WAEhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2018/05/1100x150.gif / 1100 / 150 /

Met klanten als Tomorrowland en 7th Sunday geldt Hans Kuijten (45) als de meestgevraagde ontwerper van podia in de festivalbranche der lage landen. We gingen bij hem langs in Nuenen voor een interview en uiteraard een kijkje in de keuken. Ter illustratie van dit verhaal verzamelde Hans Kuijten enkele van zijn favoriete mainstage-ontwerpen (met eindresultaat).

 

Eigenlijk zat zijn uiteindelijke ‘droombaan’ er altijd al in. Want in den beginne was er…. lego. Hans Kuijten bouwde daarmee als klein kind hele werelden na. Toen hij 10 jaar was, hielp hij al mee bij het bouwen van carnavalswagens.

Na zijn studie aan het Sint Lucas in Boxtel ging hij aan de slag in de zakelijke standbouw, maar mistte hij juist die fantasiekant. Die vindt hij wel als hij een theaterproductiebedrijf start. “Ik heb toen veel musicaldecors gebouwd en ontworpen.”

Hans Kuijten

Sensation

Als hij daarna voor Arjan van Dijk Groep gaat werken, destijds het grootste event bedrijf van het land, komt hij in contact met ‘de echt grote jongens uit de entertainmentwereld’. Zoals Disney, Holland Casino, Cirque du Soleil en Van den Ende.

“Ik heb daar echt een toptijd meegemaakt. Ik mocht hele hallen inrichten voor Disney, soms was ik met zo’n klus wel een halfjaar bezig en liep er wel 150 man rond in de opbouw.”

In die tijd leert hij ook mensen bij ID&T en MOJO kennen. “Mijn eerste klus binnen de dance was Sensation, een van de eerste edities. Toen begon het balletje te rollen.”

Tomorrowland - The Book of Wisdom - Hans Kuijten

Tomorrowland

Een van de lichtjongens van Sensation blijkt ook voor Tomorrowland te werken. “Daar zochten ze een nieuwe ontwerper voor hun podia, die een grote nieuwe stap voor het festival mee kon realiseren.”

Dat wordt de befaamde mainstage met het boek, in 2012. The Book of Wisdom (foto boven). “Eindeloos inspirerend. We creëerden veel meer diepte dan het podium met de boom en de regenboog, in het jaar ervoor. Dat was meer printwerk op doek in feite.”

Ik keek om me heen en zag die uitzinnige menigte, losgaand voor míjn podium!

Zijn schetsen en ontwerpen voor Tomorrowland mag hij niet laten zien – toen niet en nu niet. Dat ligt contractueel vast. Maar genoemd eindresultaat heeft iedereen – live of digitaal – kunnen zien. Hans zal het in ieder geval nooit vergeten.

“Het was mijn eerste ontwerp, maar ook mijn eerste keer Tomorrowland. Kippenvel natuurlijk. Ik stond daar met m’n vriendin, keek om me heen en zag die uitzinnige menigte, los gaand voor die immense stage!”

Hans Kuijten - Tomorrowland - Opera Stage

The Opera Stage

En de ambitie komt uit, door een enorme impuls in de line-ups maar zeker ook door het werk van Hans Kuijten. Tomorrowland maakt het jaar erna een enorme groei door.

Hans volgende bijdrage is niet eens een vraag, ‘meer een vanzelfsprekendheid’, zegt hij. “Ik ben meteen na afloop van de 2012-editie begonnen met het ontwerpen van de volgende mainstage. Ook mocht ik The Opera Stage vormgeven (foto boven, red.): een 360 graden-beleving met als klapstuk een indrukwekkende opera-façade.”

Ondertussen ontwierp hij ook nog de 2013-, 2014- en 2015-mainstage Melodia. En The Dragon Stage (2016), met een draak die door het water kronkelt en uitkomt boven een van de kleinere podia (foto onder).

Ik ben nu vol bezig met de mainstage van 2019

Hans Kuijten 9 Tomorrowland

7th Sunday

Inmiddels lopen ze bij Tomorrowland 2 jaar vooruit met het design van de main. “Ik ben nu vol bezig met 2019.”

’s Werelds grootste festival heeft hem ‘ontzettend veel gebracht’. Ook andere klanten, zoals Corona, AirBeat One en Par-T met 7th Sunday (onder). Daar werkt hij nu ook al 5 jaar voor. “Bij hen gold ongeveer het zelfde verhaal. Ze wilden met 7th Sunday een nieuwe stap maken, en hadden gezien wat ik op Tomorrowland deed.”

Wat zijn kracht is? “Goed luisteren naar de klant. Ik ben een kameleon, ik kan me aanpassen. En doe vervolgens goed onderzoek. Of het nou een sprookjeswereld is of een superstrak idee, ik maak het.” Zo werkt hij ook in interieurwerk trouwens, dat hij nog naast de festivals doet.

Mainstage 7th Sunday 2017, ontwerp (boven) en eindresultaat (onder). “Ik ontwierp een industriële clubstage met een groot visueel aspect en in een herkenbare vorm.”

Hans Kuijten 7th Sunday

Een thema om mee te werken heeft hij het liefste. “Tomorrowland doet dat als de beste. Ze hebben groot ingezet op storytelling. En ja, er kan daar inmiddels behoorlijk wat qua budget dus op die manier kun je natuurlijk ook wel uitpakken.”

Hij tekent altijd met de hand, en haalt zijn werk daarna in de computer. Als een ontwerp eenmaal is goedgekeurd, volgt de vertaling in techniek en materiaal. Maar daar zijn anderen voor.

Steigermateriaal is altijd de constructie waar ik mijn ‘jasje’ omheen werk

“Steigermateriaal is altijd de constructie waar ik mijn ‘jasje’ omheen werk. Die kun je tegenwoordig zo gek maken als je wil, maar vaak krijg ik kaders mee. Bij 7th Sunday mag ik bv niet hoger dan 30 meter gaan.”

Daarna is de technisch tekenaar aan zet. “Daar zit ik dan wel vaak bij. Behalve bij Tomorrowland. Daar zit een compleet stage-team op kantoor.”

 

Hans Kuijten ontwerp Marco Borsato

Ontwerp + eindresultaat van het podium voor Marco Borsato’s tour ‘Zien’ (2005). “Mijn eerste grote stadionset, ontworpen rond het filmische thema. Een fabriek-achtige set met veel staal en bewegende onderdelen.”

Hans Kuijten 4 Marco Borsato

Budgetten

Als steigers de ‘botten’ vormen, dan moet er natuurlijk nog huid en kleding omheen. “Dan heb je het vooral over geprint doek, houten platen, polyester en schuim.” Plus natuurlijk licht (‘veel led’) en geluid om het tot leven te brengen. “Vaak is het een gegeven waar de speakers komen te hangen. Soms kan ik ze verwerken in mijn ontwerp.”

Veel van het materiaal wordt hergebruikt, maar er is ieder festival weer een flink budget nodig om een nieuwe stage te realiseren. “Dat varieert van 50 tot 500 duizend euro voor voor kleine en middelgrote festivals. Maar het kan altijd gekker en meer.”


Meer van deze verhalen? Volg ons op Facebook!


Uiteraard houdt hij scherp in de gaten wat eraan komt qua technische innovaties, zodat hij hier op in kan spelen met zijn ontwerpen. “Ik probeer ieder jaar ergens ver weg een grote show te zien. De laatste jaren is dat steevast in Las Vegas. Daarnaast ga ik dan vaak nog naar pretparken, zoals Disney in Orlando.”

3D zonder bril is in opkomst, weet hij. Daarnaast: “Bewegende podiumdelen, plus nóg meer led dan we al hadden. Verder merk je dat het vooral in de content nog veel beter kan. Dus wát je vervolgens op schermen ziet. Ik zie wel meer entertainment rond de dj heen verschijnen, en een trend om het podium rond het publiek op de dansvloer heen te bouwen. Maar grotere stages? Dat kan bijna niet meer.”

3D zonder bril en bewegende podiumdelen zijn in opkomst, plus nóg meer led dan we al hadden

Hans Kuijten 10 Tomorrowland

Nog één keer Tommorowland dan: The Elixir of Life (2016). “Een waanzinnig woud, waar de sappen van het leven worden omgesmolten tot de geur van muziek en verleidingen van het bestaan. Ik koos voor een gigantische moederboom, met daaromheen een fantast-beschaving van bouwsels/creaties en bewoners.”

 


Video: Hans Kuijten aan het werk

Nu we er toch waren: This Is Our House vroeg Hans Kuijten spontaan een stage-ontwerp te maken rond ons logo. Dat ging zo:

7th SundayDancefestivalsFestivalseizoenHans KuijtenTomorrowland
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over zijn grote liefhebberijen: elektronische dansmuziek en de partyscene. Zat ooit bij Armin op zolder en interviewde nog veel meer groten - en kleinen - der aarde. Doceert nu zelfs over de dance-industrie op Fontys ACI en draait, als er tijd over is, nog steeds wel eens plaatjes. Daar waar het 25 jaar geleden allemaal mee begon. O ja, speaking of: schreef over een kwarteeuw dance in Nederland zijn (eerste) boek 'Dutch Dance' (2013), bekroond met de Pop Media Prijs.

LEES HET LAATSTE NIEUWS VOORTAAN ALS EERSTE.
MELD JE NU AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!