburger bijna met de paplepel ingegoten gekregen, met carnaval. Mijn broer en pa zijn prins geweest en met mijn broer deed ik een drive-in-show, begonnen met carnaval.”

“Maar er kwam meer. Ik liep rond in de decoropslag van Solar en liet mijn oog op allerlei niet gebruikte opblaasbeesten vallen. Krokodillen, dolfijnen, zwembanden, noem maar op. ‘Neem maar mee voor zondag’, zeiden ze. Het was een instant hit.”

“Daarna moest ik voortaan iedere week naar de Action om nieuwe inflatables te halen. In de winter was dat soms een probleem, zijnde ‘seizoensproducten’, dus kocht ik heel random. Uiteindelijk kwam ik bij een vaste fabrikant en heb ik nu een opslag. 7 pallets materiaal, speciaal voor FeestDJRuud.”

3. Gas op die Lollie: carnavalskraker van 2012

“Ik heb ook stage gelopen en gewerkt bij Habbekrats, waar ik video’s produceerde. Ik leerde daar Jerry en Ruben van The Partysquad kennen, voor wie ik de clip bij ‘Licht van de laser’ mocht maken.”

“Na het ongeval op Ibiza waardoor Jerry enkele weken in coma raakte, ging Ruben even alleen door met draaien. Zo was Jim Aasgier een avond met hem mee en ik sliep daar op de bank. Om 3:00 uur ’s nachts kreeg ik een berichtje dat ik iets moest luisteren. Ruben had een loopje liggen van ‘Gas op die Lollie’. Of ik daar iets mee kon. Ik dacht: let’s go!”

“We waren nog op zoek naar een mannelijke stem. Trafassi vonden we iets te cheesy, waarna we bij Melly Mel uitkwamen. Nota bene Top Notch, het label van The Partysquad, wilde de track uitbrengen.”

Niet iedereen snapte het: een feest-dj van Extrema? Op Top Notch?

“Hij was bedoeld als zomerplaat voor 2011, maar door allerlei vertraging werd ie pas met carnaval 2012 uitgebracht. Dat pakte helemaal niet verkeerd uit. Ik kreeg plotseling appjes van vrienden vanuit kroegen door heel Brabant: ‘Je plaat wordt hier gedraaid!’”

“In Amsterdam dook de plaat daarna ook al wel eens op, maar meer als guilty pleasure. Niet iedereen snapte het hier. Een feest-dj die werkt bij Extrema, gereleased wordt door Top Notch en geboekt door Top Billin? Maar waar de een het een gimmick vond, vond de ander het juist geniaal.”

DJ Broadcast

“In die tijd heb ik ook nog eens een podcast voor het credible DJ Broadcast gemaakt. Twee jaar later sprak ik de hoofdredacteur en hij durfde amper toe te geven dat het de meest beluisterde podcast was.”

“Ik had al een goed festivalseizoen gehad in 2011, maar door die hit kon ik ook het nachtcircuit in, voor een clubtoer. Ik moest een keuze maken, en besloot fulltime de muziek in te gaan als FeestDJRuud. En Solar alleen nog op projectbasis te doen.”

 

4. Deux Alpes 2012: de geboorte van de FeestDJRuud sit-down

“Een organisatie uit Breda vroeg me mee te gaan op een ski-trip annex georganiseerde feestvakantie. Ik ben fervent wintersporter en zag het helemaal zitten. Er gingen uiteindelijk niet veel mensen mee, maar dj’s waren er genoeg.”

“We kunnen 2 dingen doen, dachten we: zeuren, of samen gewoon een feestje bouwen. Het werd een gekkenhuis. Met z’n allen in een veel te krap appartement. Hier ben ik echt begonnen met sit-downs. De hele tijd wilde ik dat. Echt keihard schreeuwen: zitten, zitten! Tot mensen er letterlijk moe van werden. Maar een lol…”

Keihard schreeuwen: zitten!, zitten!! Tot mensen er letterlijk moe van werden

“Ik ben natuurlijk niet de uitvinder van de partytricks met publiek. Anderen verdienen veel credits; het mc-en van Ruben, de show-elementen van The Opposites.”

“Maar ik ben daar als FeestDJRuud mijn eigen draai aan gaan geven, samen met m’n mc. Hoe kunnen we het publiek dirigeren? We oefenden met links-rechts, en uiteindelijk die sit-downs, die toch echt wel mijn ding zijn geworden. Het moét gewoon, tot mensen er bij neervallen.”

5. Paasweekend 2012: feestmarathon én wake-up call

“Rond deze tijd merkte ik echt dat er een buzz was rond FeestDJRuud. Dat weekend resulteerde dat in 9 shows in één weekend. Waaronder 2 keer op Paaspop. Tien minuten voor mijn eerste optreden liep de spiegeltent waar ik stond helemaal vol.”

“Wederom een groot feest. Ik was zelf ook flink bier aan het tanken, zoals ik wel vaker deed. Maar ik werd de volgende dag wakker met een gigantische kater. Had aan alle kanten spierpijn. Mijn shows zijn natuurlijk heel intensief, fysiek ook. Maar ik moest er toen nog een paar. Dit moet ik zo maar niet meer doen, dacht ik.”

Als je dit vol wil houden moet je niet laveloos in de booth staan

“Tot dat moment was ik nooit echt in zwaar weer gekomen, ik deed gewoon mee. Geen drugs, ik ben echt anti. Maar een drankje lust ik graag. De verleiding is altijd daar.”

“Maar dat weekend kwam wel een besef, een wake-up call; als je dit vol wil houden moet je niet laveloos in de booth komen staan. Ik heb later jongens gezien die wel nat gingen door de feestvreugde: nu kun je shinen, maar doe je het niet.”

 

FeestDJRuud: terugblik deel 2

Lees ook ons tweede deel in de terugblik van FeestDJRuud. Waarin hij onder meer de stap naar de mainstages maakt. Plus: wat volgt na deze carrière?

BredaExtremafeestdjruudSolar WeekendVenlo
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld