We Are Electrichttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/05/Banner-TIOH.png / 1100 / 150 /

Het nieuwe partyseizoen van Ibiza werd afgelopen week geopend met de International Music Summit (IMS). Onze Huisbaas was erbij vanuit zijn functie bij Fontys ACI, en kreeg de laatste ontwikkelingen uit de elektronische muziekbranche mee. Een van de (terugkerende) thema’s is de staat van het clubleven op Ibiza zelf. Die is onveranderd: magisch, maar vooral duur en met veel dezelfde muziek…

 

Hordes partyliefhebbers – ook vanuit Nederland – reizen komende maanden weer af naar Ibiza. Vliegen kan tegenwoordig voor een prikkie. Maar daar houdt het voordeel dan wel zo’n beetje op, want de dansvloeren zijn een aanslag op je vakantiegeld.

Zo’n 40 tot 60 euro voor een kaartje (Pacha vroeg donderdag al 70,- voor Music On van Marco Carola). Rondje doen? 8 tot 10 voor een watertje (uit de kraan niet te drinken), 10-12 voor een biertje en zo’n 15 voor een mixdrankje. Andere genotsmiddelen en taxiritten zitten voor het gros ook in het arrangement.

Pacha

De Pacha tijdens Music On, donderdag 23 mei. © Mark van Bergen

Een ‘gewoon’ avondje clubben op Ibiza komt zo al snel uit op 150 tot 200 euro. Daarbij geen festivaltijden van 10 of 12 uur. De meeste clubs gaan pas om middernacht open en sluiten om 6:00 uur.

Normaal?

Is dat nog wel normaal? Het was afgelopen week (wederom) de vraag tijdens de International Music Summit (IMS) op Ibiza. Cliffhanger naar het antwoord: ja en nee.

IMS is de conferentie plus feestreeks waarmee het nieuwe partyseizoen op het eiland wordt afgetrapt. De Ibiza-scene en danceprofessionals uit de hele wereld komen er om zaken te doen, te netwerken, kennis te vergaren en – vooruit – een feestje te bouwen.

Centrale thema’s waren dit jaar ‘inclusiviteit’, ‘seksegelijkheid’ (check ons item over de opkomende vrouwelijke dj’s) en ‘(mentale) gezondheid’. Over dat laatste sprak trouwens niemand minder dan de vader van Avicii – voor het eerst publiekelijk sinds diens overlijden.

Maar IMS werd volgens traditie afgesloten met het grote Ibiza-debat. Op het podium van het Hard Rock Hotel stelden onder meer dj’s (Agoria), promotors (Heart, elrow) en boekers de actuele diagnose van het party-eiland.

IMS Ibiza

Magisch

Iedereen is het erover eens: Ibiza is nog steeds een magische plek. Door de cocktail van vakantie, mooi weer, natuur, hedonisme en muziek. Met een rijke, roemruchte historie, maar gaat die een even mooi vervolg krijgen in de toekomst?

Ana Tur, dj en baas van Ibiza Global Radio, vreest ervoor. “Deze scene is zichzelf aan het kannibaliseren. Als we niet opletten gaat het kapot.” De Britse promotor Nick Yates (Paradise, DC10): “Voor gewone jongeren is het gewoon bijna niet meer te betalen. Vakantiegeld waar ze lang hard voor werken gaat er hier heel snel doorheen.”

José Corraliza, baas van Club Heart en tevens betrokken bij de toerismevereniging van Ibiza, kan niet anders dan dit beamen. “Maar het is een heel complexe cirkel van diverse factoren, die niet makkelijk te doorbreken is.”

Hij somt met name de hoge kosten op waar club-promotors zich mee geconfronteerd zien. De huren zijn hoog, net als (opgelegde) investeringen in veiligheid. Goed personeel is moeilijk te krijgen, dus salarissen zijn hoog.

IMS Ibiza

IMS Dalt Villa, het slotfeest van de International Music Summit, afgelopen vrijdag bovenop de oude stad van Ibiza. © Mark van Bergen

 

Enorm zijn ook de kosten in marketing. Het publiek betaalt óók zelf mee aan die grote billboards langs de weg en de promoteams op het strand.

Exorbitante dj-prijzen

Maar wie volgens de promotors vooral ‘kunnen vragen wat ze willen’ zijn de dj’s, in de persoon van hun agenten. Bedragen werden on the record op het podium niet genoemd. Maar in het wereldje is het niet moeilijk te achterhalen dat headliners binnen de house en techno (immer de populairste genres op Ibiza) makkelijk tienduizend euro per show vragen.

José Corraliza: “Achter die 10 euro voor een watertje zit dus een verhaal. Mensen komen hier vaak pas laat, omdat ze eerst nog gaan eten en denken dat het feest toch nog niet op gang is. Daardoor moeten clubs al die hoge kosten in een paar uur tijd terugverdienen.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


Clubs proberen wel in overleg tot oplossingen te komen, zegt hij. Maar zomaar stoppen met die billboards en vooral nog online marketing doen? Niemand durft echt die eerste stap te nemen. Promotors houden elkaar in een wurggreep. Als de een 12 euro voor een biertje vraagt, doet de ander het ook.

Een oplossing ligt vooral in de programmering, vond het panel. Corraliza: “Clubs moeten zich meer op opkomende namen gaan focussen. Talenten die Ana op Ibiza Global Radio laat horen, bijvoorbeeld.” Yates: “En er mag daarbij ook meer variëteit komen. Op een en dezelfde avond heb je nu 5 grote clubavonden met allemaal dezelfde muziek en gelijkwaardige dj’s.”

 

Club HeartDC10Hard Rock HotelIbizaIMSInternational Music SummitPachaUshuaïa
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld