Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse dj/producer Johanna Mercker. “Ik ben nou eenmaal een energieke motherfucker”.

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Ik groeide op in Giethoorn, Overijssel. Mijn vader is een Duitser en mijn moeder een Noorse, dus ik ben drietalig opgevoed. Inmiddels spreek ik natuurlijk ook vloeiend Engels.”

“Hoewel Giethoorn niet de meest bruisende plek in Nederland is, organiseerde ik van daaruit al vanaf mijn zestiende hardcore feestjes. Mijn eerste liefde ligt echter bij trance à la Johan Gielen. Het allereerste trancefeest dat ik op mijn vijftiende bezocht, was Trance Energy in Thialf in Heerenveen. Met die hardcore feestjes begon ik in Cultuurcentrum De Buze in Steenwijk. Zelf draaien, stond toen geenszins op de agenda.”

Media & Entertainment

“Op mijn achttiende verhuisde ik naar Haarlem om daar op de Hogeschool In-Holland Media & Entertainment te gaan studeren. Logischerwijs wilde ik de richting event management gaan volgen. Naast het zelf organiseren van events had ik intussen de voorafgaande jaren praktisch alle hardcore feesten bezocht. Inclusief Thunderdome, Nature One en Masters of Hardcore (foto boven, red.).”

“In Haarlem belandde ik al snel in een voor mij nieuw circuit. De feestjes waren anders en via Awakenings (foto onder, red.) en venues als Het Patronaat kwam ik in contact met techno. In dat circuit maakte ik kennis met Mike Ravelli, Ruben aka Man with No Shadow en Ille Bitch. Ook hing ik vaak rond in Alexander Konings platenzaak Trancentral. Daar kwam ik wederom de man tegen die uiteindelijk mijn mentor werd: Ille Bitch. Hij introduceerde me in de Haarlemse scene. Al snel waren we echte maatjes en nam hij me naar elk feestje mee. Mijn netwerk breidde zich in no time uit.”

Ik wilde absoluut bij de basis beginnen

Feeling

“Tegelijkertijd vond ik de muziek steeds interessanter. Ille zei dat ik er feeling voor had en vond dat, als ik dat echt zou willen, ik zelf moest gaan draaien. Op internet waren in die tijd weinig uitgebreide tutorials te vinden, dus het was lastig om zelfstandig te leren. Toen ik dit bij Ille aangaf, stelde hij twee vragen: ‘Welke muziek ga je draaien?’ en ‘Vinyl of cd?’. Ik wilde absoluut bij de basis beginnen. Ik begon dus bij Alexander Koning plaatjes aan te schaffen. Mijn eerste plaatjes kocht ik daar en bij Outland Records in Amsterdam.

Op termijn kocht ik steeds meer vinyl. Ik werkte in die periode ook nog een tijd in de Alexanders winkel en liet me in platen uitbetalen. “(lacht) “Leuk detail: Trancentral lag naast een seksshop. De eigenaar vond me wel leuk. Hij was zo’n type oude flirt en kwam vaak even voorbij met nieuwe speeltjes. Te grappig! Ze waren altijd roze of paars., hahaha. Ik heb ze onlangs allemaal weggegooid.”

Johanna Mercker

 

“Hoe dan ook, ik had dus platenspelers nodig. Ik vertelde mijn vader dat ik dolgraag de kant van het draaien uitwilde en vroeg of hij een set voor mijn verjaardag wilde financieren. Hij antwoordde: ‘Op voorwaarde dat je je opleiding afmaakt’. Dat laatste is uiteindelijk niet gebeurd, maar ik heb vervolgens wel met Ille twee platenspelers aangeschaft. Ik heb ze nog steeds, loop maar even mee naar de gang. Om exact te zijn, zijn het zoals je ziet Reloops MK2’s. Oersterk. Ondanks wat kleine mankementen doen ze het nog steeds. Hier heb ik op leren draaien. Tegenwoordig heb ik natuurlijk een Technics-set staan.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


B2B met Ille Bitch

“Vanaf dat moment in december 2006 ben ik elke maandagmiddag na school met Ille gaan oefenen, soms wel vier of vijf uur achter elkaar. Na een paar weken vond Ille dat ik ervaring in een club moest opdoen. ‘Je kunt jaren thuis oefenen, maar on the spot is beter’, zei hij. ‘Grijp deze kans, er zijn maar weinig mensen die deze mogelijkheid hebben’. En zo geschiedde.

Samen met hem draaide ik B2B in Club Stalker in Haarlem. Hij stond naast me en we draaiden meestal twee om één: hij twee tracks, ik ééntje. Ik had mijn eigen platen bij me, die uiteenliepen van onder anderen James Holden en Alex Under tot labels als Kompakt en Defected Records. Ik had zo’n veertig platen in mijn koffer, Ille had er tweehonderd. We draaiden vijf uur achter elkaar dus toen ik door mijn voorraad heen was, ben ik gewoon aan de B-kanten begonnen. Het laatste kwartier liet hij me los en mocht ik geheel solo vullen.”

Muze

“De komende zes maanden liet hij me bij elk van zijn gigs de laatste vijftien minuten vullen. Ook schreef hij online dat ik ‘zijn muze’ was. Zo ontstond vanzelf een buzz: ‘Wie is dat?’. Ille gaf me dus een enorme voorzet voor de toekomst. Daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Hij heeft mijn zelfvertrouwen geboost, zei dat ik veel talent en gevoel voor de muziek heb. Dat was bijzonder en heeft veel voor me betekend. Na een half jaar moest ik op eigen benen staan, vond hij. ‘Nu is het aan jou!’ Dat hield ook in dat ik mijn eigen gigs moest gaan regelen.”

S.M.E.R.I.G.

“Die eerste solo gig kwam op mijn pad omdat ik kennelijk was opgevallen. De organisator vond het vet dat ik vinyl only draaide. Dus toog ik zonder Ille in maart 2007 naar het event S.M.E.R.I.G. in Pand 48 in Groningen. Ik was enigszins met de stad bekend omdat mijn zus er had gestudeerd en daarna nog een poos woonde. Ik was de afsluiter van de avond en zou van 1 tot 3 uur draaien. Ik was al vroeg aanwezig en behoorlijk zenuwachtig. Gelukkig was mijn zus er, net als haar ex en enkele van haar Groningse vrienden. Het voelde dus behoorlijk vertrouwd.”

“Ik heb de set niet volledig thuis voorbereid. Dat was Ik wel van plan maar het kwam er niet van. Bovendien had ik slechts een piepkleine collectie. Ik geloof dat ik de eerste twee tracks en de laatste had bedacht omdat het fijn is om even de crowd te peilen en rust in je hoofd te creëren. Vervolgens kun je voortborduren op de reactie van de mensen. Mijn stijl, noem het mijn handtekening, bestaat er sowieso toen en nu uit dat ik van hier naar daar spring. Ik draai platen die ik lekker vind, van breakbeat tot house tot techno.

High-fives

“In mijn zenuwen heb ik uiteraard wel wat foutjes gemaakt. Zo herinner ik me dat ik op een gegeven moment de kanalen verkeerd heb opengezet, zodat het even stilviel. Ook heb ik vermoedelijk een plaat dubbel gedraaid. Voor mijn gevoel heb ik echter enorm staan knallen. Toen ik eenmaal begon, was het vertrouwen in mezelf er meteen. Die gig was gewoon onwijs goed. De uitdaging, het contact met de mensen, de high-fives die ik tijdens mijn set kreeg! Ik voelde me euforisch en ben nog een uur blijven nazitten en nagenieten. Het ging niet om de schoonheidsfoutjes maar om het gevoel: ‘Dit ís het voor mij!’ Ik was zó gelukkig! Het was gruwelijk intens!”

Dit ís het voor mij. Ik was zó gelukkig!

Als een vis in het water

“Naarmate het balletje ging rollen, was ik natuurlijk steeds minder op school te vinden. Ik heb mijn propedeuse nog gehaald, maar toen hield het snel op. Ik voelde me als een vis in het water in de dance. Tegenwoordig is het iets anders. Soms voel ik me een beetje los. Er is zo’n overkill aan zaken om je mee bezig te houden: events, organisatoren, dj’s, producers, social media. Bovendien zijn een boel mensen van vroeger inmiddels met kinderen en/of andere zaken bezig. Scenes veranderen en dat is prima. Je kiest zelf of je erin meegaat of niet.”

Always stay tuned

“Ik heb veel van dit solodebuut geleerd. Je leert sowieso nog elke keer bij. Wat ik upcoming talent wil meegeven, is dat je plezier hebt in wat je doet en je daar bewust van bent. Geniet van elke seconde. Het lijkt wel eens of het hebben van steeds meer gigs gepaard gaat met minder genieten. Best jammer toch? Wat mijn eigen toekomst betreft, zeg ik: ‘Always stay tuned want er kan elk moment een nieuwer productie uitkomen’. Vooralsnog heb ik in mei een private booking op Malta en dezer dagen kun je me sowieso geregeld in Club NL in Amsterdam achter de draaitafels vinden. De precieze data vind je op mijn facebookpagina.”


Johanna Mercker

Soundcloud

Facebook

 

Check hier voor eerdere afleveringen in de serie MY FIRST GIG.

 

 

Johanna MerckerMy First Gig

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld