We Are Electrichttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/05/Banner-TIOH.png / 1100 / 150 /

Het leven van dj/producer Richard Durand –Richard Schooneveld volgens de burgerlijke stand – valt eigenlijk in 2 delen uiteen: het leven vóór en ná 2005. Voor dat jaar raakte de trance-dj bekend als G-Spott. De artiest die, al dan niet samen met DJ Jose, verantwoordelijk was voor hits als House of Justice en N-R-G. Sinds 2005 draait de 40-jarige Amsterdammer onder de naam Richard Durand. Op 23 april is hij een van de headliners op Down Under Festival in Eindhoven.  “Vroeger maakte ik wat de radio wilde, nu is het andersom.”

Een grondlegger van de trance in Nederland wil hij zichzelf niet noemen. Feit is wel dat G-Spott met commercieel klinkende trancenummers Wrong Is Right en House Of Justice niet alleen zichzelf maar ook DJ Jose op de Nederlandse kaart zette.

“Maar trance werd al eerder gemaakt toen ik ermee begon. Armin van Buuren en Tiësto, dát zijn grondleggers van trance in Nederland.”

G-Spott: ‘mooie tijd’

Maar de jaren met het succes van G-Spott hebben hem wel gevormd. “Het was een mooie tijd. Onbezonnen, geen stress. Het enige waar je je druk om maakte was wat de volgende ochtend je ontbijt zou zijn. Ik heb in die eerste jaren geleerd hoe je producties maakt, hoe je die zó maakt dat ze op de radio gedraaid worden.”

De nummers die ik als G-Spott maakte waren echte radio-nummers. Wat ik nu maak staat veel verder van de radio af. In feite is het nu andersom: vroeger maakte je wat de radio wil, nu maak ik wat ik zelf wil en zal het mij bij wijze van spreken de reet roesten of ze het op de radio draaien.”

Na de periode met G-Spott remixte Durand onder andere de nummers Flight 643 en Lethal Industry van Tiësto. Die leverden hem een grote bekendheid in het buitenland op, mede een reden om het project G-Spott af te sluiten.

Richard Durand

Richard Durand

Richard vindt zichzelf als Richard Durand nog steeds een echte trance-dj. “Ik maak nog steeds wat ik mooi vind en waar ik goed in ben. Natuurlijk is ook trance enorm geëvolueerd naar allerlei stromingen: van hardtrance tot psy-trance; trance met een snelle beat, trance met een lange break.”

“Tiesto heeft de trance al snel vaarwel gezegd en is andere stijlen house gaan draaien. Bij Armin van Buuren zit er ook veel verschil in wat je van hem op de radio hoort en wat hij op festivals draait. Armin maakt ook vaak een uitstapje naar EDM.”

Zorg voor je eigen stempel, een eigen identiteit. Doe niet alles wat de markt wil

Richard vindt het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft met wat je doet. “Zorg voor je eigen stempel, een eigen identiteit. Doe niet alles wat de markt wil. De grootste fout die dj’s en producers kunnen maken is met alle winden meewaaien; meegaan in de hype van het moment.”

Natuurlijk heeft hij ook wel eens iets gedaan wat hij minder leuk vond, ‘maar het toch deed omdat de markt het vroeg’ en het lekker verdiende. “Een aanvaller moet tenslotte ook wel eens mee verdedigen. Maar belangrijk is: blijf uitgaan van je eigen kwaliteiten.”

Social media

Van Schooneveld heeft het dj-landschap gaandeweg zien veranderen. Naar een tijd bijvoorbeeld waarin social media een heel belangrijke rol in de carrière van een dj/producer spelen.

“Als je daar vandaag de dag niet thuis bent heb je toch echt een serieus probleem. Het hoort er heel erg bij en je hebt geen succes als je je socials niet goed voor elkaar hebt. Dat geldt niet alleen voor dj’s, maar eigenlijk voor elk bedrijf.”

Door social media gaat alles nu veel sneller. Een hit is zo weer weg

Met één druk op de knop kun je zoveel mensen over de hele wereld bereiken. “En je krijgt meteen feedback. Social media zorgen er ook voor dat alles nu veel sneller gaat. Dat geldt ook voor de houdbaarheid van hits. Een grote hit, die elke dj draait, is ook zó weer weg. Om weer snel plaats te maken voor de volgende.”

Over houdbaarheid gesproken: wat is de houdbaarheid van een dj, qua leeftijd? “Het maakt niet uit hoe oud je bent. Als je voldoende energie hebt om mensen met jouw muziek te vermaken, is er geen houdbaarheid.”

“Mensen kopen een ticket om jóu te zien draaien of ze downloaden jóuw muziek omdat ze die goed vinden. Jong of oud maakt niet uit. Het gaat erom dat je je werk als dj en producer goed doet.”

Label Reloaded

Richard heeft sinds kort zijn eigen label Reloaded, maar ziet dat niet als een soort pensioenverzekering. Hij ziet het wel als een kans om nog lang met zijn passie door te gaan.

“Ik heb veel geproduceerd en op andere labels uitgebracht. Een eigen label betekent dat jij zelf bepaalt wanneer een track uitkomt en op wat voor manier je dat marketingtechnisch gaat begeleiden. Je bent niet meer afhankelijk van anderen. En op Reloaded kunnen straks ook andere talentvolle dj’s en producers hun werk uitbrengen.”

Durand voelt zich nog steeds dj én producer. “Ik vind het leuk om voor publiek te draaien en ik geniet ervan om in de studio te werken. Maar ze komen mij ook wel eens allebei de strot uit. Maar dat is toch met alles in het leven?”

Down Under FEstival

Down Under Festival

Festival Down Under geldt als de opener van het festivalseizoen in Eindhoven. Zaterdag 23 april is alweer de 5e editie, wederom op Strandbad de IJzeren Man. Hoofdacts naast Richard Durand zijn dit jaar onder meer Fox Stevenson, La Fuente, Shermanology, Tony Junior Billy the Kit en RAM.

Check de website van Down Under voor meer informatie.

Down UnderRichard Durand
Eddy Jansen

Eddy Jansen is freelance-journalist met een passie voor sport en muziek. Is voetbalcommentator voor ZiggoSport en Eurosport, maakt club-TV voor voetbalclub PSV en hockeyclub Oranje Zwart, schrijft voor het Eindhovens Dagblad en FRITS Magazine en mag graag een club of festival bezoeken, omdat-ie gek is van muziek: van disco tot dance!

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld