Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Ooit, in 2008, had een groep Eerselse jongeren onder leiding van Pieter Lepelaars de behoefte om een evenement voor en door jongeren in de Kempen te organiseren. Onder de naam Destination Unknown vonden de eerste edities midden in de bossen plaats, waar met hints en coördinaten de locatie gevonden moest worden. Deze spontane evenementen groeiden uit tot het jaarlijkse Paperclip Festival, waarin een platform wordt geboden aan jong talent uit de regio. Op 27 augustus vindt in Eersel de 8e editie van het festival plaats. Beleving en storytelling worden er naar grote hoogten gebracht, met dit jaar de supermarkt als rode draad.

 

In 2015 hebben Jasper van de Wouw en zijn compagnons Loyce Peijnenburg en Tom Box het stokje van Lepelaars overgenomen. Samen met een team van 7 vrijwilligers willen ze Paperclip verder uitbouwen.

Paperclip is samen te vatten als ambiance, creativiteit, intimiteit, saamhorigheid, regiogevoel én als een brug tussen verschillende genres. “Want je hebt festivals en je hebt Paperclip”, aldus het duo.

Beleving

Vorig jaar is Paperclip binnen Eersel verhuisd naar de parkeerplaats van het E3 Strand. En in de loop der jaren is Paperclip doorgegroeid van 1200 naar 3200 bezoekers. De bedoeling is dat het festival hier de komende edities sowieso blijft plaatsvinden. “Het blijft intiem met meerdere area’s en alles wat je ziet is een beleving.”

Hoewel verschillende festivals tegenwoordig op de belevingstour gaan van het surrealistische en het sprookjesachtige, gooit Paperclip het volgens de organisatoren juist over een andere boeg. “Alles wat voor de hand ligt wordt van tafel geschoven, alles wat tegen de stroom in gaat wordt verder uitgewerkt.”

Alles wat voor de hand ligt wordt van tafel geschoven

Paperclip Festival 2015

Paperclip is volgens Loyce en Jasper meer dan de line-up. “Het verkoopt zich niet met een poster vol met dure festival dj’s.”

Het concept en de beleving eromheen zijn in hun ogen minstens zo belangrijk. Door middel van thema’s is dat de afgelopen 8 jaar doorontwikkeld. “Het lijkt een achterhaald begrip, maar het onderscheidende bij ons is juist dat het hele festival thematisch is opgezet.”

En die thema’s schieten alle kanten op. Paperclip op de Middenstip, Ambiance à la France (met een levensgrote Eiffeltoren), The Magic 5, Game On waren eerdere leuzen. “En vorig jaar dompelden we de bezoekers onder in een onderwaterwereld.”

>> Zie ook: Paperclip Festival duikt frisse nieuwe fase in <<

Supermarkt

“Denk in de praktijk bij die thema’s aan alledaagse onderwerpen, waarin iedereen zich wel kan herkennen.”

Om dat kracht bij te zetten wordt voor elke festivaleditie ook een guerrilla-actie opgezet. Enkele jaren geleden werden bijvoorbeeld alle dorpsnamen in de regio vervangen door ‘Paris’. En dit keer zijn honderden posters verspreid vanwege de opening van de nieuwe Supermarkt.  Jawel, want in 2016 is gekozen voor de Paperclip Supermarkt ‘Anders nog iets?’

“Kranten publiceerden en dorpen stonden op hun kop. Lokale supermarkteigenaren vroegen zich af wie die nieuwe concurrent zou zijn en waar die dan wel niet zou komen.”

>> Zie ook: Paperclip Festival zet ‘super’ line-up in de schappen <<

Peter Clip, de manager

Na de guerrilla volgde de introductie van Peter Clip, de supermarktmanager. Met hem zijn zeven films opgenomen, die zijn bedoeld als een sfeervolle aanloop naar alle touchpoints van het festival.  Alles, van de muntverkoop tot aan de toiletten, de bar en de stages zullen thematisch zijn ingericht.

“Als je op 27 augustus op het terrein rondloopt heb je het gevoel dat je een complete supermarktbeleving ervaart. En na afloop een verhaal hebt doorlopen.”

En wat is dat verhaal dan wel? “Jullie komen binnen in een werkende supermarkt, krijgen bij de ingang een daklozenkrant met de timetable en er zijn verschillende afdelingen, compleet met fictieve vakkenvullers. Je kunt de hele dag rondlopen en lekker ontdekken met veel verschillend aanbod. En met de gespaarde zegels kun je….. Dat en de rest zal op de dag zelf wel duidelijk worden!”

Het typetje uit de films, Peter Clip, wordt het gezicht van het festival. Hij krijgt zijn eigen kantoor op het terrein en zal gedurende de dag rondlopen en ‘de boel gaan managen’.

Naast de mainstage genaamd ‘Anders nog iets?’ is er het Magazijn en de Slagerij. Ook de collectieven Biki90 uit Eindhoven en Pablo Discobar uit Utrecht zullen de nodige eigenzinnige versnaperingen gaan verzorgen.

De invulling in alle 5 areas wordt met een knipoog en glimlach samengesteld. Humor staat centraal. “We willen vooral dat de mensen een leuke tijd hebben en lekker kunnen lachen om de grappen die we met ze uithalen.”

“Maar Paperclip is geen fantasie. Het is alles zoals het echt is met een gezonde dosis humor en absurdisme. En de charme en respect is ook dat we het allemaal vrijwillig doen. Een klein festival voor een kleine prijs. En dan hebben we het nu nog niet eens gehad over Paperclip’s line-up, want die mag er ook wezen!”, besluit Jasper.

 

De Paperclip early bird tickets zijn inmiddels stijf uitverkocht, maar de regulars liggen nog in de schappen! Anders nog iets?

Paperclip Festival 2016

Paperclip Festival: de volledige line-up

ANDERS NOG IETS
– Chocolate Puma
– D-wayne
– Tom & Jame
– Nothing but Funk
– Glen Dale
– Kriss-One
– Matt & Kendo
– Ardistic
– Jordi Verrydt
– Jack Hollywood
– Robbie Rise (MC)

HET MAGAZIJN
– Benny Rodrigues
– Ferreck Dawn
– Pieter Lepelaars
– Planet Love
– Snaar P
– Oliver San & Tom Box
– The Techtives
– Martin De Funk
– Footprint (live)

BIKI90
– David Ghetto
– Dansado & De Feestneger
– Rugged
– Daisy’s Dj Team
– Team Rush Hour
– RAWENDZ
– ELLE RICH
– De Witte Dieven
– Ramb In The Partyflat
– Sjeems wereldmuziek

DE SLAGERIJ
– Ruthless
– DJ Francois
– Dj Yves
– DJ DAANI
– Rusthuis
– 90’s Till Now
– AddyHaddy feat. Partynase
– J-kay & Brambiani
– Vatokonnie & Tommie Rizzo
– MC Da Silva

PABLO DISCOBAR
– Moody Mehran B2B D-Ribeiro
– Luca Manelli
– PABLO DISCOBAR SOUNDSYSTEM

E3-StrandEerselPaperclip Festival
Chris de Zeeuw

Duizendpoot. Studeert Media en Cultuur aan de Universiteit van Utrecht en schrijft als journalist over politieke en culturele onderwerpen. Is als cultuurliefhebber initiator van LAB-1 Eindhoven en als filmliefhebber documentairemaker en bezoeker van filmfestivals wereldwijd.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld