We Are Electrichttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/05/Banner-TIOH.png / 1100 / 150 /

Na uren, weken, soms zelfs jaren oefenen op je eigen zolderkamertje is het eindelijk zover: je eerste gig op een verjaardag, schoolfeest of in een echte club dient zich aan. Dan slaan de zenuwen toe. Ben je wel goed genoeg? Hoe zal het publiek je ontvangen? Elke dj beleeft die eerste keer anders. Om de twee weken interviewt This Is Our House een dj over zijn of haar debuut. Deze week: live-act/producer Dave Mech. Ik herinner me nog vaag dat de eigenaar zei dat ik gerust techno mocht draaien. Ik ben er echter niet zeker van of hij er zich van bewust was hoe hard die techno zou zijn.”

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Mijn eerste officiële dj-gig was in een lokale bar in de stad waar ik ben opgegroeid: Bilthoven. De kroeg heette De Karseboom. Achterin het café was een kleine ruimte waar je kon dansen. Gedurende de meeste weekenden was de muziek er nogal mainstream: van Nederlandse Top 40-hits tot jaren tachtig en negentig muziek. Ik bezocht deze bar geregeld met vrienden en ik had het er altijd enorm naar mijn zin.”

Lounge night

“Ongeveer een jaar nadat ik met draaien was begonnen, sprak ik hierover met de eigenaar van De Karseboom. De eigenaar plande een kerstfeest en toevallig zou ik die december achttien worden. Hij wilde dat ik samen met een andere lokale dj, genaamd DJ Ray, die avond zouden draaien. DJ Ray draaide voornamelijk mainstream dancemuziek. Ik draaide toen daarentegen hard-techno en schranz. Van het soort 140 BPM en meer dus.

Ik herinner me nog vaag dat de eigenaar zei dat ik gerust techno mocht draaien. Ik betwijfel echter of hij zich er van bewust was hoe hard die techno zou zijn. Op de poster stond namelijk de tekst ‘lounge night’. Er stonden natuurlijk ook geen draaitafels, dus nam ik mijn eigen SL1200’s en mengpaneel mee en propte ze in de piepkleine dj-booth.”


dave mech dj


 

Enorme moving-heads

“Ik schets even een beeld: Als je De Karseboom binnenkomt, zou je zien dat het uit twee gedeeltes bestond. Het voorste deel had rechts een hoek naast de bar waar je kon zitten. De bar was ongeveer vier meter lang en op het einde stond een kleine dj-booth. Het dansvloertje was zo’n vier bij vijf meter. Aan het plafond boven de dansvloer had de eigenaar een groot ophangsysteem voor feestverlichting bevestigd. Daar had hij enorme moving-heads aan bevestigd, wat achteraf een absurd idee was, want het plafond was er echt veel te laag voor. De langere mensen op de dansvloer moesten daardoor goed opletten dat ze hun hoofd niet stootten.”

 

Snoeiharde techno

“Het kerstfeest ging gepaard met een dresscode: ‘Be part of the night and dress in white’. Volgens mij heeft vrijwel niemand zich daaraan gehouden. Het idee rond de dresscode was gekopieerd van het destijds tamelijke nieuwe event ‘Sensation White’. Alleen nu met snoeiharde techno, haha. Een hoop vrienden en schoolgenoten waren aanwezig. Bilthoven is een kleine gemeente; iedereen kent iedereen. Ik weet nog dat ik me afvroeg of ze de muziek wel zouden trekken. Een aantal vrienden hield van techno maar de meesten hielden toch van andere uiteenlopende muziekstijlen.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


Vredenburg

“Of ik nerveus was? Best wel. Dat heb ik altijd gehad. En ik heb het nog steeds voor een optreden, ook al had ik toen al wel enige stage-ervaring. Ik speel namelijk al vanaf mijn zevende gitaar en ik heb toen ik jong was al veel op kleine podia gestaan, zelfs eenmaal op het grote podium van Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Ik hou dan ook echt van optreden. Toen ik met draaien begon, had ik alleen maar Technics SL-D3 draaitafels, die een dramatisch onnauwkeurige plastic draai-pitch hadden. De direct-drive op de draaitafels was nog slechter dan de slechtste belt-drive aandrijving. Als ik een plaat stillegde, duurde het een volle drie seconden tot deze weer op snelheid was. Nadat ik op deze Technics had leren beatmatchen, waren mijn nieuwe SL1200’s een verademing. Ik was dus niet zo nerveus dat het beatmatchen niet goed zou gaan.

Voor mijn ‘first gig’ had ik ongeveer dertig tracks uitgezocht voor deze eerste keer draaien. Thuis had ik flink geoefend, maar op deze avond zelf wist ik alleen maar zeker wat mijn eerste twee platen zouden worden. Helaas kan ik me niet meer herinneren welke dat waren. Ik begon in ieder geval met uptempo techno en werkte zo langzaam naar de schranz toe.”


dave mech poster


 

Funky tracks

“Verbazingwekkend genoeg dansten bijna alle mensen als een malle. Ik vond het ongelooflijk gaaf en kon niet stoppen met glimlachen. Gedurende de set kwamen vrienden naar de booth om te zeggen dat ze de techno-energie geweldig vonden en nooit hadden gedacht dat ze deze muziek zo zouden kunnen waarderen. Voor zover ik nog weet, verliep de set top. Volgens mij heb ik ook een prima platenselectie gebruikt die avond. Ik had voor het begin wat meer melodieuze en funky tracks uitgezocht om vervolgens richting de stevigere kost te gaan. Ik hoopte dat het publiek deze opbouw van energie zou volgen.

Het is nog steeds een aparte gewaarwording om die oude techno terug te horen en te realiseren hoeveel sneller de gemiddelde techno toen was. Ik denk dat ik toen op 138 BPM ben begonnen en bij 145 BPM ben geëindigd. Ik ben blij om te zien dat snellere techno nu een comeback maakt. Muziek van 134 BPM of meer heeft iets tribals in zich. Misschien is dat  de reden dat mensen die dit voor het eerst hoorden er die avond zo van konden genieten.”



“Wat ik van die gig heb geleerd, is het belang van mensen op de dansvloer meenemen in een verhaal en proberen kennis te laten maken met een sound die ze nog nooit eerder hebben gehoord. Die avond was ik niet bepaald subtiel, maar op een of andere manier klopte het. Ik was nog maar een groentje, dus wat dat betreft was het een fantastisch leermoment. Ik leerde hoe ik de crowd kon lezen en aan het dansen kon houden.

Inmiddels heb ik al jaren niet meer als dj opgetreden omdat ik tegenwoordig altijd live met hardware on stage sta. Ik heb wel wat belangrijke dj-technieken en maniertjes in mijn live-set geïncorporeerd, zodat ik oog voor het publiek kan blijven houden en daarop kan inspelen. Het is belangrijk om te kunnen schakelen als het noodzakelijk is om mensen aan het dansen te houden, ook als live-act.”


Links Dave Mech

 

Dave MechDjInterviewMy First Gigproducertechno

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld