Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Nederlander Mathijs van Dam woont al voor langere tijd in Montreal, Canada. Daar heeft hij een on- en offline een gemeenschap opgebouwd die dagelijks gelijkgestemde liefhebbers van elektronische dansmuziek bijeen brengt: The Flag Gang. Het is een community die staat voor verbintenis en acceptatie, oorspronkelijke kernwaarden van de housecultuur. Over de jaren heen is dit hobbyproject uitgegroeid tot een herkenbaar merk, met name onder liefhebbers van bass music. Wij vroegen de oprichter te vertellen over de totstandkoming, de toekomstvisie en het geheel achter de schermen.

 

De origins van The Flag Gang, gaan terug tot halverwege 2016. Toen ontmoette Mathijs zijn vriendin Renata. Het was iemand waarmee hij uit kon gaan. Samen zijn ze naar Steve Aoki gegaan in het winterseizoen van club New City Gas in Montreal.

 

Vlaggen

Omdat Renata zelf uit Brazilië komt, had ze een nationale vlag meegenomen. Een goed gebruik op grote, internationale EDM-events.

“Iedereen kwam naar haar toe en iedereen had een eigen verhaal over waar ze vandaan kwamen. Dat bracht mensen samen.”

In de naam en in het logo van The Flag Gang zit nu niet voor niets een vlag. “Ik wil dat mensen samen praten”, blikt hij terug. “De volgende show nam ik 10 vlaggen mee en die gooide ik rond. Daar ging ik achter staan en nam een video van ze zonder dat ze het door hadden.”

Groei

Met de veronderstelling dat het een privé-platform was zette Mathijs die beelden op Instagram. Mensen bekeken de video’s, begonnen elkaar te herkennen en te taggen. Zonder kennis over hashtags en geotags was het een sprong in het diepe. Het gebruik ervan bleek wel effectief. Zo kwamen de gebruikers naar het account.

Toen de 500 à 1000 volgers bereikt waren, kwamen ook grotere groepsfoto’s online. Ook onbekenden moesten mee op de foto’s. Weer meer mensen in beeld, dus meer mensen die elkaar herkennen en meer nieuwe mensen op het Instagram-account. Zo groeiden ze snel uit naar 10.000 volgers en het tweede jaar naar 30.000.

Ik wilde een eigen fotoboekje, net als opa en oma dat hebben

Het beeldmerk

Nu gaat de groei niet meer zo hard, maar het gaat nu niet meer om massa, aldus Mathijs. “Het gaat erom de mensen die we nu hebben te blijven entertainen. Reputatie hebben we al, nu proberen we grotere projecten aan te gaan. Denk aan onze samenwerkingen met Codd Dubz en Dirtyphonics.”

In de festivalcommunity is het logo van The Flag Gang een herkenbaar icoontje geworden: een vlag met een cirkel eromheen. Een van de bekendste merchandise-stukken is het baseball-shirt. Dit heeft op de rug plek voor een zelfgekozen nummer en op de mouwen is plaats voor gekleurde strepen om de gewilde nationale vlaggen te showcasen.


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


“In het begin van 2017 hadden we een meet & greet gewonnen met Laidback Luke, daar begon het. Ik had een grote bek en vertelde hem dat we al een hele community hadden. Maar dat hoort hij waarschijnlijk wel vaker. Hij wuifde het een beetje weg naar mijn idee. Een tijdje verder ging een maat van me naar een show van Luke en we wilden hem een T-shirt geven van The Flag Gang. Dat was gelukt en daar hebben we meteen een foto van gepost.”

“Toen was het weer tijd voor ÎleSoniq, waar Laidback Luke op de main stond te draaien met ons shirt. Later heb ik een blogger naar een show in Ottawa gestuurd om een artikel over hem te schrijven. Vervolgens moest Luke weer in New City Gas spelen en heeft hij ons uitgenodigd. We hebben hem daarna onze jersey toegestuurd en die heeft hij gedragen in Miami.”

Identiteit

The Flag Gang wil de reguliere danceliefhebber een podium geven. “We zijn er niet voor de Instagram-babes, maar gewoon voor de gemiddelde raver.”

Samen chillen en iedereen is welkom. Verder hebben ze veel mensen geholpen met gastenlijstplekken. Het doel is dat mensen mee kunnen feesten. Daar doen Mathijs en zijn vriendin veel moeite voor achter de schermen.

“Zonder de fans is de scene niks. Zo helpen wij elkaar. Ook mensen zoals ik, die geen vrienden hadden en wel vrienden wilden. Mensen willen erbij horen om mensen te ontmoeten. Er zijn ook flink wat mensen die hier hun vrienden en vriendinnen hebben ontmoet.”

Online vs offline

Hoeveel mensen deze lifestyle leven? Daarvan heeft hij geen idee. “De mensen in Montreal die de echte lifestyle leven, zitten niet veel op onze socials. De mensen op de pagina’s zijn mensen van over de hele wereld. De content is ook iets wat de EDM-scene leuk vindt. Ik vind dat de scenes onafhankelijk van elkaar bestaan.”

“Je hebt dus twee onafhankelijke Flag Gang-communities. De online community en de offline Montreal-community. Dat probeerde ik niet, maar dat is gewoon zo gebeurd. Ik kan de socials stoppen en de lifestyle hebben met dezelfde mensen. Aan de andere kant: als ik stop met uitgaan en lekker thuis ga zitten kan ik nog steeds de pagina’s doen.”

Op forums zitten mensen maar kort en is veel haat; bij ons helpen we elkaar en zijn we aardig

Visie

“We zijn niet zo speciaal, we zijn gewoon een groepje mensen die uitgaan. Het gaat om de waarden; we helpen elkaar en zijn aardig voor elkaar. Dat proberen we iedereen te reminden. Soms heb je gezeik, vechten ze en dan roepen ze om Mama Rave, mijn vriendin.”

“Al is het dat iemand maar een half jaartje met ons mee heeft gedraaid, mensen vergeten nooit wat ze gekregen hebben van anderen. Ik wil ook altijd met mensen over muziek kunnen praten. Welke artiesten en festivals vind je leuk? Soms ga je naar forums, dat doe je 10 minuten, dan ben je er weer uit. Mensen zijn daar niet echt open, er wordt dan gehaat.”

Mathijs weet dat 90% van mijn publiek dubstep-liefhebber is, maar post nog steeds over Tchami. Dat vindt hij nou eenmaal vet. Zijn waarden liggen al lang boven wat hij weet dat beter zou werken qua content.

“Het is mijn creativiteit, maar het is ook gewoon mijn hobby. Mensen leven hier niet op, dus ik kan lekker blijven proberen.”

 


The Flag Gang

Facebook

Instagram

 

The Flag Gang
Wessel Hop

Enthousiast game- en muziekliefhebber. Bezoekt graag events en is hobby-producer in zijn vrije tijd. Voelt zich thuis in uiterste genres, maar heeft een voorliefde voor bass music. Als Baas van de bass covert hij deze stijlen dan ook voor TIOH.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld