Support This Is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2020/05/Support-This-Is-Our-House.png / 1100 / 150 /

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse dj/producer Angelo D’Onorio, die o.a. resident in Paradiso en Mazzo was en uiteindelijk de hele wereld over toerde. “Toen ik de backstage area instapte en die oempf, oempf, oempf hoorde dreunen, begon ik wel even te zweten.”

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Ik zat al op mijn achtste met de discoplaten van mijn vader te spelen. Samen met mijn broer maakte ik mixtapes. We plakten en knipten nog niets maar namen de nummers keurig achter elkaar op. Vanaf mijn twaalfde ging ik zelf plaatjes kopen, hiphop maar voornamelijk reggae.”

“Toen ik een jaar of zestien was, kwam house op mijn pad. Rond die leeftijd verliet ik mijn ouderlijk huis en ging ik Utrecht in een kraakpand wonen. De Utrechtse Frank van der Meer aka dj Frankie D woonde eveneens in dit pand, net als Arne Koefoed van Wink. Daar stond ik dan, met één tas vol platen. Ik weet nog wel dat ‘Android’ van The Prodigy erin zat, en een track van Suburban Knights. Frankie D had twee draaitafels staan, Technics SL’s. Daar kon ik een beetje op leren mixen.”

angelo

Voor de leeuwen

“Ik had wat baantjes hier en daar en als Frankie overdag aan het werk was, stond ik het merendeel van de tijd achter zijn draaitafels te oefenen. Op een dag dacht Frankie: ‘Goh, die jongen heeft talent!’ Ik denk dat ik toen een jaar of zeventien was. Frankie nam me vervolgens mee naar zijn vaste clubavond in Fellini, onder het Utrechtse stadhuis. Ik mocht een uurtje meedraaien. Hij draaide vooral psychedelic en ik draaide house. Zo werd ik voor de leeuwen gegooid.”

“Nee, ik had thuis geen muziek uitgezocht. Zoveel platen had ik ook niet. Ik heb gewoon alles meegenomen. Ik bedenk sowieso nooit van tevoren wat ik ga draaien. Je kunt nog zo’n lijst met platen in je hoofd hebben, je hebt ook met het publiek en de sfeer te maken. Natuurlijk heb je vooraf een idee met welke plaat je wil beginnen, maar soms weet je al bij binnenkomst dat je beter een andere kunt pakken.”

 


Voordat je verder leest…

Support This Is Our House

Hopelijk waardeer je onze content. Die is gratis maar niet goedkoop. Journalistiek is vakwerk. De inkomstenbron om die uit te financieren is door de coronacrisis echter flink aangetast. Jij kunt ons indirect helpen, door ons bereik mee te vergroten. Hoe? Volg onze socials en wijs ook muziek-liefhebbende vrienden op onze Facebookpagina en Instagram! We hebben ook een wekelijkse nieuwsmail. Alvast bedankt!


“Uiteindelijk was ik niet echt zenuwachtig voor die gig bij Fellini. Het was dan ook een soort van officieuze gig. Ik stond niet op de poster of zo. Bovendien kende ik Frankie natuurlijk goed, dus voelde ik me op mijn gemak. De avond sloeg aan en was zelfs zo’n succes dat ik hierna steeds vaker werd gevraagd, onder meer door het Utrechtste poppodium Vrije Vloer. Daarna ging het razendsnel.”

“Rond 1992 heb ik mijn eerste mega-gig gehad. Dat was in de Jaarbeurs in Utrecht tijdens het Calyx dance-evenement met onder anderen Dano, Per, Robin ‘Jaydee’ Albers en Jean. Ik was er via-via voor gevraagd, zo ging dat in die dagen. Voor dit optreden was ik wel supernerveus. Ik was natuurlijk vaker naar grote feesten geweest maar toen ik de backstage-area instapte en die oempf, oempf, oempf hoorde dreunen, begon ik toch even te zweten.”

Ik zie me nog gaan, met mijn groentebak vol vinyls, die ik naar de iT moest slepen

angelo

Naald van de verkeerde plaat af

“Het ging bij de eerste track meteen even mis. Stond ik daar voor tienduizend man! Ik nam het over van de andere dj en wilde ‘Age of Love’ van Age of Love inzetten. Ik was wat onzeker over de echo, maar het indraaien ging prima. Tot ik de oude track wilde weghalen en per ongeluk de naald van ‘Age of Love’ tilde. Ik schrok me rot en binnen twee seconden lag de naald natuurlijk weer op de plaat. Gelukkig leek het voor het publiek alsof het bij de track hoorde en de crowd begon te juichen.”

“Elke dj heeft wel eens zoiets meegemaakt en weet dat je tijdens het draaien het besef van tijd kwijtraakt. Als je zo’n foutje maakt, is het net even alsof alles in slowmotion plaatsvindt. Op dat moment voelden die twee seconden dus als twee uur.”

Manfred Langer van iT

“Vanuit Utrecht ben ik heel even naar het hoge noorden verhuisd, maar dat was geen succes. Voorts belandde ik in Amsterdam. Ik was nog steeds zeventien of misschien net achttien. In die tijd leerde je in de dancescene heel snel mensen kennen. Zo ontmoette ik een jongen, Rob, uit Den Helder die bevriend was met Manfred Langer van Club iT. Hij kende ook Vandy Malayeri aka dj Vandy O’Mall, de eigenaar van The Palace in Zaandam.”

“Rob regelde dat ik een uurtje bij After Hour Power in de Palace mocht draaien. Toevallig was Manfred die keer ook aanwezig en hij nodigde me uit om eens bij de iT te draaien. Ik zie me nog gaan, met mijn groentebak vol vinyls, die ik trein in en trein uit naar de iT moest slepen. Later ben ik resident geworden bij  Mazzo en Paradiso en draaide regelmatig bij Chemistry in club Escape en de Roxy.”

Al dat reizen kan een hard bestaan lijken, maar voor is mij het glas halfvol

Angelo d'Onorio

Support van Carl Cox

“Sinds 1993 produceer ik volop zelf. De jaren ’90 waren goede jaren. Mijn eerste productie was de track ‘Amazone’, die ik samen met Sander Kleinenberg heb gemaakt. In 1998 had ik een hit in de Verenigde Staten, ‘To The Floor’. Ik had mazzel dat Carl Cox in het magazine MixMag deze track als nummer drie in zijn lijst van favoriete platen noemde. Daar heb ik veel optredens aan overgehouden.”

“Uiteindelijk heb ik meer dan vijftig landen gezien. In die tijd was reizen nog niet zo gangbaar als nu, dus als je toentertijd een gig in een ver land als Brazilië had, dan bleef je daar meteen een week. Daartegenover stond dan wel dat je in een ander weekend in Frankrijk misschien wel drie gigs in drie dagen had. Je kwam aan, werd opgepikt en naar het hotel gebracht, opgehaald om te gaan eten en vaak was je om 23 uur al in de club terwijl je pas om 2 of 3 uur hoefde te draaien.”

“Naar de klote gaan was er ook al niet bij, want je moest nog draaien. Al dat reizen kan een hard bestaan lijken, maar voor is mij het glas halfvol. Ik heb prachtige landen mogen zien en veel interessante mensen tijdens het reizen ontmoet.”

Eigen geluid

“Of ik nog tips heb voor upcoming producers of dj’s? Jazeker. Als je er echt uit wilt springen, creëer dan je eigen geluid. En zorg dat je goed bent in het onderhouden van je social media.” Lacht: “Zorg er bovendien altijd voor dat je iets hebt waar je op kunt terug vallen!”

“Optredens staan nu natuurlijk op een laag pitje. Ik ben echter ook chefkok en heb een cateringbedrijf/culinair adviesbureau. Ik ben dus gelukkig niet werkloos. Integendeel, ik heb het zowel druk met mijn eigen bedrijf als met muziek.”

“Wat releases betreft, staat er eentje klaar genaamd ‘Time in Space’ bij het Ierse techno label Bakroom, maar daar hebben we nog geen datum voor geprikt. Ook staan er nog remixen op stapel voor Amsterdelics. Ik heb best wel wat tracks klaarliggen, maar op dit moment wil ik even wachten met releasen.”


 

Angelo d’Onorio

Soundcloud

Spotify

Facebook

 

>> Check hier eerdere afleveringen van MY FIRST GIG

 

 

Angelo d'OnorioMazzoMy First GigParadiso

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld