Microclubhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/04/Microclub.png / 1100 / 150 /

Na uren, weken, soms zelfs jaren oefenen op je eigen zolderkamertje is het eindelijk zover: je eerste gig op een verjaardags- of schoolfeest of zelfs meteen in een club staat op de agenda. Dan staan de zenuwen toe. Ben je goed genoeg? Hoe zal het publiek je ontvangen? Elke dj beleeft die eerste keer anders. Om de twee weken interviewt This Is Our House in de serie My First Gig een dj over zijn of haar debuut. Deze week de Nederlandse dj/producer Angelo Faassen. Die enkele tips voor opkomende collega’s heeft. “Geniet van muziek als hobby.”

 

door Marceline Geelen

 

“Mijn eerste optreden vond plaats toen ik ongeveer 16 was. Het was op een door onszelf georganiseerde, illegale rave in een fietstunnel onder de Haringvlietdam in Hellevoetsluis, Meng Syndicate.”

“In die periode kwam ik in contact met Jeroen Verheij (Secret Cinema, red.), die me introduceerde in de dansmuziek. Jeroen en ik zijn aan de slag gegaan om onze optredens in elkaar te zetten die we daar live gingen performen. Dat was destijds wat lastiger dan nu, want ik had alleen een Ensoniq EPS16 sampler/keyboard waarmee ik 16 mb samples kon opnemen.”

Debuut met 4 tracks

“Dit werd mijn debuut, de eerste keer met 4 tracks live performen. Ik was niet echt zenuwachtig. Natuurlijk ging het allemaal wat minder gestroomlijnd dan tegenwoordig, vooral omdat we bijvoorbeeld nog geen Ableton hadden. Het was meer een combinatie tussen semi-live spelen en improviseren.”

“Er waren zo’n 100 vrienden en kennissen. De set was vooraf bepaald en in grote lijnen kon ik sporen aan- en uitzetten en live-effecten besturen.”

Live set Angelo Faassen

Orgel en keyboard

“Ik ben in mijn jeugd altijd al bezig geweest met muziek. We hadden thuis een orgel en een keyboard. Toen ik 12 was, speelde ik daar veel op. Naarmate ik ouder werd, kwam ik Jeroen tegen; hij kwam vanuit Brielle naar Hellevoetsluis op school.”

“Hij maakte me bekend met een sampler op de Commodore Amiga. Hiermee kon je via de printerpoort een audio-input op de Amiga creëren waarmee je samples kon opnemen. Jeroen legde me uit dat je dan samples in protracker onder elkaar kon plakken. Hij is daarom altijd een enorme inspiratie en leermeester cq sparringpartner geweest met betrekking tot mijn verdere ontwikkeling in de dansmuziek.”


Volg TIOH op Facebook:


“We hadden in Hellevoetsluis destijds een grote clan met dj’s en organisatoren. Als Meng Syndicate organiseerden we destijds verschillende feesten, waaronder de eerste bootfeesten.”

“Mijn eerste set verliep enorm goed, al was het aanpoten met de synth en de R8-drumpcomputer die ik gebruikte. Alles verliep nog met midi en moest vanuit een hardware sequencer worden aangestuurd.”

Wat ik van het optreden leerde, is dat ik een betere sequencer nodig had om makkelijker te kunnen muten, loopen en samples opslaan. Ik ben toen gaan zoeken en uiteindelijk gestart met Cubase op een Atari Mega STE van 32MB. Vanuit die set-up ben ik steeds meer hardware gaan aanschaffen. Waaronder een MPC2000, effecten-units en 19”-racks voor extra synth-geluiden.”

Mysty Movement

“Jeroen en ik hebben uiteindelijk ieder een andere stijl gekozen. Ik heb zelf destijds eerst met Ricky van Breugel en Andries van de Vught op verschillende labels een aantal platen uitgebracht onder de naam Mysty Movement. Daarna ben ik onder eigen naam verder gegaan en onder meer bij Music Man Records onder contract geweest.”

“Uiteindelijk kwam ik via Jeroen weer terug in Rotterdam op het label van Michel de Hey, EC Records. Ik raakte op een gegeven moment een beetje verveeld van het wereldje en besloot me op andere muziekstijlen te focussen, waaronder broken beats en triphop. Samen met Ralph Echter richtte ik de Stichting Multiarea. Waarmee we allerlei events organiseerden in deze stijlen, onder de noemer Somethin’ Else.”

Drie nieuwe projecten

“Op dit moment produceer ik bijna geheel in Logic en ben ik met een aantal nieuwe albumprojecten bezig met live muzikanten. Drie projecten op het gebied van Afrikaanse-, reggae- en triphop-genres komen dit jaar uit. Ook ligt een aantal nieuwe tracks in de elektronische danshoek klaar om te worden uitgebracht. Het is echter nog niet duidelijk op welke labels ze worden gereleaset.”

“Mijn tips voor upcoming producers/dj’s? Nou, als eerste: zorg ervoor dat elk optreden iets anders is dan het vorige, zodat mensen niet het gevoel krijgen dat je een bandje afspeelt terwijl je eigenlijk live staat te mixen. Dat is ook een stuk leuker voor jezelf.”

Angelo Faassen

“Ook is het een goed idee om losse sporen en live-effecten te gebruiken. Zodat je altijd kunt uitstellen als het publiek daarom vraagt. Doe wat jij wil en voelt en leer van anderen.”

Netwerk

“Als derde wil ik aanraden dat je nooit een contract met voorschot tekent dat tevens de clausule bevat dat het contract automatisch wordt verlengd als je het voorschot nog niet hebt terugbetaald. Een tip die me altijd is bijgebleven.”

“Een andere tip: wees niet teleurgesteld als mensen je voor hun netwerk gebruiken. Zo is de muziekwereld in mijn optiek juist bedoeld. Schroom er niet voor hetzelfde te doen als je groot wil worden.”

“En als laatste wil ik meegeven: geniet van muziek als hobby en denk goed na over de mogelijkheden op professioneel gebied. Je zit in een mum van tijd in een rollercoaster. Vraag jezelf af: wil ik geld verdienen in de muziek of juist freewheelen? Het laatste maakte het voor mij gemoedelijker en leuker.”


Meer Angelo Faassen

www.Facebook.com/biologicalbeats

https://www.discogs.com/artist/126521-Angelo-Faassen

www.Soundcloud.com/biological

 

Angelo FaassenMy First Gig

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld