Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Shabby podia en gare campers. Timetables en plattegronden die niet kloppen. Social media-posts met taalfouten die publiek afraden om te komen. Artiesten die sowieso niet komen opdagen. Gedoemd te mislukken als festival? Niets is minder waar. TrailerFest in Breda gaat al voor de derde keer vol lopen door een zeldzaam slechte formule. This Is Our House ging op zoek naar het geheim van het kutste festival ter wereld. “We halen al het pretentieuze eraf en keren terug naar de basics.”

 

De kunst van een kut-event organiseren, ze beheersen hem als geen ander op TrailerFest in Breda. Vergeet FYRE Festival, dat verslikte zich juist in overpretentie. TrailerFest heeft juist geen enkele andere pretentie dan de slechtste zijn.

Of zoals Tijn Kapteijns, samen met Billy Zomerdijk organisator van dit zootje, het stelt: “Wij zijn het eerste festival in Nederland dat de marketing compleet omdraait. We roepen regelrecht dat mensen thuis moeten blijven – en verkopen er vervolgens kaarten op.”

Nieuws over de processierups of Grapperhaus (‘heeft compleet gelijk: festivals zijn kut’) wordt direct omarmd. Om het eigen gelijk te onderstrepen en bezoekers te ontmoedigen, wordt het gedeeld op de socials:

TrailerFest Processierups

WC-area met één Dixi

Zijn die kaarthouders vervolgens toch op het terrein, worden ze glashard genaaid. Staat er bijvoorbeeld een plattegrond die niet klopt. Of je wordt naar een ‘toilet-area’ geleid waar maar één Dixi staat.

Maar het mooiste? “Mensen komen daar dan aan en gaan niet lopen mekkeren. Ze beginnen juist keihard te lachen, want ze weten dat dit het concept is.”

De line-up puilt uit van de foute namen (als ze al komen), zoals Brazzers Milf Compilation

TrailerFest 2018

Zelfde verhaal voor de line-up (ofwel de ‘bende van ellende’). Die puilt uit van de foute namen (als ze al komen): Brazzers Milf Compilation, Fuck Fuck Fuck, Schmutzige Muschi #2, enzovoort.

Om de aankoop van de ‘Tickuts’ nog enigszins credible te maken, zijn er trouwens ook nog best goeie en bekende acts op TrailerFest 2019: Traumer, David Vunk en – jawel – Rotterdam Terror Corps, bijvoorbeeld. Als een van de hosts treed Dikke Dennis op.

PLOEGENDIENST

TrailerFest begon in 2017 met een kleine, verborgen pilot. Vorig jaar was de eerste officiële editie, en ondertussen waren er ook al 3 hostings op PLOEGENDIENST.

Want dat is waar de oplettende lezer Tijn van kan kennen. Hij is ploegleider van dat andere conceptueel verrassende en succesvolle festival in Breda. Waar ‘werk’ het thema is, dus waar dj’s vaak in ploegen draaien en bezoekers ‘collega’s’ zijn.

Je hebt niet veel nodig, je kunt het heel shabby houden

TrailerFest

PLOEGENDIENST was al een beetje een statement tegen de overhypete festivals met hun dure headliners, waar de beleving naar de achtergrond was geraakt. Met TrailerFest gaan Tijn en Billy nog verder. “We halen al het pretentieuze eraf en keren terug naar de basics.”

Enerzijds omdat je volgens het duo wordt ‘doodgegooid’ met eenheidsworst. “Er zijn almaar meer festivals, met steeds grotere stages. Maar het draait om de basis. Je hebt niet heel veel nodig, je kunt het heel shabby houden.”

Beter op de camping

Dat blijkt wel uit een andere constatering van de organisatie. Tijn en Billy zagen dat de sfeer en het feest op campings – ook die op de grote en gelikte festivals – vaak veel gezelliger is dan op het terrein zelf.

Tijn: “We hebben beiden op veel festivalcampings gestaan, zoals Solar bijvoorbeeld, en daar is het gewoon fokking gezellig. Je hebt mensen die er bijna nooit van af gaan. Dus dachten wij: laten we het omdraaien.”

TrailerFest camping

Vandaar de naam: TrailerFest is eigenlijk een verzameling caravans met daartussen de podia. Onder de vaste bezoekers: een echte vriendengroep met trailers, een Bredase familie. “Geen kampers, maar een vriendengroep met caravans die allerlei festivals afgaan.”

Want als iets het duo ook duidelijk is geworden in festivalland, dan is het dat de bezoeker zelf heel goed creatief kan bijdragen. “Je hoeft vooraf niet te roepen wat mensen aan moeten, ze doen dat zelf gewoon. Op TrailerFest kwam vorig jaar iedereen verkleed. De bezoeker wordt zo zelf als het ware de randprogrammering.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


En die randprogrammering is nu al volop begonnen, op de social media. Daar ontvangt TrailerFest om de haverklap berichten en posts. Van mensen die – gevraagd of ongevraagd – meegaan in het spel. “Echt hilarisch. Daar hebben we zo-veel lol om.”

Ongevraagd: het marketingbureau dat TrailerFest ‘aan toffe merken kan koppelen’. En op gelikte manier vraagt of ze een mailtje mogen sturen. Antwoord TrailerFest: “Kunne jullie ook friet bakken?”

Of, last but not least, de gemeente Breda. Waar een plattegrond met de indeling moest worden aangeleverd (let vooral op de vorm van de tekening):

TrailerFest plattegrond

Gevraagd: This Is Our House probeerde eerder telefonisch ook al in contact te komen met de organisatie. Beter konden we echt maar geen interview doen, kregen we te horen. Het enige dat we wél moesten opschrijven: ‘Mensen, kom niet! Het is een kutfestival!”

View this post on Instagram

@trailerfest2019 op 10 augustus in het Breepark, Breda. Waarom je moet thuisblijven lees je maar lekker op thisisourhouse.nl. #trailertrash #trashy #trailerfest #breepark #breda #slecht #fyre #fyrefestival #festival #slecht #thuisblijven #kutfeest 📸: @rosameininger

A post shared by This Is Our House (@thisisourhousenl) on


TrailerFest 2019

Zaterdag 10 augustus, Breepark, Breda. Meer info en ‘Tickuts’ via de eventpage.
Fotografie :Rosa Meininger

BredaPloegendienstTrailerFest
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld