Banner Dutch Infinity 3DLEDhttps://www.thisisourhouse.nl/wp-content/uploads/2019/02/Banner-Dutch-Infinity-3DLED.gif / 1100 / 150 /

Kunst- en technologiefestival STRP Biënnale in Eindhoven gaat op haar 8e editie (24 maart tot en met 2 april) nog meer dan voorheen de muzikale diepte in. Niet via internationale hallenvullers dit keer. Wel met fijne lokale helden als Albert van Abbe, Stefan Robbers en collectief Het Wild, die de 2 nachtelijke zaterdagen cureren. This Is Our House serveert je als eerste de line-up en sprak met STRP-directeur Angelique Spaninks. “Ook ons muziekpubliek spreken we aan op hun nieuwsgierigheid en bieden we de kans iets te ervaren dat je niet snel elders tegenkomt.”

STRP

Voor liefhebbers van cutting edge elektronische muziek van wie het kunsthart graag zijsprongetjes maakt, wordt het weer smullen op STRP Biënnale 2017. Op zaterdag 25 maart presenteren Het Wild (bekend van de succesvolle feestjes in het Stroomhuis) en Cairo Liberation Front een avond waarin Eurabia de boventoon voert.

Op zondag 26 maart weeft het Modulab van Stefan ‘Acid Junkies’ Robbers de middag aan de vroege avond. Tussen de sessies van de Eindhovenaar door bouwt onder anderen de avontuurlijke cellist Maarten Vos bruggen tussen klassiek en elektronica. Huerco S en de Children of the Light spelen een live set.

STRP weekend 2: Albert van Abbe + Monolake

Zaterdag 1 april, in het tweede weekend van STRP, staat de nieuwe A/V show van een andere lokale held, Albert van Abbe, centraal. Huerco S. slaat eerder op de avond een brug naar de muziek met zijn Ambiënt live set. Daarna neemt het Vlaamse duo Sendai (Peter van Hoesen & Yves de Mey) de tafels over.

Huerco S STRP

Een uur later worden die doorgegeven aan Albert van Abbe. Hij laat met zijn minimalistische techno via custom audio-reactieve software liquid landschappen van licht en donker schetsen. Na Van Abbe regeert vervolgens alleen nog het geluid als Monolake de avond overneemt met zijn futuristische en uitgesproken ritmische Live Surround set vol drone elementen.

Senses & Sensors: thema STRP

De zintuigen van mens en machine, Senses & Sensors, staan centraal tijdens STRP Biënnale 2017. Van 24 maart tot en met 2 april komen bezoekers uit de hele wereld naar het Klokgebouw op Strijp S voor interactieve installaties, performances, concerten, lezingen en workshops.


STRP (spreek uit als ‘Strijp’) groeide in 8 edities uit tot het grootste evenement voor creatieve technologie in Nederland. Het evenement trok in 2015 bijna 30.000 bezoekers in 10 dagen.

We spraken directeur Angelique Spaninks over met name het muziekprogramma van de komende editie.

Geen internationale hallenvullers als Chemical Brothers of Underworld deze editie. Vanwaar de keuze om het wat kleiner aan te pakken in jullie nachtprogrammering?

“Bij STRP vallen we niet graag in herhaling. Niet zozeer vanuit een been there, done that-gevoel. We willen graag experimenteren met nieuwe vormen. Dat doen we op alle fronten en dus ook in de muziek.”

“Bovendien is het aanbod aan grote acts sinds het begin van STRP ook behoorlijk veranderd. Er zijn tal van andere festivals en podia bij gekomen die het succes van de dance goed te gelde weten te maken. Op dat punt hoeft en kan STRP geen voortrekkersrol meer nemen.”

“Maar als het gaat om spannend programmeren met een eigenzinnige mix van lokaal en internationaal talent valt er nog wél wat te winnen. Dat deden we al bij de installaties en performances. Nu ook voor het eerst in de muziek. Qua impact mag dat dan wat minder massaal uitpakken maar de line-up wint aan ziel en eigenzinnigheid. Ook ons muziekpubliek spreken we hiermee aan op hun nieuwsgierigheid. We bieden de kans iets te ervaren dat je niet snel elders tegenkomt.”

De vorige dancenacht was al wat intiemer dan voorheen. Met Het Wild en Van Abbe lijken jullie nu ook bewust te kiezen voor (meer) lokale verbinding. Is dat zo?

“Jazeker. Maar Albert van Abbe is wel een lokale speler die in toenemende mate ook internationaal wordt opgepikt. Daarom zetten we hem als middelpunt in een internationale line-up. En Het Wild is hét lokale initiatief dat het Eindhovense dancecircuit weer van binnenuit koppelt aan internationale ontwikkelingen. Het is geweldig waar ze mee bezig zijn. Door als STRP met hen samen te werken bieden we ze een podium dat internationaal zichtbaar is. Hopelijk bereiken wij ook een ander publiek.”

Albert van Abbe STRP

Speelt op de achtergrond ook een financiële factor mee (subsidie, sponsoring) in de programmatische keuzes?

“Wat op de achtergrond vooral speelt, is niet zozeer van financiële aard. Het is meer een kwestie van wat ik soms overbevissing van de evenementenvijver noem. Wij hebben ons als STRP verbonden aan 10 dagen eind maart/begin april. Dat blijkt een van de lastigste periodes te zijn om het formaat acts binnen te halen die passen bij het Klokgebouw.”

“Iedere Biënnale editie tot nu toe ploegen we hele longlists met opties door.  Uiteindelijk komen we er achter dat vrijwel alle interessante acts en combinaties in de studio zitten, aan de andere kant van de aarde touren, zich opmaken voor het zomersfestivalseizoen. Of ze staan toch liever in de HMH, om het kort door de bocht te zeggen. Daardoor komen we vaak niet eens aan offers toe.”

“Wat betreft de dancenacht: het concept van 7 tot 7 dansen in de setting van STRP lijkt niet echt meer aan te spreken. Daarin dan eens in de 2  jaar toch blijven investeren vinden we niet constructief. Wij werken dan liever samen met plaatselijke aanjagers als Het Wild die de teloorgang van het clubcircuit in Eindhoven proberen te keren. We kijken liever vooruit, dan dat we krampachtig vasthouden aan ons eigen feestje. En een nieuwsgierig muziekpubliek van zo’n 1500 man per avond kan tussen de optredens door juist heel goed verdwalen tussen de installaties en performance pop-ups.”

Wat zijn volgens jou absolute must sees op STRP 2017?

“Ik denk dat de performance Rewired/Remixed van Cyborg-goeroe Stelarc een spectaculaire must is. Hij hijst zijn rechtarm in een exoskeleton dat door bezoekers wordt bestuurd en ervaart een paar uur lang een soort zintuiglijke vierendeling. Zijn ogen zien niet wat er om hem heen in Eindhoven gebeurt maar zijn verbonden met iemand in Manchester. De geluiden die hij hoort komen uit Basel. Hoe dat eruit ziet en voelt, laat hij voor het eerst in Europa zien bij STRP.”

Stelarc STRP
Stelarc (Foto: Steven Aaron Hughes)

“Een andere highlight in het STRP-programma vindt plaats bij MU recht tegenover het Klokgebouw. Daar is de installatie Door into the Dark van het Britse documentaire collectief Anagram te zien is. Hiervoor doe je je schoenen uit en loop je in je eentje met een blinderende helm op aan de hand van een touw door een 40 minuten durende ‘filmervaring’. Die ervaring weet al je zintuigen te raken.”

“En wie wil, kan in het Klokgebouw ruiken wat Whitney Houston’s bodyguard rook toen hij haar dood vond in haar bad. Moet je je wel voor een paar minuten in een metalen mortuarium cel willen laten rollen…”

EindhovenKlokgebouwSTRP
Mark van Bergen | @markvanbergen

Gezegende oprichter/hoofdredacteur, die al sinds 2002 professioneel mag schrijven over elektronische dansmuziek en de partyscene. Interviewde daarbinnen vele groten en kleinen der aarde. Doceert over de dance-industrie op Fontys ACI en schrijft, als er tijd over is, nog boeken ook. Zijn debuut 'Dutch Dance' (2013), over 25 jaar dance in Nederland, werd bekroond met de Pop Media Prijs en kreeg in 2018 een internationale opvolger. Daarnaast schreef Mark (mee aan) boeken over Extrema, Awakenings en Thunderdome.

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF.
ALS EERSTE OP DE HOOGTE. THE PARTY IS HERE!

* Verplicht veld