Nieuwsbrief This is Our Househttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2016/07/Banner-nieuwsbrief-TIOH.png / 1100 / 150 /

Elke dj weet het nog goed: de eerste keer draaien buiten de veiligheid van het eigen slaapkamertje en plots voor een publiek staan – hoe klein of groot dan ook. Wel of geen voorbereiding, en hoe zat het met de zenuwen? Vaak met vinyl begonnen, hebben tallozen zich door de jaren heen ook de digitale wereld eigen gemaakt en ‘are still going strong’. Deze week in de serie MY FIRST GIG: de Italiaanse DJ/producer Nihil Young. “Het werd een ramp.”

 

Tekst: Marceline Geelen/marcygoeswild.com

 

“Tijdens mijn eerste gig was ik een jaar of 20. Ik moest draaien in Düsseldorf. Het was mijn eerste buitenlandse optreden als headliner. Ik kan meteen al zeggen dat ik het beter had kunnen doen als ik niet zoveel versnaperingen tot me had genomen.”

“Het feest zelf was een harde TEK-rave. De venue stond vol met happy Duitse ravers. Ik had niets voorbereid, dat doe ik nooit. Ik volg gewoon de vibe. In dit geval werd dat een ramp. Een mentor heb ik nooit gehad, behalve misschien John Acquaviva, met wie ik twee dagen in de studio heb doorgebracht. That’s it.”

Nihil Young

Vuurdoop

“Hoe het zich allemaal afspeelde? Nou, ik nam een vlucht vanuit Bologna, waar ik destijds woonde. Zodra ik was geland, net na lunchtijd, ontmoette ik de promotor en zijn chauffeur, een gigantische kale, lachende en gespierde Duitse raver. Een echt hardcore type.”

“Zodra we in de parkeerplaats van het vliegveld waren trok de man een glimmend ding uit zijn overhemdzak. Dit bleek uit een metalen houder voor drugs te zijn. Het ding was met speed gevuld. Ik had nog nooit speed gehad, dus als ik erop terugkijk ben ik natuurlijk ongelooflijk stom geweest.”

“Ik was alleen gewend om een beetje te drinken tijdens gigs, dus dit was mijn vuurdoop met betrekking tot drugs. Omdat ik nerveus was en me wilde aanpassen, zei ik: ‘Oké, waarom niet?’”

“We gingen door tot na de show. Ik was volslagen in de war.”

Alsof al die speed nog niet genoeg was, bracht de promotor drank. En niet zomaar drank

“En zo belandde ik in het appartement van de promotor, in het gezelschap van de chauffeur. We hingen er een paar uur rond, luisterden naar muziek en kletsten een beetje. Het spreekt voor zich dat het allemaal een beetje wazig is.”

“Toen het tijd werd voor het diner, had ik niet echt trek. Dus zei ik dat ik tevreden was met iets kleins om te eten. Onderweg naar de club stopten we bij de Mac, waar ik een kleine burger bestelde.”

Gecrasht

“Eenmaal bij de club aangekomen, bleek iedereen supervriendelijk. Niemand maakte zich zorgen. Een van mijn vrienden, John Lagora, was de openings-dj van de avond. Hij draaide direct voor mij. Na mijn gig ben ik zijn appartement gecrasht.”

“Alsof al die speed nog niet genoeg was, bracht de promotor drank. Niet zomaar drank, nee, het waren twee flessen Jäger. Ik had het gevoel dat ik de controle kwijtraakte en zetten het op een drinken. Tegen de tijd dat ik moest draaien, zat er een hele fles in, die ik in mijn eentje had weggetikt. Geen goed idee.”

Tegen de tijd dat ik moest draaien, zat er een hele fles in

Nihil Young

Gewend aan vinyl

“Ik was gewend om met Traktor en timecode-vinyl te draaien. Gedurende mijn reis ging het echter al mis. Ik denk dat mijn laptop defect was, maar gelukkig had ik altijd usb’s bij me. Ik hield helemaal niet van CDJ’s omdat ik oorspronkelijk gewend was om met vinyl te draaien en ik niet bekend was met de Pioneer-modellen van die tijd. Toen ik echter eenmaal aan de beurt was, je raadt het al, stonden er CDJ’s voor mijn neus. Ik was totaal vergeten hoe de knoppen precies werkten.”

“Ik had natuurlijk wel een fijne selectie muziek bij me, met zowel tracks van mezelf als van anderen. Het zou wat dat betreft een prima set zijn geworden – mits ik niet zo van de wereld was geweest.”


Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


Helaas, zodra ik begon te draaien en naar een nieuwe track wilde mixen, bleek dat ik dat niet meer kon. Ik brak mijn hoofd over hoe ik dit kon fixen. Elke kleine handbeweging veroorzaakte namelijk dat de track een paar seconden voorwaarts sprong.”

“Op een gegeven moment kon ik wel huilen, maar de ravers waren supercool en net zo aan het freaken als ikzelf. Ze kwamen rond de booth staan en gilden naar me en steunden me zoveel ze konden. Dit hielp me om door te gaan en het bijltje er niet bij neer te gooien.”

Demonische rode ogen

“De enige die niet blij was met wat er gebeurde, was natuurlijk de promotor. Hij keek naar me met demonische rode ogen en kwam af en toe naar me toe, terwijl hij dingen zei als: ‘Je bent waardeloos en een idioot. Ik ga je nooit meer boeken’.”

“Ik was zelf inmiddels ook behoorlijk pissed, maar ik begreep hem wel en probeerde cool te blijven. Hij drong erop aan dat ik B2B zou gaan draaien, zodat mijn incompetentie qua mixen niet zo op zou vallen. Uiteindelijk stemde ik ermee in om een paar tracks met hem samen te draaien, maar zelfs toen blijf hij gemeen. Het enige goede is dat ik na een poosje eindelijk doorhad hoe de draaischijf werkte, waarna ook mijn draaien beter ging.”

Medelijden

“Anyway, toen mijn set was afgelopen, liep ik weg uit de booth. De promotor zei: ‘Oké, eindelijk, jij enorme sukkel’. Ik sputterde tegen: ‘Hey man, wat denk jij dat er zou gebeuren na zo’n dag als deze? Ik had dat spul nog nooit gebruikt maar jij drong aan’.”

“Hoe dan ook, ik liep naar mijn vriend John Lagora en vertelde mijn verhaal. Hij was ontzet en had medelijden met me. Het voelde allemaal nogal ongemakkelijk. Daarna nam hij me mee naar het appartement waar hij met samen zijn vrouw woonde. Ze waren superlief en stopten me in bed.”

‘Ik draai die motherfucker de nek om. Hij kan juist van mij leren hoe hij moet draaien’

“De dag erna was het ergst. Ik begon te huilen als een baby. Ik herhaalde de hele tijd: ‘Ik weet niet wat er misging. Ik kan echt wel mixen. Ik had nog nooit eerder drugs gebruikt’. Ik voelde me vreselijk beschaamd. Ook riep ik dingen als: ‘Ik draai die motherfucker de nek om. Hij kan juist van mij leren hoe hij moet draaien’. Als ik bedenk dat mensen me zo hebben gezien en dat ze er zo cool over waren. Awkward en triest.”

Nihil Young

Beatport Top 10

“Wat heb ik dus geleerd voor de volgende keer? In ieder geval om nooit meer drugs te doen voorafgaand aan een optreden. Oké, misschien een beetje maar nothing too crazy.”

“Gelukkig vielen een hoop zaken op hun plaats na die vreselijke ervaring. Het spreekt voor zich dat ik nooit meer contact met die promotor heb gehad. Muzikaal gezien, ging alles echter met sprongen vooruit. Ik heb tracks in de Beatport Top 10 gehad en mijn vinyl-releases waren soms zelfs uitverkocht. Daarnaast heb ik muziek gemaakt met en remixen gedaan voor sommige van mijn helden.”

Twee aliassen

“Helaas ging het leven niet van een leien dakje. Na een aantal succesvolle jaren kreeg ik met gezondheidsproblemen te maken. Ik moest zelfs een poos stoppen met draaien. Vandaag de dag kamp ik nog steeds hiermee en het is niet gemakkelijk. Toen het wat minder ging, besloot ik rust te nemen en muziek voor anderen te gaan produceren. Ik creëerde twee aliassen, Less Hate en 7th Star, en sommige tracks zijn uitgekomen op goede labels als Gem en Toolroom. Recentelijk ben ik weer vol aan de bak. Ik heb onlangs een paar EP’s en remixes uitgebracht. Ik heb niets te klagen.”

“Mijn eerste gig was nogal een verhaal en ik wil jullie niet doorzagen met mijn problemen. Toch wil ik nog even vermelden dat ik enkele donkere tijden heb doorgemaakt, met lichamelijke en mentale mishandeling. Mijn muziek werd gestolen, delen van mijn carrière zijn gestolen, ik ging jarenlang op en neer.”

“Tegenwoordig voel ik me gelukkig en compleet, op mijn gezondheidsissues na. Ik ga relaxed door het leven en ik maak alleen nog maar muziek als ik me geïnspireerd voel. Ik ben hard aan het werk voor mijn label Frequenza en ik kijk uit naar enkele fijne projecten die in het verschiet liggen.”

 


Mattia Marotta

Facebook

Soundcloud

Beatport

 

>> Meer afleveringen van MY FIRST GIG

 

Mattia MarottaMy First GigNihil Young
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld