Banner Charly Lownoise Mental Theohttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/09/banner.gif / 4585 / 621 /
Als helft van de Brabantse act Tunnelvisions had hij in no time al een stevige lijn omhoog te pakken. Het duo boekt internationaal succes met zijn exotische house-sound. Nu heeft de Tilburgse dj/producer en vocalist Raynor de Groot ook met zijn solo-project Coloray een kneiter van een clubhit. ‘Can’t Stop’, gemaakt in samenwerking met Eagles & Butterflies, kwam op 1 in Beatport en is de meest geshazamde track op Ibiza. We spraken Coloray over het verhaal achter de niet te stoppen succesplaat.

 

Afgelopen Pinksteren zag This Is Our House Coloray plots al opduiken achter Eagles & Butterflies, tijdens diens optreden op Extrema Outdoor Belgium. ‘Can’t Stop’ zat, toen nog als een promo, ook in de set van Chris Barratt (de echte naam van de Brit). Met zijn bezwerende vocals en pulserende synths ging de track erin als koek bij het publiek voor de Labyrinth-stage.

Raynor kijkt er voldaan op terug: “Het was de eerste keer dat ik Chris zag in het echt en onze muziek echt in een feestsetting hoorde. Het was voor mij de track die er enorm uit sprong in zijn set dus dat was heel fijn om mee te maken.”

ColorayFoto: Suzanne Waijers

Beatport

Inmiddels, een paar maandjes verder en vlak na de officiële release, heeft de track wereldwijd dansvloeren ingepakt. Solomun sloot er zijn set op Tomorrowland mee af. Pete Tong lanceerde hem tot Essential Tune op BBC Radio 1. Tal van andere vooraanstaande collega’s draaiden ‘Can’t Stop’ op Ibiza, waar liefhebbers massaal Shazam openden om de track en zijn makers te achterhalen. Vorige week kwam de release op nummer 1 in de Melodic House & Techno-lijst van Beatport.

Een spontaan berichtje en een grote muzikale klik, daar begon het allemaal mee, legt Raynor uit. “Ongeveer een half jaar geleden had ik een aantal tracks gemaakt die niet echt pasten binnen het Tunnelvisions-plaatje. De sound was iets meer retro, met inspiratie uit sounds van de jaren ’80. Ik luisterde op dat moment erg veel naar bands als Talking Heads en Human League en probeerde dat te verwerken in mijn eigen muziek.”

“Een vriend van me liet mij en Emiel (van den Dungen, de andere helft van Tunnelvisions), toen we op bezoek waren in München, een plaat horen van Chris die nog niet uit was. Dit was een soort synth-anthem voor Innervisions. Ik dacht, ik stuur hem gewoon een bericht om eens te kijken wat hij van mijn muziek vindt.”

Eagles and Butterflies

Lekker kloten

Een maandje later krijgt hij bericht terug van Eagles & Butterflies (foto boven), met de vraag of hij zin had om wat muziek te maken. “Dat leek me wel wat. Ik was op dat punt – met veel plezier – al een tijdje exclusief met Emiel aan het werk. En was benieuwd wat ik van Chris kon leren.”

Raynor en Chris maken tussen december en april een drietal tracks, alle zeer snel geproduceerd. “Volgens mij heb ik de vocals van alle drie de tracks op een avond geschreven en opgenomen. We hadden vooral het idee om gewoon lekker te kloten en te kijken wat er uit zou komen en niet super perfectionistisch om te gaan met onze tijd.”

Volg TIOH op Facebook:

Help jezelf, en geef je like! Je blijft zo op de hoogte van het laatste nieuws uit de scene en van onze video’s en achtergronden.


Ergens in dat proces werd ‘Can’t Stop’ geboren, maar nog ‘puur in een schetsvorm’, aldus Raynor. “Chris en ik besloten toen de track echt naar een hoger niveau te tillen. Samen keken we naar andere arrangementen. Ik heb alles nog een paar keer opnieuw gezongen, en ben op een gegeven moment zelfs bij een andere studio langsgegaan om met een engineer te hele track te mixen – iets wat ik eigenlijk nooit doe.”

Uiteindelijk komt het duo toch tot de conclusie dat de originele demo, waar ze weinig tijd in hadden gestopt, toch het beste was. “Chris stuurde die naar Dixon en Solomun. Toen zij de track begonnen te draaien, hadden we door: oh shit, dit zou zomaar iets kunnen zijn.” Waarvan akte.

Crossovers

Er gaan nog meer samenwerkingen met Eagles & Butterflies volgen, aldus Coloray. “Met Chris kan ik een bepaald soort muziek maken dat ik solo of met Tunnelvisions niet snel zou doen. Samen zitten we echt op een soort crossover-vlak waar maar vrij weinig artiesten zich fijn bij voelen. Mijn ambitie is om met Chris een sound te gaan ontwikkelen en unieke tracks te releasen.”

Tunnelvisions – en Coloray zelfstandig – lopen daarnaast nog gewoon door, met al hun eigen highlights. “Er komt een solo EP aan in november op Atomnation. En Tunnelvisions heeft over 2 weken een nieuwe EP die wordt gereleased. Verder komt er nog zo ontzettend veel aan waar ik graag over zou willen vertellen, maar nu nog te vroeg is. Ik ben in ieder geval enorm trots op het team wat ik om me heen heb verzameld en hier ga ik zoveel mogelijk uit halen de komende jaren.”

Mijn ambitie is om met Chris een sound te gaan ontwikkelen en unieke tracks te releasen
Coloray
Foto: Suzanne Waijers

Twee acts, een universum

Raynor ziet zijn twee acts als onderdeel van hetzelfde universum. “Tunnelvisions is mijn main dance-act, die ik met een van mijn beste vrienden doe. Samen leren we, groeien we en dagen we elkaar uit. De afgelopen 3 jaar zijn fantastisch geweest en het ziet er niet naar uit dat het minder gaat worden. We zijn een goed team en vullen elkaar perfect aan dus we gaan lekker zo verder.”

“Coloray is een project waarmee ik samenwerkingen met andere artiesten aan kan gaan, en ook wat experimenteler kan werken. De dancewereld voelt soms te beperkend voor wat ik zou kunnen doen, en ik wil die kant ontwikkelen.”

“Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met een Live A/V project waarin ik alles 100 procent improviseer en alle visuals ter plekke worden gegenereerd. Zo krijg je een live performance die elke keer uniek is. Zoiets zie ik eerder in een museum dan in een club. Het belicht een totaal andere kant die ik nog niet eerder heb kunnen laten zien.”

Coloray is een project waarmee ik experimentelere samenwerkingen met andere artiesten aan kan gaan

 

ColorayEagles and ButterfliesTilburgTunnelvisions
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld