Dj contest Dimitri Oranjekade 2020https://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/12/banner-oranjekade2020.gif / 1100 / 150 /

Van foto-reports tot aftermovies en van tourverslagen van Tiësto tot complete marketingoplossingen. Voortgekomen uit de Brabantse partywebsite Superfeesten was We Are The Night een van de eerste mediabedrijven die de dance-scene in (bewegend) beeld bracht. Het 10-jarig jubileum wordt gevierd met een fraaie, openhartige documentaire. ‘WA10N – The Documentary’ ging 7 april in première en is onderaan dit artikel te bekijken. This Is Our House kreeg hem vast te zien en sprak met oprichter/eigenaar Wilco Jung.

 

Het mooiste event dat We Are The Night in zijn 10-jarig bestaan vastlegde? Dat was toch dat feestje dat Wilco Jung ook nog eens zelf had georganiseerd, op 10 kilometer hoogte boven de Atlantische Oceaan. De crowd: een bont gezelschap van Nederlandse dance-prominenten. Locatie: een KLM-toestel op weg naar de Winter Music Conference.

Met zijn ‘Fly2Miami’ haalden hij en dj/producer Sied van Riel in maart 2011 zelfs de voorpagina van de Miami Herald, en kregen ze ook BNN mee aan boord. En dat alles door één simpele tweet van Wilco, aan de KLM. Waarom die toch geen directe vlucht had naar de stad van de (op dat moment nog) belangrijkste danceconferentie ter wereld. Met daarna een (gewonnen) weddenschap: zij konden wél een vliegtuig vol krijgen.’

Fly2Miami gaf boost

Waarvan akte. In ‘WA10N – The Documentary’ zien we hoe een Boeing vol dj’s, promotors, boekers en andere danceprofessionals feestelijk koers zet richting Florida, vanuit Amsterdam. En horen we Sied nog even terugblikken op een mooi feestje, inclusief dj-booth aan boord. “Ik was zo blauw als een konijn.”

Wilco: “Fly2Miami gaf een enorme boost. Er kwamen meer klanten, en ik nam ook een eerste personeelslid aan.”

Superfeesten

We Are The Night kwam in 2008 voort uit Superfeesten.nl, een van de eerste partywebsites van Nederland. Superfeesten werd rond de millenniumwisseling opgericht door Olaf Veldkamp. De twee ontmoetten elkaar tijdens een feest van Extrema in het Eindhovense Beursgebouw, waarna Wilco onderdeel werd van Superfeesten.

Superfeesten

De site bood een agenda, nieuws en partyreports. Maar het team pionierde ook met foto’s en vooral video’s van feesten. “We waren internationaal echt een van de eersten in de dance die vol inzetten op bewegend beeld”, aldus Wilco.

Op de golven van het oprukkende breedband-internet was dat geen sinecure, de foto’s en video’s werden veelvuldig bekeken. Onder andere door het werk voor The Matrixx, de Nijmeegse megaclub die in die tijd furore maakt en waarvoor Superfeesten vast de verslagen verzorgt.

Maar de komst van YouTube in 2005 veranderde ‘echt alles’, aldus Wilco. “We zijn meerdere keren in de top tien van wereldwijd best bekeken video’s terecht gekomen.”

We Are The Night team

Nadat Olaf zijn carrière heeft voortgezet als dj en vaste cameraman van Showtek zet Wilco Superfeesten solo – en dedicated – voort. We Are The Night wordt vanaf 2008 de nieuwe naam, om gestalte te geven aan de internationale ambities. Zijn baan als consultant bij Capgemini, die hij jarenlang worstelend combineert met drukke weekends in het nachtleven, zegt hij op.

Een droom komt uit als WATN – na lang smeken door Wilco – mee mag met Tiësto om zijn tourvideo’s te maken. ‘Zat ik plotseling op Eindhoven Airport met hem in een private jet. Het was een school trip on steroids’, aldus Wilco in de docu. Waarin Tiësto zelf ook, net als enkele andere dj’s en relaties, een mooie shout-out doet naar We Are The Night.

We Are The Night Tiesto

Alleen maar hosanna is het niet in ‘WA10N – The Documentary’, geregisseerd door Christiaan Kanis. Ondanks het aanzwellende portfolio (o.a. 7th Sunday, ALDA Events) blijkt We Are The Night kwetsbaar qua opdrachten en personeel. Uitgerekend in het zicht van het 10-jarig bestaan slaat de twijfel toe. Klanten willen niet alleen maar een aftermovie, maar een totaalpakket. We zien en horen een emotionele Wilco hierover, net als een business coach die hij in de arm neemt.

Samen komen ze tot de conclusie dat ze een ‘full service contentbedrijf’ moeten worden. Met naast de foto’s en video’s meer contentmarketing en concept-ontwikkeling. Hiertoe wordt onder andere de nieuwe bedrijfstak Chiefs of Content opgericht. Op het kantoor in Utrecht werkt inmiddels 5 man in vaste dienst, daarnaast zijn tal van freelancers actief.


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


Wilco wilde bewust geen gelikte reclame-documentaire, zegt hij in een interview na de oplevering. “Uit een mindere fase toch iets moois creëren, dat is echt wel typerend voor We Are The Night. We stonden op een punt dat het niet lekker liep, maar hadden zoiets moois opgebouwd. Ik dacht: als je ergens voor gaat, dan moet je er ook voor blijven gaan. Soms moet je iets gewoon 1000 keer proberen voordat het lukt.”

De documentaire was geen reddingspoging, zegt hij. “Het kon echt nog twee kanten op. Maar mocht het ooit misgaan, dan had ik alles toch gedocumenteerd.” Vreemd en dubbelzinnig was het voorbije jaar wel. “Aan ene kant wilde je 10 jaar vieren, aan andere kant rees de vraag of je je 11e jaar wel ging halen.”

We Are The Night Koningsdag Armin

Die periode ligt nu gelukkig achter hen. “We hebben onszelf opnieuw uitgevonden. Het team en onze contentmarketing-ideeën staan sterker en beter dan ooit. En we gaan dan ook samen met onze mooie portefeuille aan klanten op naar de volgende 10 jaar.”


10 Years We Are The Night – The Documentary

De documentaire is 4 april in première gegaan en is hieronder in zijn geheel te bekijken. Meer informatie over We Are The Night vind je via de website.

 

Par-TSuperfeestenTiëstoWe Are The NightWilco Jung
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld