Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Deze lente wordt een (over)vol seizoen vol zuidelijke dancefestivals afgetrapt. Our House gaf je onlangs al je nodige dosis voorpret, via 5 trends en ontwikkelingen die niet te missen zijn in het festivalseizoen 2016. Voor wie ze gemist heeft, zetten we ze nog even kort op een rij.

1. Concurrentie

De dansvloer (én je timeline) is een slagveld, er woedt een keiharde strijd om de bezoeker, constateerden we in onze aftrap van onze serie over het festivalseizoen 2016. De blaadjes waren nog maar net van de bomen, of de eerste early birds verleidden je al weer voor volgende lente of zomer. Line-ups dwarrelen om je oren, met de sneeuw in december.

Al jaren wordt geroepen dat de markt vol zit. En toch zijn er alleen maar meer dancefestivals bij gekomen. Zeker in het zuiden, zoals afgelopen jaar Duikboot en Ploegendienst (Breda), Fairtytale (Kaatsheuvel) en uiteraard het megalomane The Flying Dutch (o.a. Eindhoven).

Lees het hele verhaal:
>> Festivalseizoen 2016 #1: Concurrentie – de dansvloer als moshpit <<

Dance-onderzoeker Denis Doeland: “Als de lijn doorzet komt er dit jaar weer een record.” Maar de grens is nu echt bereikt, denkt hij, met eerste slachtoffers als AREA51 (Rosmalen) en Knock-out (Rotterdam), geannuleerd door tegenvallende kaartverkoop.

“De concurrentie is moordend. Degene die geen verbinding heeft met zijn doelgroep, wordt de V&D van festivalland.”

Festivalseizoen 2016

2. Duurzaamheid

Concurrentie of niet, het gras is soms écht groener bij de buren. Want de bomen worden dit seizoen weer stevig geknuffeld in dansland. DGTL (Amsterdam) werd vegetarisch, achter Tomorrowland (B) verrijzen zelfvoorzienende moestuinen, biologisch eten is overal en er komen eindelijk hard plastic bekers (herbruikbaar).

Laura van de Voort van duurzaamheidsplatform Green Events, tevens docent op de NHTV in Breda, ziet de grootste slagen gemaakt worden door de (8 grote) organisaties die een zogeheten Green Deal hebben gesloten, samen met de minister. Onder andere Extrema, DGTL en Mysteryland hebben ervoor getekend ‘afvalvrij’ te worden.

Lees het hele verhaal:
>> Festivalseizoen 2016 #2: Duurzaamheid of green washing? <<

“Ze komen regelmatig bijeen om kennis uit te wisselen. Draaiboeken gaan open, er zijn geen geheimen. Zo kunnen we de leercurve versnellen.”

Van de Voort blijft realistisch. “Op korte termijn is het voor festivals een illusie om energieneutraal te zijn. Dat neemt niet weg dat we door moeten gaan en vooral: bezoekers meer bewust moeten maken, ook van thuisgedrag.”

Green Events - festivalseizoen

3. Het weer

Toch niet het W-woord? Jawel.

Want met Pukkelpop 2011, Pinkpop 2014 en Zwarte Zaterdag 2015 nog vers in het geheugen én La Niña die vaker van zich doet spreken, hangen de weergoden als nooit tevoren als een donkere wolk boven de festivalweides.

Op Paaspop Academy, een jaarlijkse conferentie voor (toekomstige) evenementenprofessionals die plaatsvindt op de openingsmiddag van het welbekende festival, was het weer onlangs niet voor niets het thema.

Lees het hele verhaal:
>> Festivalseizoen 2016 #3: Niet Weer! <<

Onder de noemer ‘Niet Weer!’ werden richting festivalseizoen 2016 ervaringen over meteorologisch risicomanagement gedeeld vanuit onder meer KNMI en juristen, organisatoren.

In a nutshell: men heeft zo zijn lesjes geleerd. Alle grote festivals werken inmiddels samen met meteorologen, bleek tijdens Paaspop Academy. Enkele hebben er zelfs een rondlopen op de dag(en) zelf.

Festival onweer

4. Big data

De jacht op de bezoeker staat niet op zichzelf. Er wordt ook geaasd op je data. Welke posts je liket, wanneer je je kaartje koopt, vanaf welk kanaal je op de festivalwebsite komt – het wordt allemaal bijgehouden, opgeslagen en geanalyseerd. En er wordt van geprofiteerd. Big data heet dat.

De laatste grote beweging: polsbandjes met RFID-techniek, waar je van een afstand informatie van af kunt lezen. Noorderslag was afgelopen januari volledig digitaal in de handling. Zowel binnenkomen en weggaan, betalen als registreren deed je met één armbeweging. Drank-credits kon je vooraf aanschaffen en op je bandje laten zetten (en overschot terug laten betalen).

Lees het hele verhaal:
>> Festivalseizoen 2016 #4: Big, bigger, biggest Data <<

DGTL en Valhalla in Amsterdam waren aan de bar en entree ook volledig ‘cashless’, dichter bij huis zet ook Extrema het dit seizoen in op het nieuwe Mandala festival. Tomorrowland heeft zijn polsband ondertussen gepromoveerd tot een waar ‘sieraad’.

Zo haal je er als bezoeker profijt uit, maar het belang van een festival – en betrokken merken – is nog groter. Wie wil er nou niet weten welke bezoeker welk drankje drinkt, hoeveel muntjes hij koopt en hoe laat hij binnenkomt? Denis Doeland is stellig: “Zonder data overleef je niet.

Tomorrowland

5. Muziek

Last but actually first: wat gebeurt er muzikaal? Het bombastische ‘EDM’ lijkt op z’n retour, daar waar trance vrijwel verdwenen lijkt.

Deep house ontwikkelt zich tot nieuwe stroming voor de massa, schreven we in ons slotdeel. Dan hebben we het niet over het ‘ondergrondse’ specimen zoals dat de afgelopen jaren bekend werd. Ook de hoofdstroom – de radio als ijkpunt – heeft deep house ontdekt.

Terwijl techno almaar door dendert, is ook tropical house (zomers) in opkomst in de line-ups van festivals en begint drum ’n bass, na de dip van dupstep, weer langzaam aan populariteit te winnen.

Lees het hele verhaal:
>> Festivalseizoen 2016 #5: Verfijning na de EDM-hype? <<

Bij de hardere stijlen zie je de traditionele opbouw van euforisch naar hard op één podium alleen nog terug op de hoofdpodia. Overige stages worden toegespitst op subgenres (met steeds nadrukkelijker onderscheid tussen ‘rauwe’ en euforische hardstyle).

Organisaties richten ook steeds vaker een podium in rond een bepaalde artiest of label. Zoals Dream Village in Breda, dat dit jaar een compleet weekend omvat.

En dat is meteen een andere trend: we willen langer door, steeds meer festivals worden meerdaags.

Duikboot Festival

 

Festival
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld