TIOH On Air bannerhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/10/TIOH-On-Air-banner-1.jpg / 1100 / 150 /
Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Het veelzijdige concept UMRA vierde in juni haar eerste verjaardag. Na een jaar raven in Tilburg gaat op 29 november de volgende editie onderdak zoeken bij Dynamo Eindhoven. In aanloop naar de volgende editie zocht This Is Our House eigenaar Yunus Benli op, om wat meer informatie over deze organisatie te krijgen. 

UMRA is een bass community, event in de underground scene, label en creative company in één. Maar daar houdt het niet op; de naam UMRA wordt inmiddels ook gedragen door het logo van de organisatie, een soort wezen. In eerste instantie was de gehele naam van de organisatie Umbra Realitas, oftewel schaduw realiteit. De uitstraling van UMRA moest hard en duister zijn, net zoals de muziek. Het plan was om een soort mysterieuze demoon als logo te hebben, die er niet té eng uit zag.

Events

In het begin van de zomer vond het event UMRA: 1 Year Anniversary plaats. Deze editie was het vierde evenement georganiseerd door UMRA Studios, de overkoepelende organisatie van UMRA. De muziek die op UMRA’s events gedraaid wordt, valt niet in een bepaald genre. De evenementen staan voor experimentele, harde muziek en geluiden. De feesten staan bekend om het duistere karakter. Deze mix van aspecten staat bij de community bekend als ‘distortion’. Vandaar ook de bijnaam van UMRA: God of Distortion. Het belang van artistieke muziek en unieke tunes staat ook hoog in het vaandel.

Ik wilde naast de teringherrie af en toe een orchestral break hebben

Naast de duistere feesten van UMRA bestaat ook het tegenhangend concept genaamd REALiTi. Hier kom je naar het event om te kletsen en chillen op zitzakken, met stijlen zoals liquid drum-‘n-bass en psytrance als achtergrondmuziek. De eerste editie was op papier succesvol, maar een vervolg laat nog even op zich wachten.

Artwork

Een of twee keer per week krijgt Yunus fanart doorgestuurd; kunstwerken en tekeningen gemaakt door de fans, met UMRA als centraal punt. Wanneer een artwork echt iets uitstraalt, wordt deze soms ook gebruikt als promotiemateriaal. Hier wil Yunus ook nog wel eens een beloning aan hangen.

Al die fanart komt door de herkenbare stijl van UMRA, legt Yunus uit. “Het moet eruit zien alsof het geschetst is, geen mooie lijnen. Ik wil dat het gekrast is, die ruwheid. We komen uit de underground scene, daar is alles halve bak en een beetje shit, dat is het mooie eraan.”

“Een mascotte spreekt tot men, je kunt je eigen verhaal neerzetten. Iedere fanart is daarom ook een andere variant van het verhaal. Ik weet dat door het mysterieuze aspect iedereen zijn eigen interpretatie aan UMRA hangt. Als ik naar feesten ga zeg ik nooit dat ik iets met UMRA te maken heb. Ik hoor daar allerlei theorieën die mensen aan ons concept hebben gekoppeld.”

Turning point

UMRA: 1 Year Anniversary was voor Yunus dé doorslaggevende factor om achter de schermen wat te gaan veranderen. Het feest was naar eigen zeggen wel een super succes; de community bleek in volle bloei. Alleen het was niet allemaal zonneschijn. Noem het zelfstandig of eigenwijs, maar Yunus nam het merendeel van de taken op zich. Lichten hangen en programmeren, lazers bedienen, artiesten ontvangen én VJ’en.

Vanaf komende editie zijn er wat aanpassingen. Er zal meer geïnvesteerd worden in hulp van buitenaf om het gewicht op Yunus zijn schouders te verminderen. Zo heeft hij al een stagemanager en huurt hij vanaf nu een VJ in.

Unleashed

In november verruilt het feest de vertrouwde Hall of Fame in Tilburg tijdelijk in voor Dynamo Eindhoven. De keuze om de volgende editie, genaamd UMRA: Unleashed, ergens anders te organiseren is gemaakt om verschillende redenen. Bij deze redenen staat groei centraal. Unleashed is een concept dat vaker terug gaat komen. Als een editie deze naam draagt, dan zal UMRA groots uitpakken. Omdat de organisatie veel aan de Hall of Fame te danken heeft, zullen ze daar niet compleet weggaan.

Bij de eerste Unleased editie wil UMRA een statement maken, vertelt Yunus. “Als je eenmaal je eigen event promoot, krijg je veel mailtjes van agencies en locaties. Ze vragen dan of ik grote artiesten uit Amerika wil boeken en deze wil overvliegen voor ons feest. Toch zeg ik vaak nee, door het budget en de locatie. Tot nu toe was Hall of Fame alles voor ons, het is een cultuurfabriek. Daar is niet de plek om rendement te maken voor een grote Amerikaanse act.”

We willen meer zijn dan dat underground feestje in de Hall of Fame

Op de vraag of Yunus iets kon vertellen over het event in Dynamo Eindhoven, werd als volgt geantwoord; “Belangrijk is dat we niet gezien worden als dubstep of drum-‘n-bass evenement, maar in het vage en experimentele blijven. Dat is de muziek die ik distortion noem. Mijn persoonlijke favoriete artiesten zijn ook vage artiesten zoals Rezz, 1788-L, 13 en Shadient. Één van die artiesten vliegen we over uit Amerika. Dat is een bijzondere eer.”

Toekomst

Achter de schermen wordt al vollop gewerkt aan de grootse plannen die UMRA heeft: “We willen een lifestyle brand zijn. UMRA Music helpt artiesten met releases. Daarnaast doen we artwork, design en video’s. We willen een community opbouwen waar een bepaalde muziekstijl bij hoort.”

Het zit eraan te komen

”Er liggen al ideeën voor een echt label en een technofestival by UMRA. We hebben ook ambities om meer te gaan doen met kleding. Ook liggen hopen we ooit gebruik te maken van connecties in Tokyo en Kaapstad, maar dit ligt allemaal ver in de toekomst. We weten nog niet wanneer we dit allemaal kunnen realiseren. De eerste stop is in ieder geval zeker, UMRA: Unleashed.”

Drum'n'bassDubstepDynamo EindhovenHall of FametechnotrappUMRA
Wessel Hop

Enthousiast game- en muziekliefhebber. Bezoekt graag events en is hobby-producer in zijn vrije tijd. Voelt zich thuis in uiterste genres, maar heeft een voorliefde voor bass music. Als Baas van de bass covert hij deze stijlen dan ook voor TIOH.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld