TIOH On Air bannerhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/10/TIOH-On-Air-banner.jpg / 1100 / 150 /
Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Na uren, weken, soms zelfs jaren oefenen op je eigen zolderkamertje is het eindelijk zover: je eerste gig op een verjaars- of schoolfeest of in een echte club dient zich aan. Dan slaan de zenuwen toe. Ben je wel goed genoeg? Hoe zal het publiek je ontvangen? Elke dj beleeft die eerste keer anders. Om de twee weken interviewt This Is Our House een dj over zijn of haar debuut. Deze week: dj/producer Maarton. “De goede sfeer was zowel voor de organisatie als de dj’s en bezoekers letterlijk voelbaar.”

 

Tekst: Marceline Geelen

 

“Mijn eerste keer draaien was in 2017 tijdens de tweede editie van Tryscal Techno Night in de Lichtfabriek in Haarlem. Het feest – pure underground techno – werd door Tryscal Events georganiseerd. Ik was als een kind zo blij toen ik werd gevraagd. Een droom kwam uit. Ook omdat Haarlem mijn geboorteplaats is.”

dj maarton

 

Delay en Filter

“Voorafgaand aan het feest was het nog even spannend of ik de intro zou veranderen. Ik besloot echter ’s middags dat ik bij mijn oorspronkelijke keuze zou blijven. Daardoor was ik redelijk relaxed op de avond zelf. Ook had ik ervoor gekozen om me qua effecten te beperken tot Delay en Filter. Toen ik met mijn maat Dj Ami Pantini naar de Lichtfabriek reed voelde ik een combinatie van opwinding en gezonde spanning.”

 

Even de weg kwijt

“Omdat ik de openings-dj was en dus vroeg aanwezig was, kon ik zelf de soundcheck doen. Ai-ai-ai, dat knalde dik de zaal in! Het ijs was meteen gebroken. Tijdens het draaien zelf raakte ik even de weg kwijt. Dusdanig dat ik twee keer een deel van twee verschillende tracks heb herhaald. Dat kan op zich goed, mits je het bewust en goed toepast, maar in dit geval was het niet de bedoeling. Oeps.”

 

Puik publiek

“Ik kreeg meteen te maken met een fantastische licht- en geluidsinstallatie. Aan weerszijden van de ruime booth stonden grote monitoren en er was een puik publiek. Ik was de eerste van vier dj’s. Na mij volgden Wietze Young, Janjo van de Bass Collectors en Full on Funk.”

 

Supergemotiveerd

“Het fijne was dat ik nauw bij de organisatie was betrokken. Ik heb zelf nog posters geplakt bij de ingang van Mysteryland. Samen met Dorien en Jos van Tryscal Events waren we al maandenlang in contact met de andere dj’s en druk bezig met de voorbereidingen. We waren supergemotiveerd om er een onvergetelijk event van te maken. En dat werd het ook. De avond zelf bleek niet alleen voor mij, maar voor alle betrokkenen hét moment waarop alles samenkwam. De goede sfeer was zowel voor de organisatie als de dj’s en bezoekers letterlijk voelbaar. Dat bleek later ook uit de reacties. Alles bij elkaar was het een bijzondere avond.”

dj maarton

Ontdekkingsreis

“Het was een te gekke en spannende ervaring, die eerste keer. Zeker als je al iets ouder bent; ik begon immers pas op mijn 42e officieel met draaien. En ook nog eens in mijn geboorteplaats Haarlem! Daar heb ik de dance het meest intens beleefd, al vanaf de tijd dat house ontstond. Daar ging ik stappen, maakte een ontdekkingsreis door de muziek en ging ik vervolgens zelf elektronische muziek maken. Ik was al vanaf mijn vijftiende met muziek bezig. Op feesten en met vrienden draaide ik ongevraagd muziek vanaf cassettebandjes. Als ik merkte dat de aanwezigen de muziek konden waarderen, bezorgde me dat altijd veel plezier. In die tijd draaide ik overigens eerst disco en pas later house.”

 

Pecheur

“Thuis was ik al vroeg bezig met een Yamaha VSS-200 sampling keyboard, een guitar distortion pedaal en een bandrecorder om tracks met meer sporen te maken. Al die jaren heb ik voornamelijk met synths, drumcomputers en DAW’s gespeeld. Onder de naam Pecheur heb ik een ook een aantal tracks gemaakt. In 2012 kon ik door vervelende privéomstandigheden een tijd lang niet bij al mijn apparatuur. In die periode begon ik met een Traktor Kontrol X1 te oefenen. Ik heb nog nooit geprobeerd om met draaitafels of controllers met jog wheels te draaien.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


IN AIR

“Vanaf 2016 heb ik mijn eigen kleine outdoor techno events georganiseerd onder de naam IN AIR. Deze vonden plaats op unieke buitenlocaties met een bijzonder panorama. De events waren live online te volgen; IN AIR dus. Inmiddels had ik wel al op diverse kleine feestjes en in een buitenbioscoop gedraaid. Voor mij is draaien het overbrengen en delen van gevoel en emoties. Samen met het publiek spanning en plezier beleven. Muziek doorbreekt blokkades, zowel fysiek als mentaal.”

 

Hardere werk

“Ik was al een paar maanden bezig om mijn set voor het Tryscal Event voor te bereiden. Ik had twee promo’s gemaakt en ondertussen twee eigen IN AIR-events georganiseerd. Zo werkte ik mooi naar deze avond toe. Tracks luisteren, een longlist kiezen, dan een shortlist, importeren, gridding, tagging, hotcues en loops instellen. Bovendien moest ik de intro-tracks uitzoeken en oefenen en één of twee afsluiters kiezen. Ik had vooraf vier tracks als eventuele intro uitgezocht. De rest van de opbouw heb ik in de mix op de avond zelf gedaan, volgens mijn eigen tag-indeling. Zo bouwde ik mijn sets op naar het iets hardere werk van de volgende dj’s.”

dj maarton

Vlieguren maken

“Ondertussen ben ik veel bezig met vlieguren maken. Thuis en daarbuiten. Inmiddels heb ik bij Amsterdam’s Most Wanted (AMW.FM) gedraaid, Technostate Inc. Showcase op Diesel.FM, bij Undrgrnd Amsterdam, tijdens ADE 2018 voor Connected Records en bij Sputnik Techno 058 (Leeuwarden).

 

Daarnaast ben ik al een tijd bezig met het programmeren van een AKAI APC mini-controller, speciaal voor wat ik ‘energy tactics’ noem. Hiermee wil ik een bepaalde energieke flow creëren. Een voordeel hiervan is dat ik de structuur van tracks beter ben gaan snappen. En je leert je tracks er beter door kennen. De voorbereiding is het luisteren en indelen van je cue points. Een verhaal vertellen, het aanvoelen van het publiek en daarop in kunnen spelen is natuurlijk essentieel, maar ook het moeilijkst. Daarnaast ben je immers ook bezig met onder andere transities, phrasing en harmonie.”

 

“In de zomer van 2018 heb ik spontaan met GVE een lekkere clubby track geproduceerd, genaamd ‘Hear Me’. Deze is uitgekomen op het Koda Recordings label. Op Koningsdag sta ik dit jaar in Magistrat (Den Haag) op Techno Pressure Sequence – Eden. Ook zijn er plannen voor een nieuwe editie van IN AIR. En wie weet, komt er weer een nieuwe Tryscal Techno Night. Dat zou heel tof zijn.”


VOLG MAARTON

 

IN AIRInterviewMaartonMy First Gigtechno

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld