TIOH On Air bannerhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/10/TIOH-On-Air-banner-1.jpg / 1100 / 150 /
Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Nederlandse dj/producer Mark Mywords. “In die tijd werd house nog als muziek van de duivel gezien, een gevaarlijk genre.”

 

Door Marceline Geelen

 

“Ik ben al op mijn twaalfde met draaien begonnen. Ik was een echte platenverzamelaar en kwam er al snel achter dat, als ik twee platen achter elkaar wilde zetten, ik meer focus nodig had. Dan ging ik meer op in de muziek. In die tijd draaide ik overigens vooral gabber. Dat was in 1995.”

Oude bakkies

“Zowel mijn eerste als mijn tweede platenspeler waren van mijn vader. Het waren zeker geen Technics of Pioneers, maar oude snaar aangedreven bakkies waarvan eentje zelfszonder pitch. Een mengpaneel met EQ behoorde evenmin tot mijn slaapkamergear. Overigens was ik na een paar jaar klaar met de gabber. Dat is the story of my life: om de zoveel tijd ben ik toe aan andere muziek.”

Mark Mywords

Freewheelen

“Op mijn zeventiende kwam ik via mijn werk als cameraverkoper in contact met een groep vrienden die allemaal platenspelers en een mixer in de huiskamer hadden staan. Die vriendengroep ken ik nog steeds. Zij waren op dat moment wat technischer onderlegd dan ik en in hun huiskamers kon ik lekker freewheelen. Elke vrijdag kwamen we bij elkaar om onder het genot van een biertje te draaien. Voor mij was het de eerste kennismaking met een Technics met een knappe pitch control. Alles leek ineens wel vanzelf te gaan!”

“In die tijd ging ik al naar Awakenings. Daar raakte ik enorm enthousiast van de typerende Zweedse looptechno op 140 BPM van Drumcode destijds. Intussen was ik ook weer begonnen met platen verzamelen. Ik wilde er niet direct een carrière van maken maar genoot wel van het draaien. Zo belandde ik op mijn eerste gig.”

In die tijd werd house nog als muziek van de duivel gezien, een gevaarlijk genre

Mark Mywords

“Tijdens de Lappendag in mijn geboorteplaats Hoorn organiseerden mijn vrienden en ik spontaan een event buiten. Het was niet meer dan een partytent met een tafel met platenspelers eronder en iets grotere speakers dan we thuis gebruikten. Ik zie het nog zo voor me. Zoiets hadden ze in Hoorn nog nooit meegemaakt.”

“In die tijd werd house nog als muziek van de duivel gezien, een gevaarlijk genre. Het was nog een ‘dingetje’. Die eerste keer waren ongeveer honderd mensen als publiek aanwezig. We hebben dit vervolgens echter nog twaalf keer gedaan. De laatste keer was in 2011, toen stonden er tweeduizend man! De politie was uiteindelijk overigens best blij met ons, want de meeste festiviteiten tijdens Lappendag vinden op één en hetzelfde plein in Hoorn plaats. Wij stonden op een ander plein waardoor er een betere verspreiding ontstond.”

Smaak te pakken

“Toen ik die eerste keer voor publiek draaide, had ik meteen de smaak te pakken. Dit was wel even iets anders dan naar een muur staren als je in achter je draaitafels stond. De set verliep prima. Door dit optreden kreeg ik wat meer bekendheid in de stad en leidde tot mijn eerste betaalde set in 2003.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


 

“Een van mijn vage kennissen op dat moment en tegenwoordig een goede vriend, Camiel Daamen, gaf een feest in Poppodium Manifesto in Hoorn. Ik kwam met hem in contact via mijn toenmalige vriendin. Camiel vroeg me om ook te komen draaien. Natuurlijk zei ik geen nee.”

“Helaas was het die avond niet zo druk. Ik stond als tweede op de line-up en draaide in die tijd wat meer progressive en tribal, met veel trommels. Mijn artiestennaam indertijd was Groovar. Hoe ik hierbij kwam? Ik moest vlak voor dit event bij een radioprogramma draaien en op de dag van de uitzending viel me in: ‘Kut, ik moet nog een artiestennaam verzinnen’. Waarom het Groovar is geworden, weet ik niet eens meer.”

Indrukwekkende sound

“Ik was bij dat debuut in Manifesto minder zenuwachtig dan die eerste keer in die partytent. Ik wist inmiddels dat het technisch goed zat en had er zin in. Natuurlijk had ik een zootje vrienden uitgenodigd voor de support en ze waren er allemaal. Ik was immers de eerste die betaald werd voor het draaien, ook al ging het maar om vijftig gulden of zo.”

Lacht: “Die gig bij Camiel verliep verder goed. Natuurlijk, vergeleken met hoe ik nu draai, was het amateuristisch. Ik was sowieso vooral bezig met de techniek. Ik denk dat ik maar drie keer de zaal in heb gekeken. Wat ik het meest bijzonder vond, was de indruk die het dikke geluid op me maakte. Je bent gewend aan de speakers op je slaapkamer, maar dit was wel even andere koek. Het donkere hol in combinatie met de clubervaring en de indrukwekkende sound – ik vond het geweldig!”

“Of ik thuis mijn set al had uitgezocht? Nee hoor, dat deed ik niet en doe ik nog steeds niet. Alleen als ik een podcast moet doen, dan is het handig om van tevoren te weten wat je gaat draaien.”

Het donkere hol in combinatie met de clubervaring en de indrukwekkende sound – ik vond het geweldig!

Deep house

“Inmiddels kreeg ik ook steeds meer boekingen buiten Hoorn. Het balletje begon te rollen. Ik draai op de meest uiteenlopende feesten en ben dus heel breed inzetbaar. Ik draai bij Techno Tuesday bijvoorbeeld vrij ruige techno maar kan een week later op een ander feest weer een diepe melodieuze set neerzetten op 115 BPM. Sinds 2005 gebruik ik Mark Mywords als mijn vaste alias. Idolen heb ik nooit gehad. Mijn smaak blijft zich ontwikkelen en elke paar jaar vind ik weer een ander genre tof.”

“Ik draai niet veel op festivals. Wel sta ik vaak in clubs. Ik heb onder meer in Paradiso gestaan, de Melkweg, Sugar Factory, Radion, Undercurrent en Panama. Daarnaast heb ik wel eens in Duitsland, Turkije en Litouwen gedraaid. Wat ik die eerste keer heb geleerd, is: doe vooral wat je leuk vindt. Focus je op wat je wil doen en kijk niet naar het geld. Dit heeft mij geholpen om het na twintig jaar nog steeds gaaf te vinden. Ik kies er dan ook duidelijk voor om voor mijn plezier te draaien.”

Wat ik die eerste keer heb geleerd, is: doe vooral wat je leuk vindt

mark mywords

Fasttracker

“Ik maak overigens al sinds 1994 zelf muziek. Dat deed ik destijds op mijn pc met fasttracker. Ik heb het altijd top gevonden om zelf muziek te maken, niet in het minst omdat ik ook altijd into computers ben geweest. Echt serieus produceren, doe ik sinds 2005. Toen kwamen er betaalbare, goede computers op de markt waar ik serieus mee aan de slag kon.”

“Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze met tegenzin aan het produceren zijn omdat dit nodig is voor iemand die een dj-carrière wil opbouwen. Ik produceer echter puur voor mijn plezier en niet om iets te bereiken. Inmiddels heb ik platen uitgebracht op het label van Carlo Lio, Rawthentic. Daarnaast ook onder meer op Tronic, Toolroom, Bla Bla, Basmati, Natura Viva en Orange Recordings.”

“De komende tijd staat alleen mijn maandelijkse residency bij Techno Tuesday in de Melkweg op de planning. Qua releases is het ook even rustig. Dat komt omdat ik me op iets anders aan het focussen ben, maar dat hou ik nog even voor mezelf.”

 


Mark Mywords

Beatport

Facebook

 

 

 

Mark MywordsMy First Gig
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld