Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje. Plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Amsterdamse dj/producer Niels Mariee. “Ik had een volle platenkoffer en een rugzak vol vinyl bij me.”

 

door Marceline Geelen/marcygoeswild.com

 

Zijn eerste housegig? “Voor alle zekerheid heb ik voorafgaand aan dit interview Bicker, Edwin, en TTM, Mark, even gebeld om het te checken. We zijn het erover eens: het moet ergens in 1993 zijn geweest.”

Dat was overigens niet zijn allereerste gig voor een publiek. “Ik draaide al met regelmaat op feestjes van de middelbare school. Mijn repertoire bestond toen uit van alles en nog wat. Van disco tot classics en oldies, zolang het maar werkte. Dat gebeurde toentertijd met cassettebandjes of oude platenspelers en dat waren zeker geen Technics. De intro’s in de outro’s mixen en de plaatjes aan elkaar praten. Zo ging dat.”

“Zelf luisterde ik als zestienjarige vooral naar hiphop. Denk aan N.W.A en Ice T. Ook luisterde ik naar de Soulshow met Ferry Maat. Dat was de shit. Ik zat toen op de grafische school en was druk bezig met graffiti-kunst.”

We waren van god los, haha

Niels Mariee

Spider Willem

“In die tijd woonden we naast het Vondelpark in Amsterdam. Dag en nacht was ik in het park of in de stad te vinden. Je weet toch: lekker drinken en blowen en een beetje chillen. Zo leerde je iedereen kennen en zo kwam ik dj Spider Willem nog wel eens tegen met zijn flyers.”

Ik ging naar tentjes zoals De Theetuin naast de VU, of Het Witte Huis bij de tennisbanen. Ik kwam op feestjes in kraakpanden of oude schoolgebouwen zoals de Wiellingen naast de RAI. Dikke feesten werden daar in de oude lokalen en op de binnenplaats gegeven. Superchill. Ook kon je me geregeld in andere kraakpanden vinden, zoals de Omval langs de Amstel in Oost. Daar had je nog een paar van dat soort panden. We waren van god los, haha. Toevallig is een van die panden nu een moskee.”

“Andere favoriete plekken waren de Beatclub, Timemachine in de Melkweg, RoXY, iT en Multigroove. Ik wist de goede underground feestjes wel te vinden.”

“Thuis luisterde ik naar Dano (foto onder, red.) met The Grooveyard op Radio 100. Daar heb ik zelf later ook vaak gedraaid, bij Van Thomas en Fausto, die het van Dano overnamen. Bovendien luisterde ik naar Gino uit Amerika met zijn breakbeats. Op Radio 3 had je nog For Those Who Like to Groove van Robin Albers, maar ik koos liever voor de underground. Daarbij hadden we iedere donderdagavond een soort van hangout voor dj’s in de platenzaak. Op die dag kwam de nieuwste vinyl uit, dus was iedereen in de platenzaak te vinden.”

Dano

Ibiza

“Nu we het erover hebben, herinner ik me weer heel goed waar ik pas echt verliefd werd op house. Dat was toen mijn vader me meenam naar Ibiza. Ik ging voor het eerst naar Club KU die nu Privilege heet. Vanwege mijn leeftijd lieten de portiers me eerst niet binnen, maar na aandringen van mijn vader mocht ik een half uurtje kijken. Dat half uurtje werd de halve nacht. Kid Creole and the Coconuts traden die avond op en er werd house gedraaid. Ook was er een zwembad. Helaas moest ik op een gegeven moment toch van de portiers vertrekken.”

“Toen gingen we door naar Club Amnesia, op een steenworp van de KU. In die tijd was de dansvloer in de open lucht met een parachute er overheen gedrapeerd als dak. Daar werd ook flinke house gedraaid en stevig geblowd. Je hoefde niet te roken om stoned te worden van alle walmen die onder de parachute bleven hangen.”

Lacht: “Enkele platen die werden gedraaid, waren Sandy Marton’s ‘People from Ibiza’ en Joe Smooth’s ‘The Promised Land’. Die track van Joe Smooth werd ook meteen de eerste houseplaat die ik heb gekocht. Ik heb de 12” nog steeds. Hij ligt onder de vloer van mijn studio, die ik heb opgehoogd zodat ik de ruimte eronder met vinyl kon vullen. Ik maak mijn muziek tegenwoordig dus letterlijk bovenop muziek.”

Vinyl

Spiksplinternieuwe Technics 1200’s

“Ik ben vervolgens bij mijn vader in het grafische bedrijf gaan werken. Mijn eerste maandsalaris besteedde ik aan twee spiksplinternieuwe Technics 1200’s en een mixer. Ik struinde alle platenzaken af op zoek naar vinyl: Outland, Midtown en Rhythm Import. Ik hield vooral van mellow house en underground techno. Vervolgens ging ik mixen, mixen en nog eens mixen”

“Mijn allereerste housegig in Amsterdam was bij de Dolly Rockers in de Graansilo. Dat weet ik nog heel goed. De grote zaal bestond nog niet. Het event vond plaats in een zaal aan de kop van het pand. Ik schat dat er zo’n honderd mensen van ergens tussen de zeventien en in de veertig waren.”

“Zenuwachtig was ik niet. Ik had genoeg ervaring achter de draaitafels en was na het zoveelste schoolfeestje wel gewend om voor publiek te draaien. Ik stond voor iets langer dan een uur gepland en had een volle platenkoffer en een rugzak vol vinyl bij me. Ik heb er altijd van gehouden om lekker snel door te mixen en je weet maar nooit wat je kunt verwachten en draaien.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


“Los van dat, heb ik op diezelfde schoolfeesten geleerd dat muziekkeuze het meest essentiële is. Als de energie of plaat niet werkt, lopen de mensen naar de bar om een drankje te halen. Daarom vind ik dat het belangrijkste wat een dj moet doen: kijken naar wat de crowd wil en met het publiek contact maken. Dat zie je helaas steeds minder vaak.”

“Ik bereid mijn sets overigens niet voor. Ik maak wel een selectie of draai wat past bij de club, locatie of show. Tegenwoordig neem ik zo’n 200 tracks per stickie mee naar een optreden. Die eerste keer waren het waarschijnlijk zo’n 60 tot 80 platen. Ik heb wel de strategie dat ik naar de beste platen van dat moment toewerk.”

“Ik zet een verhaal in mijn set neer met een goed en mooi begin, een vet midden en knallend einde. Ik werk dus naar bepaalde platen toe en bouw bewust op naar dat ene moment. Dat doe ik nog steeds. Het uitzoeken van platen is vandaag de dag wel andere koek dan vroeger. Nu zijn er dagen waarop 10GB uitkomt. Niet te doen! Vroeger waren dat tien goede plaatjes per week, verdeeld over vier of vijf platenzaken.”

Ik zet een verhaal in mijn set neer met een goed begin, een vet midden en knallend einde

Niels Mariee

Dronken, stoned en high

“Ik kan niet veel vertellen over wat ik bij die first gig in de Graansilo voelde. Het was vet! Nou ja, ik was waarschijnlijk dronken, stoned en high. Ik blowde toen dagelijks en stond met een joint op en ging ermee naar bed. Ik heb dan ook geen enkel idee of ik die avond mixfouten heb gemaakt. Zoals ik al zei, had ik genoeg ervaring. Als ik een foutje maakte of als de plaat oversloeg, dan loste ik het simpelweg meteen op. Ja toch?”

“Familie was niet bij die gig aanwezig. Mijn vader vond het maar niks, dat feesten en draaien. In het begin al helemaal niet omdat ik was gestopt met voor zijn bedrijf werken. Later was hij wel trots.”

Bassdrop

“Toen ik bij hem ophield, ben ik voor mezelf begonnen. Ik was al zo goed als gestopt met de graffiti en ging aan de slag met draaien en decors bouwen. Dit deed ik onder meer voor de Mazzo en het Roothaanhuis, voor Raymond van ESP die de Sporthalen Zuid en Dance Valley deed. Ook deed ik later van alles voor Paradiso, de Melkweg, Multigroove, Trance Buddha, Time en noem maar op. Ik heb vast de opbouw en afbouw en decors voor Multigroove gedaan. Van 1999 tot 2008 woonde ik zowat iedere maand op de Hemkade in Zaandam en leefde er goed van. Daarnaast draaide ik overal en nergens, zelfs tot in Moskou. Ook daar heb ik nog een paar shows gedaan.”

“Dezer dagen produceer ik breakbeat, house en bass music. Dit doe ik onder de naam Bassdrop. Onder mijn eigen naam Niels Mariée draai ik al tien jaar wekelijks op donderdag op Hi-Tec Radio. Bovendien draai ik op de White Moon-feesten en -festivals.”

“Heb ik nog tips voor upcoming dj’s? Kijk goed wat de crowd wil. Als je goed wil leren mixen, maakt het ook niet echt uit welke muziek je draait. Begin simpelweg met tweemaal dezelfde tracks, inderdaad dezelfde titel, gelijk te laten lopen. Dan ontstaat een bepaalde groove.”


 

Niels Mariee

Soundcloud

Facebook

Check hier voor eerdere afleveringen in de serie MY FIRST GIG.

 

 

My First GigNiels Mariee

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld